ועדת הכספים קיימה היום (ד') דיון בפרק ההלוואות לדיור מתוך חוק ההסדרים בעניין הצעת החוק הקובעת כי הלוואות המדינה לזכאים לשם רכישת דירה, יינתנו רק לשם רכישת דירות שמחירן אינו עולה על שני מיליון שקל, כאשר מטרת החוק הינה למקד את הסבסוד באוכלוסיות שזקוקות יותר לסיוע. נכון להיום ניתן לקבל הלוואות מסובסדות בסכום של עד כ-160 אלף שקל - ללא הגבלה בסכום הרכישה של הדירה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

2 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)

הלוואת הזכאות ניתנת לחסרי דירה, ומחושבת בהתאם לניקוד שנקבע על ידי משרד השיכון על פי קריטריונים שונים. בין היתר, שנות נישואים, מספר ילדים ומספר אחים. משך השירות הצבאי או השירות לאומי, שירות מילואים פעיל, מיקום הנכס ועוד. מדובר על משכנתא בריבית של 0.5% פחות מהריבית הממוצעת על הלוואות צמודות מדד של הבנקים למשכנתאות, שאותה מפרסם בנק ישראל, ובכל מקרה לא יותר מ-3% ריבית.
כדי לקבל הלוואה צריך להשיג לפחות 599 נקודות, כאשר סכום ההלוואה מתחיל ב-54 אלף שקל ויכול להגיע כאמור לכ-160 אלף שקל - ככל שהניקוד המצטבר גבוה יותר. בסכום הזה כמובן לא קונים דירה אבל הוא יכול להפחית את סכום המשכנתא הרגילה. בחישוב הכולל זה יכול להוזיל את הריבית ולחסוך אלפי ואולי עשרות אלפי שקלים לאורך השנים.
ב-2020 נטלו למעלה מ-12 אלף זכאים משכנתא באמצעות משרד הבינוי והשיכון בהיקף כולל של כ-1.7 מיליארד שקל, עלייה של כ-5% במספר מממשי המשכנתאות שמציע המשרד באמצעות המינהל לסיוע בדיור לעומת 2019.
במהלך הדיון עלו טענות מצד חברי הכנסת כי הבנקים לא מנגישים את עצם קיום האפשרות להלוואה מסובסדת מטעם המדינה לציבור, ואף פוגעים בריביות המוצעות במידה והציבור בוחר באופציה זו. נציגת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ציינה בפני חברי הוועדה כי איננה מכירה תלונות על כך מהשנים האחרונות, וכי הפיקוח הוציא בעבר מכתב לבנקים בבקשה ליידע את הציבור, אך הודתה כי איננה מכירה קיומה של הנחיה ברורה של הפיקוח לבנקים לעשות כן.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, דרש להיטיב את תנאי ההלוואות לדיור לתושבי הפריפריה בארץ ואמר בדיון כי "יש להגדיל את רכיב ההלוואה המסובסדת לפריפריה הצפונית והדרומית במסגרת חוק ההסדרים".
חלק מחברי הכנסת קראו לבחון את הסכום שנקבע – שני מיליון שקל, בראייה של משפחות מרובות ילדים הזקוקות לדירות גדולות ויקרות יותר, שיכולות לעלות גם בפריפריה שלושה מיליון שקל ויותר, כאשר מדובר בדירות ל-8-10 נפשות.
במהלך הדיון עלו שאלות רבות לעניין הנתונים שהציג משרד הבינוי והשיכון, ויו"ר הוועדה הורה למשרד להציג את הנתונים בצורה ברורה בדיון הבא בנושא. עוד עלה כי קיימת הטבה נוספת במנגנון, הנוגעת לאזורים בדרום הארץ בלבד, וכי הטבה זו עוגנה בפקודת מס הכנסה שאינה קיימת עוד, ונשענת על פרשנות בלבד. כך קרא יו"ר הוועדה למשרד הבינוי להסדיר את הנושא ולעגן הטבה מוגדלת לאזורי הפריפריה, הן בצפון והן בדרום.
יו"ר הוועדה קרא בסיכום דבריו לפיקוח על הבנקים להוציא הנחיה ברורה לבנקים ליידע את הציבור על קיום אפשרות ההלוואה בסבסוד המדינה ויתרונותיה, להסדיר את החוק מבחינה פרוצדוראלית, ולהציג בפני הוועדה מתווה להגדלת רכיב ההלוואה לאזורי הפריפריה בצפון ובדרום.
בתוך כך, הבוקר פרסם בנק ישראל כי בחודש אוגוסט נרשם שיא במספר ההלוואות החדשות שהועמדו על ידי הבנקים – 12,625 הלוואות. בהשוואה לאוגוסט לפני שנה, מספר המשכנתאות החדשות זינק בלא פחות מ-52.7%. 1,970 הלוואות ניתנו למשקיעים – עלייה של 16.4% בהשוואה למספר ההלוואות שניתנו למשקיעים בחודש יולי. היקף המשכנתה הממוצע עמד בחודש אוגוסט על 938 אלף שקל, ירידה בהשוואה לחודש יולי (954 אלף שקל) אך קפיצה משמעותית של 16% בהשוואה לאוגוסט אשתקד, אז עמד היקף המשכנתה הממוצע על 808.4 אלף שקל.