הדוח המחבק "על תנאי" את כלכלת ישראל מבהיר למעשה עניין עיקרי אחד שעומד במרכזו: הרפורמה המשפטית, לפחות לפי חברת דירוג האשראי, "מנוחתה עדן". נגמר הסיפור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
אלמלא המסקנה הזאת של הכלכלנים הבכירים של חברת דירוג האשראי "סטנדרד אנד פור" (S&P), הדוח פשוט היה נראה אחרת לחלוטין. למעשה, מחבריו הבהירו כי הם יוצאים מנקודת הנחה שהרפורמה כפי שתוכננה לא תצא אל הפועל, ככל הנראה בעקבות הבטחה שקיבלו מראש הממשלה, בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
רה"מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
הם מוסיפים לכך בהבלטה את תיאורו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, כי מטרת השיחות במשכנו היא להוריד את הרפורמה בנוסחה המקורי מעל השולחן ולחפש נוסח שגן מתנגדיה יהיו מוכנים לו.
בקיצור נמרץ מבהירים למעשה הכלכלנים, בלי לומר זאת מפורשות: הרפורמה מתה וכעת נפנה לסקור את מצבה של כלכלת ישראל.

הכלכלה במצב טוב יחסית, לא תודות לממשלה

כאשר שמים בצל את המהפכה המשפטית ואת השלכותיה החמורות על הכלכלה הישראלית, הסקירה למעשה די מחבקת את המשק הישראלי. אומנם נתוניו יורעו השנה לעומת כלכלת ישראל בימי הממשלה הקודמת עד סוף 2022, אך מדובר באופן הברור ביותר בכלכלה יציבה, עם אופק עתידי מבטיח, כאשר הפקת הגז, יצוא ההייטק ופעילות מתקדמת בתחום כל הטכנולוגיות כולל הפיננסיות צפויים להשיב את ישראל למסלול משופר.
2 צפייה בגלריה
 אמיר ירון
 אמיר ירון
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)
יחד עם זאת, הדוח מדגיש כי השנה תהיה בישראל צמיחה שלילית לנפש של חצי אחוז והצמיחה עצמה תעלה רק ב-1.5% (הפער נובע מהגידול באוכלוסיית ישראל ב-2% בשנה). גם העודף המצטיין בתקציב שחצה אשתקד את 30 מיליארד השקלים יחליף גירעון לא קטן השנה של 2.5% שיחרוג מאוד מכוונות הממשלה להסתפק בגירעון שיהיה נמוך מאחוז אחד. אולם, כבר בשנה הבאה (2024) הגירעון צפויה להתחיל לרדת לכיוון של 2%.
האינפלציה בישראל מוזכרת דווקא לטובה בשל שבחים שמעניקה חברת הדירוג S&P למדיניות שהנהיג בנק ישראל הן בתקופת הקורונה והן בעת התפרצות האינפלציה ברחבי העולם. לא הממשלה היא הפועלת לפי הדוח בתחום מניעת יוקר המחיה - אלא בנק ישראל לבדו.
בתוך כך, החברה מציינת כי בישראל מצויה בשלטון כעת ממשלת ימין קיצונית למדי וקיים חשש שממשלה כזאת תתפרק ותכפה בחירות שישיות קרובות על המדינה שאינה יציבה פוליטית. הכלכלנים מודאגים גם מהמצב הביטחוני הכופה על ישראל והפלשתינים אירועים מלחמתיים מדי כמה חודשים. יצוין שהדוח חובר עוד לפני הסבב הנוכחי.
בסופו של יום, ניתן לומר כי לאחר הורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת מוד'יס מחיובית ליציבה - S&P לא הורידו את התחזית ולמעשה על רקע התחזית שהרפורמה המשפטית "מתה". בראי זאת - ורק בראי זאת - הם מציינים לשבח את הצפוי לכלכלת ישראל ואפילו מעיזים לחזות עליית דירוג לישראל בעתיד.