1 צפייה בגלריה
גרושים עם ילד
גרושים עם ילד
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה הכריע לאחרונה בתביעות הדדיות של הורים לבן 5 בנושא זמני שהות ומזונות: השופט טל פפרני דחה את טענות האם, קבע שהילד זכאי לקשר רחב עם שני הוריו, ולפיכך הורה להרחיב את זמני השהות של האב והפחית את דמי המזונות החודשיים שהוא משלם.
ההורים ניהלו קשר זוגי החל משנת 2016. שנה לאחר מכן נולד בנם וזמן מה לאחר מכן הם נפרדו. ב-2019 התקיימו כמה הליכים משפטיים בין ההורים, שבמסגרתם חויב האב במזונות זמניים של 2,200 שקל (כולל מדור), ונקבע שהסכום יופחת ל-1,900 שקל כשהילד יהיה בן 6. זמני השהות של האב נקבעו על יומיים בשבוע אחר הצהריים ובסופי שבוע לסירוגין, והורחבו בהדרגה עד שנקבע שהילד ילון אצל האב פעמיים בשבוע ולילה נוסף בכל סוף שבוע שני.
כמו כן הוגשו תסקירים של עובדת סוציאלית שהתרשמה כי שני ההורים מיטיבים, אכפתיים ורגישים לילד. עם זאת, היא ציינה כי התקשורת בין ההורים לבין עצמם מינימלית ומסתכמת בהחלפת מסרונים. לדבריה הילד חשוף לכך וניכר כי הוא חווה את הקונפליקט הסמוי ביניהם על כל רבדיו. בני הזוג לשעבר הופנו להדרכה הורית משותפת על מנת להיטיב את התקשורת ביניהם.
ההורים הגישו תביעות הדדיות שבמסגרתן האב ביקש להרחיב את זמני השהות, ואילו האם התנגדה לכך בשל התקשורת הלקויה ביניהם וביקשה להגדיל את המזונות הזמניים שנקבעו.
עו"ד אהרון הלויעו"ד אהרון הלוי
השופט טל פפרני ציין שעל בית המשפט להתחשב בראש ובראשונה בטובת הקטין, ולטעמו טובתו של כל ילד עולה בקנה אחד עם קיומו של קשר רחב עם שני הוריו. לאחר ששמע את עמדת הצדדים והעובדת הסוציאלית הוא הורה על הרחבה של זמני השהות של הילד עם אביו. הוא הסביר שהאם לא הוכיחה שלא ראוי לעשות זאת, מה גם שמתסקיר העו"ס וכלל הראיות עולה כי מדובר באב טוב וראוי.
השופט דחה את טענת האם שלפיה אין להרחיב את זמני השהות מהסיבה שהתקשורת בין ההורים לקויה. הוא ציין שנקבע בפסיקה כי לא ניתן לאפשר לצד המעוניין לסכל משמורת משותפת ליצור מצב של "היעדר תקשורת" על מנת לזכות במשמורת, ומה גם שהתקשורת בין ההורים במקרה זה סבירה ומספקת.
"נראה כי האם מתקשה להכיר בחשיבות הקשר שבין האב לקטין, ולזכותו של הקטין לנוכחות אב בחייו, שותף מלא בגידולו ובקבלת החלטות מהותיות הקשורות בו", כתב.
לפיכך נקבע שהילד ילון אצל האב פעמיים באמצע שבוע ולילה נוסף בכל סוף שבוע שני, ובגיל 6 יורחבו זמני השהות בלילה נוסף כך שאחת לשבועיים הקטין ישהה אצל האב סוף שבוע מלא. בהתאם להלכת בע"מ 919/15, שלפיה שני ההורים צריכים לחלוק בנטל המזונות, חישב השופט את צורכי הקטין והמדור, הכנסות הצדדים וחלוקת זמני השהות והעמיד את המזונות על סכום חודשי של 2,000 שקל, שיופחת ל-1,300 שקל בחודש כשהילד יגיע לגיל 6. הצדדים יישאו באופן שווה בהוצאות רפואיות וחינוך.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד אמיר שי • שם ב"כ האם לא צוין בפסק הדין • עו"ד אהרון הלוי עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין