מחלבות גד, המחלבה הרביעית בגודלה בישראל, מתכוונת להיכנס לראשונה לתחום תחליפי החלב.
ל"ממון" ו-ynet נודע כי מחלבות גד חתמו על הסכם לרכישת 50% ממשק ויילר מנתיבות, יצרן הטופו המוביל בישראל ויצרן תחליב חלב "אלפרו" עבור שטראוס. גד על פי הערכה תשלם לויילר כ-30 מיליון שקל עבור מחצית מהמניות. גד מצויה בבעלות המייסד עזרא כהן (50%) ובשותפות קרן לנטרן של ריצ'י האנטר, דיסקונט קפיטל ומגדל ביטוח. העסקה כפופה לאישור רשות התחרות.
מחלבות גד ידועה במוצריה האיכותיים, בעיקר גבינות מבקר כבשים ועיזים, ופונה לקהל שמוכן לשלם מחיר יותר גבוה עבורם. היא נהנית מקצב צמיחה רציף (10% בשנת 2024) ומחזור מכירותיה השנתי כ־700 מיליון שקל, מתוכם 50% לשוק המוסדי. בניגוד לתנובה ושטראוס ולמגמות השוק, עד כה לא נכנסה גד לתחום תחליפי החלב.
שווי של 800 מיליון שקל
בימים אלו נערכת המחלבה להנפקה ראשונה בבורסה בתל־אביב, לפי שווי חברה בסך כ-800 מיליון שקל. גיוס ההון ישמש את גד להקמת מחלבה חדשה על שטח של 25,000 מ"ר בנוי, באזור התעשייה תימורים. מדובר בקפיצת מדרגה למחלבות גד שתגדיל את כושר הייצור שלה ותאפשר לה כניסה גם לתחומים חדשים כמו תחליפי החלב.
משק ויילר מייצר כיום עבור מחלבות גד טופו תחת מותג פרטי, אבל מכירותיו זניחות ביחס לסך כל מכירות המחלבה. רכישת ויילר תאפשר לגד להפוך לאחד המובילים בתחום הטופו ולהיכנס לראשונה גם לתחום משקאות החלב האלטרנטיבי – ששטראוס ותנובה פועלות בו: שטראוס עם הזיכיון של "אלפרו" ותנובה ששולטת בשוק החלב הצמחי עם "אלטנרטיב".
גד מעסיקה 250 עובדים במפעל בבת-ים ובמרלו"ג בצריפין. בעבר פעלה מאיזור התעשייה בראשל"צ ומבית גירון.
פגיעה בתחרות
משק ויילר עלה לכותרות כאשר שטראוס חתמה ב-2021 על הסכם לרכוש את השליטה בו. שטראוס היא מפיצת מוצרי ויילר וכאמור החברה מייצרת עבורה את תחליפי החלב של אלפרו, ייצור שייפסק בקרוב עם חנוכת המפעל החדש לחלב אלפרו שהקימה שטראוס בצפון. העסקה עם שטראוס לא יצאה לפועל לאחר שהממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן התנגדה לו ובהמשך אף קנסה את שטראוס ב-111 מיליון שקל, בטענה כי התערבה במדיניות ויילר ופגעה בתחרות, עוד טרם קיבלה את אישור הממונה.
בעלי משק ויילר הם אילן ספיראל, גלעד צרי ודורי פרידמן שהגיעו מתחום המחלבות ורכשו ב-2017 את משק ויילר מידי מייסדיו.
מחלבות גד הוקמה ב־1982 על ידי עזרא כהן ומשפחתו והתמחתה בייצור סוגי גבינות שונים (רכות, מלוחות, גבינות עיזים, מוצרלה וגבינות איטלקיות). גם כיום זהו מרכז הכובד של החברה, שעיקר מכירותיה, יותר מ־50%, לשוק המוסדי, שלו היא מוכרת מהמחלבה גם חלב טרי.
ליתרת ההכנסות של מחלבות גד אחראי השוק הפרטי, ברשתות הקמעונאות השונות. בכל הנוגע לשוק הקמעונאי, לפי הנתונים האחרונים שפירסמה סטורנקסט, בסוף 2023 הנתח של גד בשוק החלב עמד על 5%, בעוד זה של תנובה עמד על 49.5%, זה של שטראוס על 27.5% וזה של טרה על 8.9%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו








