המשקיעים נוטשים את באר שבע, כך לפחות עולה מסקירת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפורסמה היום (חמישי), אבל בעירייה נערכים להקמת אלפי דירות חדשות, לאחר שאמש חתמה המדינה על הרחבת הסכם הגג לפיתוח העיר. מדובר בהרחבה להסכם שנחתם בשנת 2015 לטובת הקמה של 20 אלף דירות, מחציתן כבר יצאו לפועל, וכולל תוספת של כ-9,000 יחידות דיור, לצד הקמת מוסדות ציבור חדשים וכן שטחי מסחר ותעסוקה.
הסכם הגג הוקפא בשנים האחרונות על ידי עיריית באר שבע בשל היעדר תקציבים להקמת תשתיות הולמות עבור השכונות החדשות שייבנו, כולל מוסדות לימוד, ובכך למעשה נחסמה האפשרות במשך כשנתיים לשווק קרקעות ולספק היתרי בנייה. ואולם, לפני כשנה הגיעו משרד הבינוי והשיכון וראש העיר, רוביק דנילוביץ', להסכמות להמשך שיווק הקרקעות. אתמול, כאמור, נפגשו נציגי העירייה, השיכון והאוצר כדי לחתום באופן רשמי על המשך שיתוף הפעולה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנייה בבאר שבע
בנייה בבאר שבע
בנייה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
במשרד השיכון מציינים כי הרחבת הסכם הגג תאפשר הקמה של אלפי דירות לצד מתחמי מסחר ותעסוקה בהליך מואץ על ידי העירייה. עוד נמסר כי "ההסכם מבטיח כי לעירייה יוקצו המשאבים הנדרשים לקידום הבנייה החדשה וקליטת התושבים החדשים. במקביל, תתחייב עיריית באר שבע להוביל תהליך תכנון יעיל, המלווה בצמצום בירוקרטיה ומתן היתרי בנייה בפרק זמן קצוב".
בעירייה מסבירים כי הסכם הגג הוקפא לפני כשלוש שנים לצורך בדיקה מחודשת ומעמיקה, וזאת לאחר שמחצית מהדירות במסגרת ההסכם המקורי כבר יצאו לדרך. לאחר בדיקת ההסכם הבהירה העירייה למשרד השיכון שיש לשדרגו ולהפוך אותו לאטרקטיבי יותר, במטרה להצליח בשיווקי הקרקעות. העירייה דרשה להכניס שורה של תוספות להסכם, בהן התחדשות עירונית, טיפול בתשתיות, שיפור בנושא התחבורה, תעסוקה, הקמת מוסדות חינוך ושיקום שכונות ותיקות.

"באר שבע היא הפתרון למצוקת הדיור"

ראש העיר דנילוביץ' מסר: "הסכם הגג של באר שבע, הכולל שיווק שכונות מגורים חדשות לצד התחדשות השכונות הוותיקות, מחזק את באר שבע כמטרופולין איכותי ומוביל במדינת ישראל. באר שבע היא הפתרון למצוקת הדיור במדינת ישראל, לעומס ולצפיפות של גוש דן. ההסכם ומימושו מקדמים אותה כאזור הביקוש הבא של מדינת ישראל. טוב עשתה המדינה שסייעה לנו לשדרג את ההסכם - ולהוסיף משאבים לטובת פיתוח תשתיות איכותיות לרווחת תושבי העיר והמטרופולין".
לדבריו, "כדי להשלים את המשימה - להשאיר בעיר זוגות צעירים ומשפחות צעירות, ולמשוך לעיר אוכלוסיות חדשות נוספות מאזור גוש דן - על המדינה להחזיר את הטבות המס לתושבי העיר באר שבע, כפי שהיה בחוקי הנגב המקוריים. מהלך זה יניע את גלגלי הכלכלה ויביא לשגשוג מטרופולין הנגב. אני מבקש להודות לשרי האוצר והשיכון ולצוותים המקצועיים במשרדיהם, שפעלו במקצועיות ונחישות בשנה האחרונה בגיבוש ההסכם יחד עם נציגי עיריית באר שבע".
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ציין: "הרחבת הסכם הגג כוללת תוספת בנייה של כ-9,000 יחידות דיור חדשות בעיר, לצד הקמת מוסדות ציבור ושטחי מסחר ותעסוקה. מדובר בהשקעה עצומה בעיר ובתושביה, שתתרום לפיתוח פניה ולהמשך תנופת הבנייה שמתחוללת בה. בחתימה על הסכם זה אנו מוסיפים נדבך מרכזי וחשוב להפיכת באר שבע לעיר משמעותית ומשגשגת, כיאה לבירת הנגב".
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, הוסיף: "חתימה על הרחבת הסכם גג בעיר באר שבע היא תוצאה של עבודה מאומצת ומשותפת לצד עיריית באר שבע. אני גאה להיות חלק ביישום החזון הלאומי - פיתוח בירת הנגב. הסכם הגג עתיד לשדרג את חיי התושבים החדשים והוותיקים, לתרום לחיזוק הכלכלה המקומית ולהבטיח הגדלת היצע הדיור. במסגרת הסכמי הגג, נמשיך לעבוד על מנת לספק פתרונות דיור ולהבטיח את כלל המשאבים הנחוצים לשותפינו ברשויות המקומיות".