בזמן שבממשלה מתנהלים בעצלתיים בכל הנוגע לגיבוש מתווה הפיצוי לעסקים בעקבות נזקי המלחמה, בעלי העסקים בכל הארץ נמצאים בחוסר ודאות לגבי העתיד, אך מצבם של אלה מהעוטף חמור שבעתיים. חגי הורוביץ, בעלי "קפה בסיבוב" באנדרטת "חץ שחור" סמוך למפלסים שנשרף לחלוטין, עדי זהר, בעלי "עדי בייקרי" ביד מרדכי ואדר שגב, בעלי חדר הכושר "the lift" בכפר עזה סיפרו הבוקר (חמישי) ל-ynet live על המצב ההזוי שבו הם נמצאים.

"המקום שלי היה שדה קרב ובעצם כולו פוצץ, מה שהפלסטינים הצליחו לגנוב גנבו, מה שהם לא הם פשוט הציתו", מסביר הורוביץ. "פנו אליי עשרות ארגונים פרטיים, יוזמות פרטיות, גם של חברים, גם של ארגונים אזרחיים כאלו ואחרים. מהמדינה אף אחד לא פנה אליי, אף אחד לא דיבר איתי. נחכה".
3 צפייה בגלריה
"קפה בסיבוב" באנדרטת חץ שחור שנהרס
"קפה בסיבוב" באנדרטת חץ שחור שנהרס
"קפה בסיבוב" באנדרטת חץ שחור שנהרס
(צילום: חגי הורוביץ)
שגב: "אי אפשר להתחייב למקום הזה. אני ממש מול הגדר בכינון ישיר לעזה והם פרצו מהדרך הזאת אז אין בכלל על מה לדבר כרגע. עם ישראל הוא עם נפלא, מדהים, אבל לא קיבלנו שום פניה מהמדינה או מהממשלה".
3 צפייה בגלריה
 חדר כושר The Lift בכפר עזה
 חדר כושר The Lift בכפר עזה
חדר כושר The Lift בכפר עזה - לפני המתקפה
(צילום: אדר שגב)

זהר: "המקום שלי מוגדר כשטח צבאי סגור. אנחנו רק ניזונים מאנשי צבא, ממה שקורה שם בשטח. זה תשע מאות מטר מעזה אז לשם אנחנו ממש ממש לא יכולים להתקרב למרות הניסיונות שלנו. אני כן קיבלתי פניה. שוחחה איתי סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר, היא אמרה לי שעובדים על מתווה. היא אמרה לי שיפנו אליי, פנו אליי ממס רכוש ופתחנו תביעה, אבל מעבר לזה שום דבר לא זז ולא קרה".
3 צפייה בגלריה
בית קפה "עדי בייקרי" ביד מרדכי
בית קפה "עדי בייקרי" ביד מרדכי
בית קפה "עדי בייקרי" ביד מרדכי - לפני המתקפה
(צילום: עדי זהר)
הורוביץ: "העובדים שלי הם עובדים זמניים, סטודנטים וחבר'ה צעירים. אם בסבבים בעבר שילמת להם מתוך צו מוסרי לשלם לעובדים אז הפעם אני פשוט לא יכול לשלם כי כרגע אני לא רואה מתי אני אפתח".
זהר: "אני לא רוצה לאכזב את העובדים שלי ואני מחויב כלפיהם. זה מרגיש שהמדינה בשוק. אין לנו בית, אין לנו עסק, אין לנו פרנסה. לםפחות שייתנו לנו ודאות וכמובן את התמיכה שאנחנו צריכים".
שגב: "אני מתגורר באשקלון והבית שאני מתגורר בו ספג פגיעה ישירה באותה שבת וגם האוטו אז ככה יצא שבאותה שבת פחות או יותר נפגעתי בכל מה שרק אפשר, ואנחנו לא מקבלים מענה. אני אישית לא מקבל מענה. אני גם יכול להגיד שבתור מי שחווה פה את המלחמה ואיבד שישים לקוחות שנרצחו אני שם סך הכול חודשיים ואנחנו יצרנו קהילה מאוד מחבקת וחמה של לקוחות ואנשים סביב אהבה לאוכל, אהבה לבני אדם. אני תשוש, כאילו נורא קשה לי לטפל בכל הדברים האלה, נורא קשה לי להתפנות לזה, וכל הבירוקרטיות האלה וכל מה שדורשים ומבקשים זה משהו שהוא הכרחי לי מאוד אבל גם מאוד מאוד קשה בימים האלה".
נזכיר כי מתווה האוצר הוצג לפני שבוע, ומאז הציג שר הכלכלה מתווה אחר ובכנסת עוד לא התחילו חקיקה לגבי פיצוי כלשהו לבעלי העסקים - לא בעוטף ולא בשאר הארץ, כשאנחנו סוגרים את השבוע השלישי למלחמה. עם זאת, בתחילת השבוע נפתחה האפשרות לבעלי עסקים ביישובי ספר בדרום ובצפון הארץ להגיש בקשה למקדמה לפיצויים בשל המלחמה - עוד לפני הגשת תביעה. לפי רשות המיסים, המקדמה תשולם תוך שבעה ימי עסקים מהגשת הבקשה. היישובים הרלוונטיים הם יישובי עוטף עזה, כולל אשקלון, ויישובי הצפון שנמצאים במרחק של עד שני קילומטרים מהגבול.