ב-2020 נטלו למעלה מ-12 אלף זכאים משכנתא באמצעות משרד הבינוי והשיכון בהיקף כולל של כ-1.7 מיליון שקל, כך נודע לממון ול-ynet. מדובר בעלייה של כ-5% במספר מממשי המשכנתאות שמציע המשרד באמצעות המינהל לסיוע בדיור לעומת 2019.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי נתוני המשרד, כ-286 מיליון שקל ניתנו במסגרת מענקים וסבסוד ריבית לרוכשי דירות, עיקרם בתוכנית מחיר למשתכן, וכן לרוכשי דירות חדשות או הבונים ביתם בקו העימות שזכאים למענק למימון מיגון מיוחד ולבעלי דירה מוגבלים בניידותם שקיבלו מענק לצורך התאמת הדירה לצרכיהם. כ-634 מיליון שקל ניתנו בהלוואות צמודות מדד בריבית קבועה.
1 צפייה בגלריה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
משכנתא. אילוסטרציה
(צילום: Gettyimages)
במסגרת שירותי המינהל לסיוע בדיור במשרד והשיכון כסיוע לרכישת נכס מגורים, מציע המשרד גם סיוע במשכנתא לזכאים חסרי דירה בריבית של 0.5% פחות מהריבית הממוצעת על הלוואות צמודות מדד של הבנקים למשכנתאות, שאותה מפרסם בנק ישראל, ובכל מקרה לא יותר מ-3% ריבית.
התקציב עבור משכנתאות והמענקים ניתן משני מקורות: הראשון מקורו בתקציב המדינה, הוא מועבר מהמשרד לבנקים ובאמצעות הבנקים לזכאים. ב-2020 תקציב זה עמד על כ-920 מיליון שקל. השני מקורו במימון בנקאי, כלומר הבנקים מממנים את מתן ההלוואה לזכאים, והמשרד מעביר לבנק על כל הלוואה סבסוד על הריבית. בשנה החולפת הועברו כך כ-768 מיליון שקל על ידי הבנקים.

בתוך כך, ב-2020 הסתיימה התוכנית למתן משכנתאות למשפחות יוצאי אתיופיה. בין 2017-2020 ניתנו משכנתאות ל-800 משפחות בגובה 600 אלף שקל כל אחת ללא ריבית בעשר השנים הראשונות ובריבית מסובסדת של 2% ל-15 שנים נוספות. התוכנית לא תחודש. כעת מגבש צוות שהוקם לנושא המלצות להמשך התוכנית והן יובאו כהצעה להחלטת ממשלה, אם וכאשר תקום ממשלה.
יעקב שנרב, משנה למנכ"ל ומנהל המינהל לסיוע בדיור, מסר: "מדובר באחד הפרויקטים החשובים שמוביל המשרד כחלק מתפיסה כלכלית-חברתית שבבסיסה עומדות ההבנה והמחויבות של המדינה לסיוע ברכישת דירה. אנו שמחים על האפשרות לתת סיוע במתן משכנתאות בתנאים נוחים, עם ריביות נמוכות מהנהוגות בשוק. נמשיך לפעול בכיוון זה גם בעתיד".