המס על סיגריות אלקטרוניות צפוי לעלות בהדרגה כך שלבסוף יהיה שווה למס על סיגריות רגילות. משרד האוצר חזר בו היום (ה') במפתיע מההחלטה שהמס על סיגריות אלקטרוניות יהיה נמוך יותר מאשר המס על סיגריות רגילות, למרות לחצני היבואנים וסוחרים. הקביעה החד משמעית של מומחים ושל האגודה למלחמה בסרטן שסיגריות אלקטרוניות גם מסוכנות לבריאות והנתונים לפיהם בשל פערי המחירים בני נוער קונים סיגריות אלקטרוניות ומתמכרים דרכם לעישון השפיעו על שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשנות את החלטת בכירי משרד האוצר.
בעקבות דרישה חד משמעית של חברי ועדת הכספים, נציג שר האוצר ציין כי שר האוצר אינו מתנגד להשוואת המיסוי על סיגריות אלקטרוניות למיסוי על סיגריות רגילות. בוועדה דווח כי המס על סיגריות אלקטרוניות נמוך בכ-50% בהשוואה לרגילות.
1 צפייה בגלריה
נערה מעשנת
נערה מעשנת
המס על סיגריות אלקטרוניות צפוי לעלות
(צילום: Shutterstock)

ההחלטה נמסרה בעיצומה של ישיבה סוערת של ועדת הכספים לאישור תקציב שנת 2024 החדש, כאשר החלה לדון בצו הקובע העלאה של מס הקנייה על טבק לא מעובד, סיגריות, טבק מעובד לסיגריות ויחידות טבק, וכן על מלאים.
בפתח הדיון תהו חברי הוועדה מדוע לא מוטל מס בגובה זהה על סיגריות אלקטרוניות, ולאחר שנציגי משרד הבריאות ציינו כי במהלך הליכי הכנת הצו נעשתה השוואה כזו במסגרת הטיוטות, ביקשו חברי הוועדה להבין מדוע לא הובא צו הכולל צעד זה. בתום דין ודברים ציין נציג שר האוצר כי היה חשש שהעלויות יגולגלו על הציבור בלבד, והוסיף כי השר לא מתנגד כעת להוספה כזו בצו.

"יבואנים מצליחים להכניס סיגריות אלקטרוניות בלי שהם משלמים מס"

לשאלת חברי הוועדה להכנסות המדינה הצפויות ממיסוי הסיגריות האלקטרוניות באופן זהה לסיגריות הרגילות, הפתיעו נציגי האוצר את חברי הוועדה כאשר ציינו כי לא צפויה כלל השפעה על הכנסות המדינה בשנים 2024 ו-2025, מאחר שדה פקטו "יבואנים מצליחים להכניס את הסיגריות האלקטרוניות לישראל בצורה שהם לא משלמים מס".
כך פירטו ברשות המיסים כי נוכח כך שמדובר במס חדש יש קושי להגדיר את החומרים וישנם גם קשיי אכיפה, וכי הוקם צוות למציאת פתרונות למצב.
לאור הדברים ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, על דעת חברי הוועדה, כי יובא צו המשווה את עלויות המיסוי על המוצרים, אך נוכח כך שרשות המיסים אינה יודעת כרגע לגבות את המס, עלתה השאלה האם להכיל זאת באופן מלא ומיידי על הסיגריות האלקטרוניות או לעשות זאת באופן יחסי והדרגתי, שיצמצם את הפערים במיסוי עד להשוואה מלאה. בכל מקרה המס בין סוגי הסיגריות הרגילות והאלקטרוניות יושווה כבר בקרוב.
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה בדיון כי היא מברכת על אימוץ ההחלטה להביא להשוואה מלאה של המיסוי על הסיגריות האקלטרוניות לזה של כלל הסיגריות. "המצב כרגע, בו הסיגריות האלקטרוניות זולות בכ-50% מהסיגריות הרגילות יוצר מצב אבסורדי בו המדינה דוחפת את הצעירים שלה לעשן סיגריות אלקטרוניות שמזיקות קשות לבריאות".
עוד אמרה לזימי, כי "אחרי שסמוטריץ' משך את המס על האלקטרוניות חצי שעה לפני אישור התקציב בישיבת הממשלה, מתפקידנו כחברי ועדת כספים לתקן את העוולה הזאת ולסגור את הפער בין סיגריות רגילות לאלקטרוניות אחת ולתמיד".

מחלוקת על העלאת מס הפחמן

במהלך דיון נוסף של הוועדה בעניין העלאת מס הפחמן בשנה הקרובה, מהלך שייקר שורת מוצרים במשק, אמר נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, כי "מהלך כזה חייב להיעשות באופן חכם ובהסכמה, אחרת הממשלה תוביל לסגירת מפעלים ואבטלה".
תומר הוסיף כי "בלי מנגנונים נכונים המס יעלה את יוקר המחיה ויפגע בתחרותיות התעשייה ולכן אסור להחיל את המס בלי קביעת פיצוי נכון וצודק. כל הזמן משווים את המצב פה לאיחוד האירופי, אבל בישראל בניגוד לאיחוד אין לנו אנרגיה גרעינית ירוקה, אין לנו אנרגיית רוח, אין לנו אנרגיית מים וגם האנרגיה הסולארית שלנו מוגבלת מאוד בגלל רגולציה ממשלתית. אז מה האלטרנטיבות שלנו? אין לנו. לכן להטיל מס פחמן כדי לצמצם את השימוש בדלקים מזהמים, בלי לתת לנו אלטרנטיבות לאנרגיה חלופית, לא ישיג את המטרה. היקף השימוש לא יצטמצם אבל כן הכל יהיה יקר יותר".
במהלך הדיון התעורר ויכוח חריג בין נציגי הממשלה לאחר שנציג המועצה הלאומית לכלכלה הביע את התנגדותו למיסוי המוצע במסגרת "מס הפחמן" ועורר ביקורת מצד סגן הממונה על התקציבים באוצר דוד בדל, ראש אגף מחקר במועצה הלאומית לכלכלה: "המיסוי יביא לעלייה בתעריפי החשמל והמים, המנגנון לתמיכה בתעשייה יש בו רעיונות טובים, אבל הוא לא בשל בעת הזו".
סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, איליה כץ, השיב לו בתמיהה: "אתה מתנגד להחלטות ממשלה? פרופ' אבי שמחון אמר את דעתו בממשלה ודעתו לא התקבלה. יש הוראות מכוח החוק שאני מחוייב אליהן, אסור לי לבוא לכנסת ולהביע עמדה".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "שכל אחד יגיד את דעתו האמיתית. מי שמחויב להחלטת הממשלה מחויב. אדם אמר את דעתו ואנחנו ממילא אלה שנחליט בסוף".