המלחמה המתנהלת בימים אלו גובה מחיר כבד מנשוא וכוללת אזרחים שסובלים מפגיעות בנפש בגוף וברכוש. ynet גיבש לטובת הנפגעים מדריך המסביר להם את זכויותיהם באמצעות עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
נפילת רקטה בראשון לציון
נפילת רקטה בראשון לציון
פגיעת הרקטה בבית בראשל"צ אתמול
(צילום: יריב כץ)
ראשית, נפגע שמתמודד עם השלכה נפשית, כדוגמת חרדה אך לא רק, בעקבות נפילת רקטה או לחימה שהתנהלה בסמוך אליו, רשאי לפנות למוסד לביטוח לאומי על מנת שיכירו בו כנפגע פעולות איבה. כעיקרון, לאחר פיגוע איבה, יוזם המוסד לביטוח לאומי באמצעות פקידי השיקום פנייה אל הנפגעים אשר את שמותיהם קיבל מהמשטרה, מאידך לא כל הנפגעים מאותרים, שכן לעיתים אנשים מפנים את עצמם מזירת האירוע באופן עצמאי, בסיוע בני משפחה או חברים.
במכלול הנזקים שהביטוח הלאומי עשוי להכיר בהם: אי כושר זמני נפשי או במקרים מסוימים - גם נכות קבועה. המוסד לביטוח לאומי הודיע בשבת כי הוא מאשר סיוע בנפגעי חרדה הניתנים על ידי פסיכולוגים ועובדים סוציאליים שמומחים בתחום טיפול בטראומה. הטיפולים ניתנים גם באמצעות טיפולים מקוונים (זום), וזאת כדי לאפשר שהייה במרחבים המוגנים או בסמוך להם לאור המצב הבטחוני הרגיש. הסיוע יכלול בין היתר: טיפול מיידי במימון הביטוח הלאומי, עד 12 טיפולים פסיכולוגיים ובמידת הצורך, יאושרו טיפולים נוספים, טיפולים אישיים, המותאמים גם לילדים ולמשפחות. ניתן גם לתת טיפול אישי, זוגי או משפחתי.
האוטו שלי נפגע מרסיסים, מי יפצה אותי? הכתובת להגשת תביעה וקבלת פיצוי הוא מס רכוש, זאת מכוח חוק תגמולים לנפגעי פעולות איבה שקובע כי נזקים שנגרמו כתוצאה מפעולת איבה של ארגון עוין לישראל או מפעולות שבוצעו תוך סיוע לארגון עוין, בשליחותו, מטעמו או על מנת לקדם את מטרותיו - יכוסו על ידי מס רכוש. לצורך מימוש הזכות לקבלת פיצוי יש לפנות למס רכוש, שישלח שמאי על מנת שיעריך את גובה הנזק שנגרם לרכב.
האם יש זכויות שוות כסף נוספות שזכאים לקבל נפגעי פעולות איבה? קיים מכלול רב של זכויות והטבות נלוות למי שנפגע בפעולת איבה, כגון הנחות בארנונה, השתתפות בהוצאות טלפון, הטבות מיסוי מקרקעין, הטבות ברכישת רכב וכו'.
הדירה שלי ניזוקה מפגיעה ישירה או מרסיסים, האם מגיע לי פיצוי? גם במקרה של נזק שנוצר בעקבות פעולת איבה, בין אם למבנה ובין אם לתכולה, הכתובת לכך היא המדינה, באמצעות קרן הפיצויים של מס רכוש. "לצורך כך", מסביר עו"ד אסף ורשה. "יש לפנות למוקד מס רכוש ואלו מצידם מחויבים לשלוח תוך זמן קצר שמאי לנכס על מנת שיעריך את היקף הפגיעה בו ומכך גם את גובה הפיצוי הכספי שנדרש לשלם לשם שיקום הנזק. על מנת שיתאפשר לבצע הערכה מלאה של היקף הפגיעה, אסור לפנות את הרכוש שנפגע ואין לבצע כל פעולה לשיקום הנזק, בטרם הגיע השמאי. את תביעת הפיצויים יש להגיש בתוך שלושה חודשים ממועד האירוע. יש לציין כי גובה הסכום שישולם מוגבל לתקרה שנקבעה בחוק, כפי שמופיעה באתר רשות המיסים. מי שרכש מבעוד מועד הרחבה תמורת תשלום, יפוצה בסכום גבוה יותר. החוק קובע שמס רכוש לא ישלם פיצוי בגין נזק שנגרם לתכשיטים, חפצי אמנות ובכלל זה ציורים ופסלים, כמו גם לגבי עתיקות. זה הדין גם לגבי כסף מזומן שאינו בר פיצוי".
מה קורה אם כתוצאה מבהלה בדרכי למקום מוגן נפלתי ונפגעתי? עו"ד ורשה מסביר כי "כל פציעה שנגרמה בעקבות מנוסה וניסיון התמגנות מירי רקטי, מהווה פגיעה כתוצאה מפעולת איבה. בין אם מדובר על ריצה לממ"ד, לחדר המדרגות וכו'. על מנת לממש את הזכויות שנגזרות מכך, יש תחילה להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הדברים. לצורך כך, יש להביא אסמכתא רפואית בה מצוין כי הפגיעה אירעה בשל הבהלה והריצה למרחב בטוח".
עו"ד אסף ורשהעו"ד אסף ורשהצילום: שחר כלב
כיצד ניתן להוכיח שאני נפגע חרדה? בניגוד לפגיעה פיזית, פגיעה נפשית מעצם טיבה קשה יותר לאבחון וזאת בהיעדר בדיקות אובייקטיביות ומדויקות. אי לכך, קיימת חשיבות רבה מאוד, הן לשם הטיפול והן לשם מיצוי זכויות עתידי מול המוסד לביטוח לאומי, לפנות לרופא מוסמך, בסמוך ככל שניתן למועד הפגיעה, בכדי שיאבחן את ההפרעה ממנה סובל הנפגע. בשלב הבא יש לפנות למוסד לביטוח לאומי עם אסמכתה זו, בצירוף אישור משטרה או משרד הביטחון המעיד על מעורבות באירוע. לאחר ההכרה כנפגע פעולת איבה יוזמן הנפגע לוועדה רפואית אשר תדון בעניינו ותקבע האם נותרה לו נכות זמנית או לצמיתות כתוצאה מהפגיעה.
האם ביטוח המבנה שאנחנו מבוטחים בו במסגרת המשכנתא מכסה נזק לדירה מרסיסים? ביטוח משכנתא אינו מכסה נזק כתוצאה ממלחמה או פעולות איבה או פרעות אזרחיות. מקרים אלו אמורים להיות משולמים על ידי מס רכוש.