דירוג האשראי של ישראל ימשיך להיות גבוה ולא ישתנה: סוכנות הדירוג S&P השאירה את דירוג האשראי של ישראל על AA- ואת תחזית דירוג האשראי "יציבה". הדירוג AA- הוא בין 20 המדינות עם הדירוג הגבוה בעולם, אולם הוא עלול להשתנות על רקע שינויים גיאופוליטיים ופנימיים בישראל - כך עולה מהדוח השנתי של S&P, אחת משלוש חברות הדירוג הנחשבות בעולם.
נראה שהבטחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסוכנות, בנוגע לכך שהרפורמה המשפטית לא תחוקק במתכונת שהוצעה, וכן הבהרתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בשיחות עם בכירי החברה שהמגעים במשכן הנשיא נמשכים במטרה להביא לרפורמה מוסכמת, עשו את שלהם ולפיכך נותרה תחזית הדירוג של S&P יציבה ולא הפכה לשלילית. זאת, כחודש אחרי שסוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את תחזית הדירוג מ"חיובי" ליציב" בצל החששות מפני השלכות המהפכה המשפטית על כלכלת ישראל.
בהודעה שפרסמה הערב סוכנות הדירוג, נכתב כי תרחיש הבסיס שעליו מסתמכים הדירוג והתחזית מניח שתושג הסכמה מסוימת בנוגע לרפורמה המשפטית, שתאפשר מיתון של המתיחות הפוליטית המוגברת.
עם זאת צופים בסוכנות הרעה בנתוני המשק הישראלי, כאשר הצמיחה תגיע רק ל-1.5% השנה והגירעון בתקציב יסתכם ב-2.5%, הרבה מעבר ליעד שהציבה הממשלה רק 0.9%: "אנו צופים שאי הוודאות הפוליטית הנוכחית, בשילוב עם הידוק המדיניות המוניטרית וביצועים כלכליים חלשים יותר אצל שותפות הסחר המרכזיות של ישראל באירופה וארה"ב, יביאו להאטת הצמיחה בכלכלת ישראל ל-1.5% ב-2023 מ-6.5% ב-2022".
מדובר בהנמכה משמעותית של תחזית הצמיחה של ישראל ל-2023, לאחר שקרן המטבע צפתה לאחרונה צמיחה של 2.5% ו-S&P בעצמה צפתה בפעם האחרונה צמיחה של 2%.
בנוגע להפיכה המשפטית נכתב כי "תרחיש הבסיס הנוכחי שלנו מניח שהמתחים המקומיים המוגברים יופחתו בסופו של דבר ותושג הסכמה מסיומת. הרפורמה המשפטית הוקפאה בסוף חודש מרץ והמשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה נמשך. עם זאת, סדרי העדיפויות לטווח הקצר של הממשלה מופנים להעברת תקציב מדינה לשנת 2023 לפני המועד האחרון ב-29 במאי.
"אנו מניחים שלבסוף תושג הסכמה פוליטית רחבה, ושהצמיחה תעלה ותעמוד על ממוצע שנתי של 3.5% משנת 2024, בתמיכת ביצועים חזקים של מגזר ההייטק הישראלי המגוון".
עוד הוסיפו כי "ישראל עדיין נהנית ממספר מאפיינים חזקים כמו כלכלה מגוונת, מאזן תשלומים חזק ורמת חוב ציבורי מתונה. קרוב ל-90% מהחוב הממשלתי מוחזק ע"י מקומיים ונקוב במטבע המקומי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
הצהרה לתקשורת בנושא החינוך לגיל הרך
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השבוע פורסם ב"כלכליסט" שראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף במאמצי השכנוע של סוכנות S&P שלא תוריד את תחזית הדירוג, ונראה שבמגעים האלה נחל נתניהו הצלחה גדולה יותר מזו שהייתה לו עם סוכנות הדירוג מודי'ס, גם אותה ניסה נתניהו לשכנע לא להוריד את תחזית הדירוג - אך כשל. חלק מההבדל טמון בעיתוי: הסיור המקדים של מודי'ס בישראל נערך בעיצומו של בליץ החקיקה של המהפכה המשטרית ובשיא המחאות ברחבי הארץ.

לעומת זאת, צוותי הדירוג מטעם S&P הגיעו לישראל אחרי שנתניהו עצר את הליכי החקיקה, כאשר צוותי ההידברות מכונסים בבית הנשיא ואילו ראש הממשלה מנסה באופן מובהק לזנוח את ניסיון המהפכה ולהתרכז במה שהוא מכנה "החיים עצמם", לרבות כלכלה וביטחון. בנסיבות האלה היה קל יותר לשכנע את אנשי S&P להימנע מהורדת התחזית.
יש לציין שמודי'ס אמנם הורידו את תחזית הדירוג של ישראל, אך השאירו את דירוג האשראי ללא שינוי, על רמת של A1. עם זאת, מדובר בשינוי משמעותי ראשון לרעה בדירוג האשראי לישראל ובעיקר לאזהרה חריפה של סוכנות הדירוג הבינלאומית מפני המשך החקיקה, אשר עלול להוביל לירידה בדירוג עצמו.

מה משמעות דירוג האשראי?

דירוג אשראי ניתן בעולם למדינות, לחברות ולאנשים והוא מגדיר את יכולתם לפרוע הלוואות שהם מבקשים ליטול. הדירוג מבוסס על החוזק והאיתנות הפיננסית של אזרח, חברה או מדינה. משקללים בו את נתוני ההיסטוריה הפיננסית, למשל האם הוחזרו תמיד חובות בזמן; מצב הנכסים של נוטל ההלוואה, האם לאזרח או לחברה, למשל, יש דירות, משרדים או נכסים ששווים כסף; ההון העצמי, למשל, אם יש למדינה נכסים רבים או לאזרח מניות; והיקף ההתחייבויות שקיימות כבר.
כל אלה מבהירים מהו היקף הסיכון שהמדינה, החברה או האזרח יוכלו לעמוד בו בעת החזר הלוואה עתידית שהם מבקשים ליטול. כאשר דירוג האשראי יורד, הריבית על הלוואות למעשה עולה והעול הכלכלי על נוטל ההלוואה - שהוא למעשה אזרחי מדינת ישראל במקרה זה - מזנק.
מראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' נמסר בתגובה: "הותרת הדירוג החיובי של ישראל, בתקופה כלכלית עולמית מאתגרת, היא הבעת אמון במדיניות הכלכלית הנכונה שאנו מובילים. בקרוב נעביר את תקציב המדינה בכנסת כדי להבטיח את המשך המאמצים שלנו לחיזוק הכלכלה ולמאבק ביוקר המחייה לטובת כל אזרחי ישראל".