השקל שוב נחלש מעט הבוקר (ב') אל מול המטבעות המובילים: הדולר נסחר סביב 3.82 שקלים, לאחר שבמהלך יום שישי נסחר סביב 3.8 שקלים, והאירו סביב 4.07 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
ברקע, ביום שישי האחרון פורסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט, אשר הציג זינוק של 0.5% - מעל לתחזיות - והעלה את שיעור האינפלציה השנתי ל-4.1%.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
בעקבות המדד הגבוה מהתחזיות, שהיו בין 0.3% ל-0.4%, והעלאות הריבית האחרונות בארה"ב ובאיחוד האירופי, גוברות ההערכות כי בחודש הקרוב יעלה בנק ישראל את הריבית בישראל ברבע אחוז לשיעור של 5%.
יתרה מכך, אין להוציא מאפשרות אף העלאת ריבית נוספת עד סוף שנת 2023, מאחר שמדד ספטמבר אשתקד עלה רק ב-0.2% וההתייקרויות בחודש הנוכחי גבוהות על פי ההערכות בשיעור גבוה יותר מכך.
בשנה האחרונה איבד המטבע המקומי לא פחות מכ-11% אל מול הדולר וכ-18% אל מול האירו, מה שמשפיע מאוד על מחירי המוצרים המיובאים בארץ ובכך גם על האינפלציה שנראה שממשיכה לטפס. בשל כך, יש גם קשר ישיר בין המשך היחלשות השקל להעלאות הריבית במשק, אשר כמובן מייקרות חלק גדול מהמשכנתאות ומההלוואות שנוטלים הישראלים ומקשות על התזרים החודשי.
לפני כשבוע וחצי בנק ההשקעות האמריקני ג'יי.פי מורגן פרסם סקירה לא מחמיאה על השקל לאור המצב וכתב כי "המצב הפוליטי הרגיש הוביל לשינוי מבני בהשקעות המוסדיים, שעברו להשקיע יותר בנכסים בחו"ל. לשינוי הזה צפוי להיות המשך וזה אומר שהפער שנפער בין השקל למניות וול סטריט - עלול להיות קבוע.
"אנו נותנים סיקור שלילי לשקל, בשל התנודתיות הפוליטית היום-יומית אחריה עוקב המטבע. בנוסף אנו צופים כי בנק ישראל סיים עם סבב העלאות הריבית משום שישראל נמצאת בהאטה משמעותית באינפלציה יחסית לאזור. על כן התנאים הללו משאירים אותנו בסיקור שלילי על המטבע", הוסיפו בבנק.
פורסם לראשונה: 10:21, 18.09.23