1 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל לאחרונה תביעת רשלנות רפואית נגד בית החולים אלמקסד בעיר, וחייב אותו לפצות בכ-10.5 מיליון שקל הורים ובנם, כיום בן 15, שבהחלטת הצוות נולד בניתוח קיסרי שבוע 31 להיריון, וסובל מאז משיתוק מוחין, נכות בארבע גפיים ומוגבלות שכלית והתפתחותית קשה.
מדובר בהריון הרביעי של האם, לאחר שני הריונות שהסתיימו בלידת ילדים בריאים בניתוחים קיסריים והפלה ספונטנית אחת. הפעם פנתה האם בשבוע 31+2 לקופת החולים שבה נוהל המעקב והתלוננה על כאבי בטן תחתונה וגב תחתון. היא הופנתה להמשך בדיקות עקב חשד ללידה מוקדמת. בשעה 12:00 של אותו יום היא פנתה לבית החולים. בבדיקה לא נמצאו דימום נרתיקי או הפרעות במתן השתן. התובעת חוברה פעמיים למוניטור. בשני התרשימים דופק לב העובר והפעילות הרחמית היו תקינים.
בשעה 13:10 החליט הצוות הרפואי לסיים את ההיריון בניתוח קיסרי דחוף. העובר נולד במשקל 1,750 גרם. כמה ימים לאחר מכן הוא פיתח תסמונת מצוקה נשימתית וסבל מדימום תוך מוחי שהצריך התערבות ניתוחית. כתוצאה מכך הוא סובל כיום משיתוק מוחין, נכות בארבע גפיים ומוגבלות שכלית והתפתחותית קשה.
לא הייתה מחלוקת כי נזקיו נובעים מסיבוכי פגות כתוצאה מהלידה המוקדמת. המחלוקת המרכזית הייתה בשאלה אם הייתה הצדקה להחיש את האם לניתוח קיסרי דחוף. בית החולים טען כי ההחלטה נבעה מהחשש מפני קרע של הרחם, וזאת בעיקר בשל תלונותיה על כאב באזור הצלקת הניתוחית בשילוב הרקע של שני ניתוחים קיסריים קודמים.
עו"ד ענת גוטמןעו"ד ענת גוטמןענבל איפרגן
המשפחה טענה מנגד שההחלטה נבעה מאבחנה לא מבוססת שהאם נמצאת בלידה פעילה בשילוב העובדה שעברה שני ניתוחים קיסריים קודמים. לטענתה, היה מקום להמשיך לברר אם אכן היא מפתחת לידה מוקדמת, ואם כן לשקול טיפול בסטרואידים שהיו מעכבים את הלידה ומונעים את סיבוכי הפגות הקשים.
ואכן, השופטת שושנה ליבוביץ קיבלה את התביעה. היא לא שוכנעה שהאם הובהלה לניתוח קיסרי דחוף עקב חשש של הצוות הרפואי מפני קרע של הרחם בשל תלונתה על כאב בצלקת הניתוחית. נקבע שהרישום הרפואי תומך יותר בטענה שהסיבה לניתוח הקיסרי הדחוף הייתה נעוצה בעובדה שהתובעת עברה שני ניתוחים קיסריים קודמים ואובחנה כמי שנמצאת בלידה פעילה.
בפסק הדין צוין שמומחה מטעם בני המשפחה כתב בנוגע למיומנותו ולמומחיותו של הצוות המטפל כי "מדובר פה במישהו חסר ניסיון שהיה בחדר לידה, שהעניין של שני ניתוחים קיסריים בעבר הפחיד אותו ורץ לניתוח". השופטת קבעה שלא הוכח שהסיבה שבגינה הוחלט על ביצוע ניתוח קיסרי דחוף הייתה הכאב בצלקת הניתוחית.
באשר לנזק היא ציינה כי לפי חוות דעת רפואית הבן סובל מנכות בשיעור 100%. היכולת התפקודית שלו מוגבלת מאוד, הוא מתנייד באמצעות כיסא גלגלים אך מסוגל להתהלך בעזרת הליכון טיפולי. היא פסקה לטובתו 10,448,578 שקל תוך שקבעה שמהסכום יש להפחית את קצבאות ביטוח לאומי שקיבל ויקבל בעתיד. בית החולים חויב בנוסף בשכר טרחת עו"ד בסך 23.4% שקל ובהוצאות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד ירון קרו • ב"כ הנתבעת: עו"ד מוסא עותמאן • עו"ד ענת גוטמן עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין