ההגרלה הרביעית של תוכנית "דירה בהנחה" יוצאת לדרך: משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הודיעו היום (ראשון) כי הגרלה נוספת, הכוללת כ-7,000 יחידות דיור מוזלות ברחבי הארץ, תיפתח בסוף השנה (יום ד', 28.12.22) ותינעל כשבוע וחצי לאחר מכן, עם כניסת השנה האזרחית החדשה (יום א', 8.1.23). עד כה זכו השנה בהגרלות שהתקיימו במסגרת התוכנית, שקידם שר הבינוי והשיכון היוצא זאב אלקין בתחילת הקדנציה שלו, כ-21 אלף משקי בית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עם הערים שישתתפו בהגרלה הבאה ניתן למנות את ירושלים, שדרות, אשדוד, קדימה-צורן, יהוד-מונסון, כרמיאל, רמלה, חיפה, ההתנחלות החרדית עמנואל ועוד. במשרד השיכון מציינים כי רשימת הערים אינה סופית ויכולה להשתנות. נזכיר כי גם מספר יחידות הדיור שיוגרלו יכול להשתנות. בהודעה שפרסם המשרד בחודש שעבר דווח כי במהלך חודש דצמבר תיפתח ההרשמה להגרלה שצפויה לכלול כ-9,000 יחידות דיור, וכעת כאמור הדיווח מתייחס ל-7,000 דירות.
הסיבה, ככל הנראה, נעוצה בעובדה שחלק מהקבלנים שזכו במכרזים לא יספיקו לשלם למדינה את הסכומים הראשוניים עבור הקרקעות. בהגרלה הקודמת היו אמורות להיות כ-3,500 יחידות דיור מוזלות, כפי שדיווח משרד השיכון לפני החגים, אולם בזמן אמת צומצם המספר ל-3,300 דירות. בכל מקרה, כמות הדירות בהגרלה הבאה אמורה להגדיל במעט את הסיכוי לזכייה לעומת ההגרלה הקודמת.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה ירושלים
אתר בנייה ירושלים
אתר בנייה בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
הזכאים להירשם להגרלה הם חסרי דירה בעלי אישור זכאות בתוקף. הזוכים לא מקבלים דירה מוכנה אלא זוכים בזכות לרכישת דירה בפרויקט חדש שטרם נבנה. קבלנים שזוכים במכרזי המדינה, ובהם דירות מוזלות, מקדמים את הליכי התכנון והרישוי מול הרשות המקומית - וכאשר הפרויקט קרוב לקבלת היתר בנייה, מוזמנים הזכאים להירשם ולבחור את הדירות הרלוונטיות. על הזוכים נאסר למכור את הדירה בה זכו למשך 5 שנים מיום קבלת המפתח או 7 שנים מיום הזכייה בהגרלה, אולם ניתן להשכיר אותה.
במשרד השיכון מדגישים כי האפשרות להנפיק אישור זכאות תהיה פתוחה עד שלושה ימים לאחר פתיחת ההגרלה (יום א' 1.1.23), ולאחר מכן לא יהיה ניתן להנפיק אישורים עד לסגירת ההרשמה להגרלה. על פי נתוני משרד השיכון, בסך הכול בשנת 2022 אמורים לזכות בהגרלות כ-30 אלף משקי בית.

"אל תחכו לרגע האחרון"

השר אלקין מסר: "במקביל לצעדים להרחבה דרמטית של מספר שיווקי הקרקעות ל-100 אלף יחידות דיור בשנה בשנים 2021-2022, היה לנו ברור שחייבים להחזיר לזוגות הצעירים תוכניות דיור מוזל, שיאפשרו להם לרכוש כבר עכשיו דירה בהנחה של מאות אלפי שקלים על חשבון המדינה. לאחר הפסקה של שנתיים, החזרנו את ההגרלות של משרד השיכון, ובמהלך השנה הזו כמעט 30 אלף משפחות יוכלו לקנות דירה בהנחה משמעותית. בשנה הבאה, בעקבות התוכניות שהותנעו בחודשים האחרונים, משרד השיכון יצליח לייצר עוד 45 אלף דירות כאלה, זאת בהנחה ששר השיכון החדש לא יעצור זאת. למעשה, בשנים 2022-2023 כ-75 אלף זוגות צעירים מתוך 120 אלף זוגות צעירים שמשתתפים בהגרלות יוכלו לקנות דירה בהנחה".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, הוסיף: "לקראת השנה האזרחית החדשה למעלה מ-7,000 משקי בית נוספים יזכו לרכוש דירה בהנחה משמעותית ולהתחיל את 2023 ברגל ימין. ההגרלה היא המשך ישיר לכלל הצעדים והמהלכים שקידם המשרד בתקופה האחרונה, בדרך לשבירת שיאים בהתחלות הבנייה ובמספר השיווקים שנה שנייה ברצף. אנחנו עובדים מסביב לשעון במטרה לתת מענה לביקושים, ואני מבקש מכל האזרחים העומדים בכללי הזכאות – אנא אל תחכו לרגע האחרון, הקדימו והנפיקו את אישורי הזכאות על מנת שתוכלו להירשם בזמן להגרלה".
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט, ציין: "רמ"י שוקדת לילות כימים להרחבת היצע הקרקעות לדיור. רוב יחידות הדיור מנותבות לטובת דירה בהנחה כדי לאפשר לכמה שיותר צעירים ומשפחות שאין בבעלותם דירה בישראל להצליח להגשים את החלום לדירה משלהם. נמשיך לייצר פתרונות דיור איכותיים לטובת כלל הציבור הישראלי".