מחאה נגד וולט
( צילום: ליאור שרון)
שינוי דמי התפעול של וולט והשקת המינוי וולט פלוס, גרמו ללא מעט ביקורות גם בקרב משתמשי אפליקציית המשלוחים, וכן אצל מסעדנים. אחת מהן היא רותי ברודו, שלא חסכה במילים על וולט: "לפני שוולט הגיעה, לפני חמש שנים, החיים היו טובים יותר. הבעיה היא שמי שמשלם בסוף זה הלקוח". לדבריה, "אנחנו המסעדנים חוטפים מכל מקום. אתה כבר לא יודע מאיפה זה מגיע לך. עכשיו זה וולט, אבל המחירים עולים בכל תחום".
ברודו מוסיפה כי "הבעיה היא שהפכנו להיות תלויים בוולט. אנחנו עובדים אצל וולט ולא להפך - הציבור רוצה נוחות עד הבית. גם ככה העבודה עם וולט על גבול הלא משתלמת. אנחנו מרוויחים אחוזים בודדים. הם מושכים את רוב הרווח שהיינו אמורים להרוויח. ועדיין אם אתה לא עובד עם וולט אתה בבעיה. וולט יצרו משהו שכולם מכורים אליו, גם אני.
"אני לא מאשימה רק את וולט, הסאקרים האמיתיים זה אנחנו - שוולט עושה לנו את החיים קלים יותר ואם אתה רוצה חיים נוחים אתה משלם על זה, וכנראה שאין להם מתחרים. אנחנו עצלנים, לא רוצים לזוז, רוצים שהכל יביאו לנו עד הבית. אני גרה על שוק הכרמל וגם אני, כשאני צריכה פטרוזיליה אני מזמינה מוולט".
מוטי ריכטר, בעלי פאפא ג'ונס ישראל, התייחס גם לשינוי המדיניות: "המהלך של וולט פוגע בצרכנים, אבל גם במסעדות והרשתות. הלקוחות שלנו יידרשו לשלם יותר על כל משלוח ובעלי העסקים ייפגעו כלכלית. המינוי שהם מפרסמים הוא עוד שיטה להרוויח כסף על חשבון הלקוח ולגלגל את ההוצאות לבעלי עסקים, שגם ככה נפגעים כלכלית משימוש באפליקציה על ידי דרישת תשלום בכל שימוש במנוי.
"הבנו כבר שהאפליקציה פוגעת בנו ובלקוחות שלנו, ולכן החלטנו לפעול ולצמצם נוכחות בפלטפורמה. נמשיך לעודד את הלקוחות להזמין ישירות מאיתנו. התנהגות הצרכנים היא שתקבע את הבאות, ואני מאמין שהצרכנים ובעלי המסעדות חכמים וידעו לחזור לבצע הזמנות ישירות מהמסעדות ולא בדרכים עקיפות".
"אם לא ננצל את הכוח שלנו כצרכנים נמשיך לשלם יותר"
אורבין, בלוגר אוכל וטיולים התראיין הבוקר (שלישי) לאולפן ynet וגם התייחס לנושא: "אני לא יודע מה אלה דמי התפעול האלו. אנשים שאני מכיר, חברים שלי, משפיענים, אף אחד לא יודע מה זה. הם היו שני שקלים במאי 23, ופתאום אתמול הם יצאו בהכרזה על כך שהם יהיו 5% מסך הקנייה עד 5.90 שקלים".
לדבריו, "עוד לפני שאכלת אתה משלם 21 שקל למשל. בלי כלום, פשוט כסף שהולך ככה. לדעתי זה ממש ממש לא בסדר". באשר למינוי וולט פלוס, אורבין אמר כי "הרבה מסעדנים כתבו לי באינסטגרם ובטיק טוק שהם יצטרכו לשלם סכום מסוים כדי להיות חלק מאותה פלטפורמה. לוקחים להם 20%-30% ובנוסף הם צריכים לשלם עוד. אני פחות מתחבר לרעיון".
גם אסתי וייס, שמגדירה את עצמה "לקוחה כבדה של וולט", התייחסה לשינוי המדיניות של חברת המשלוחים: "אני מחקתי את האפליקציה וצייצתי על זה בטוויטר (הרשת החברתית X) והרבה אנשים אמרו שהם יעשו זאת יחד איתי".
לדבריה, "יש לנו, הצרכנים, כוח. אם אנחנו לא נתחיל להחליט שאנחנו מחליטים ממי אנחנו צורכים ושיש גבול כמה אפשר לנצל אותנו ולהעלות לנו מחיר, אנחנו רק נמשיך לשלם יותר ויותר. בדיוק לאחרונה פרסמו שתנובה חילקה את הדיבידנד הכי גדול שהיא חילקה אי פעם. נכון, זאת כלכלה חופשית, אבל אני חושבת שאנחנו צריכים לנצל את הכוח שלנו.
"המחירים פה עלו והשכר שלנו לא עלה באותה מידה. אנחנו חייבים להתחיל לשלוט בהוצאות שלנו. עכשיו וולט יעלו קמפיין בכל המדינה, בטלוויזיה ובשלטי חוצות על תוכנית המינויים החדשה שלהם ולעשות מזה הרבה רעש. בסוף בסך הכול זו הדרך שלהם להעלות מחירים, בדיוק כמו החברות שמקטינות את הגודל של המוצר ומשאירות או מעלות את המחיר. זה ממש להתייחס אלינו הצרכנים כמטומטמים".
לכאורה, הלקוחות מצביעים ברגליים, או יותר נכון לא פותחים הערב את האפליקציה בחלק מהמקומות בארץ, ככל הנראה כאות מחאה. כך למשל, בקבוצת וואטסאפ של שליחי וולט שאלו האם יש תקלה באפליקציה כי אנשים פשוט מזמינים פחות: "עושים חרם, מורגש מאוד".
במקביל, בקבוצת הפייסבוק Secret Tel Aviv, עלה פוסט עם צילומי מסך של התכתבויות בין שליחי וולט, בהן נטען גם כן כי אין כמעט הזמנות: "תל אביב, אזור רמת החייל. 45 דקות אפליקציה פתוחה, אין הזמנות. גם בראשון לציון, גם בפתח תקווה. חשבתי שרק אצלי אין משלוחים באזור פתח תקווה".
עוד נכתב: "אזור קריית אונו, אור יהודה, סביון, גני תקווה. האפליקציה פתוחה מעל 40 דקות, לא קפץ משלוח אחד. מה קורה בשאר האזורים?".
כאמור, אתמול וולט הודיעה על שינויים באפליקציה שלה, שבשורה התחתונה מייקרים את ההזמנות עבור המשתמשים, כשגם המסעדות יאלצו לספוג. החברה שינתה את מודל דמי התפעול שלה באופן שלרוב מייקר אותם, והשיקה את המינוי שלה - וולט פלוס, שיימכר במחיר חודשי של 49 שקל בחודש ויאפשר הזמנות ללא דמי משלוח, כאשר החודש ראשון יהיה בחינם. דמי התפעול שונו לדמי תפעול דינמיים (לכולם, בלי קשר לוולט פלוס). במקום 2 שקלים להזמנה היום: שקל עד 5.90 שקלים.
כמו כן, גם בתי העסק שירצו להצטרף לתוכנית ישלמו עליה. המסעדות יקבלו שלושה חודשי ניסיון חינם, ואחרי זה יוכלו לבחור אם לקבל הזמנת וולט פלוס או לא, תמורת 3.8 שקלים לכל משלוח.
פורסם לראשונה: 12:29, 21.01.25