1 צפייה בגלריה
כרטיסי אשראי
כרטיסי אשראי
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה גזר לאחרונה מאסר על תנאי ו-300 שעות לתועלת הציבור (של"צ) בלבד על צעיר שהודה ברכישת מוצרים בשווי כ-20 אלף שקל באמצעות כרטיסי חיוב מזויפים. השופטת אורית קנטור הרשיעה אותו בהונאה בכרטיס חיוב בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וניסיון לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, אך התחשבה בו לנוכח הליך טיפולי מוצלח שעבר.
הפרשה אירעה במהלך 2017, אז קשר הנאשם שהיה כבן 18 קשר עם שני חברים לצורך ביצוע הרכישות. התוכנית הייתה שאחד מהם יעתיק פרטי אשראי של לקוחות מזדמנים בתחנת הדלק שבה עבד, באמצעות מכשור אלקטרוני שהיה ברשותו, ואילו הנאשם יבצע בפועל את הרכישות בחנויות השונות. לצורך הסוואת המרמה פעלה החבורה לזייף תעודות זהות, על מנת שיציגו את הנאשם כביכול כבעל הכרטיסים.
כתב האישום מגולל סדרה של רכישות שביצעו השלושה במרמה בחנויות אלקטרוניקה בצפון הארץ. בכל "ביקור" שכזה רכש הנאשם סחורה, בעיקר טלפונים ניידים, בשווי אלפי שקלים. באחת הפעמים אף נרכשו אופניים חשמליים, והיקף הרכישות הסתכם בכ-20 אלף שקל.
לאחר המעשים הנאשם המשיך בחייו, השתתף במכינה קדם צבאית והחל לשרת כלוחם. במהלך נובמבר 2019 הוגש נגדו כתב האישום, ועו"ד הלא זועבי מהפרקליטות הדגישה כי מדובר בריבוי עבירות שנעברו בפרק זמן קצר, בתחכום רב, בשיטתיות ולאחר תכנון מוקדם. לשיטתה, מתחם העונש ההולם נע בין 20 ל-40 חודשי מאסר בפועל.
מנגד טען הנאשם באמצעות עו"ד תומר שוורץ כי מאז ביצוע העבירות הוא עבר דרך משמעותית ביותר. הוא התגייס ליחידה מובחרת, ביצע שירות צבאי מלא ובלט כחייל מצטיין. הוא הוסיף שקיבל המלצה לשב"כ אך לא התקבל לנוכח התיק הפלילי.
הנאשם הדגיש את נכונותו להשתתף בהליך טיפולי שמצריך ממנו נסיעה של שעתיים-שלוש לכל כיוון. לדבריו, גם לאחר שהתאושש מתאונה קשה שעבר, הוא התחנן לחזור למפגשים בקבוצה הטיפולית. בנסיבות אלה ביקשה ההגנה להימנע ממאסר ולהסתפק בשל"צ.
השופטת קנטור ציינה שלעבירות שיוחסו לנאשם קדם תכנון מדוקדק, ואפילו לאחר שנתפס באחד המקרים על ידי בעל החנות, הוא המשיך במעשיו. לדבריה, הנאשם וחבריו "פעלו ככנופייה מאורגנת" לצורך השגת רווח קל ומהיר. על רקע האמור היא קבעה שמתחם העונש נע בין שישה ל-24 חודשי מאסר. ואולם, היא נימקה שלנוכח ההליך השיקומי שעבר ישנה הצדקה לסטות לקולא מהמתחם. בין היתר היא ציינה שהנאשם מסייע רבות לאחיו, שהינו בעל צרכים מיוחדים, ושליחתו למאסר עשויה לפגוע במשפחתו.
גם הדרך המשמעותית שעבר מאז ביצוע העבירות – מכינה קדם צבאית, שירות צבאי מלא כלוחם ולימודיו כעת – מלמדים לדברי השופטת על שינוי לטובה. "ניתן לומר כי בעניינו של הנאשם קיימות אינדיקציות לשיקום", כתבה. לפיכך היא גזרה עליו חצי שנת מאסר על תנאי ו-300 שעות של"צ. בנוסף היא הטילה עליו צו מבחן למשך שנה, שבמהלכה ימשיך את הטיפול במסגרת שירות המבחן.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד הלא זועבי • ב"כ הנאשם: עו"ד תומר שוורץ • ynet הוא שותף באתר פסקדין