1 צפייה בגלריה
מתבגרים ודיכאון
מתבגרים ודיכאון
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב קיבל לאחרונה תביעה של אישה שנפצעה כשיצאה מביתה לכיוון עבודתה ונפלה במדרגות, וחייב את ביטוח לאומי להכיר באירוע כתאונת עבודה.
האירוע התרחש בנובמבר 2018 על המדרגות שיורדות מביתה של התובעת. ביטוח לאומי הכיר בכך כתאונה אישית, אך דחה את בקשתה להכיר באירוע כתאונת עבודה בנימוק שהתאונה התרחשה בחצר ביתה הפרטי.
האישה הגישה תביעה לבית הדין שבה טענה שגרם המדרגות הוא משותף ולא משויך רק לדירתה. היא העלתה שני עדים שאישרו שבכתובת שבה היא מתגוררת חיות כמה משפחות וכולן משתמשות באותו גרם מדרגות.
ביטוח לאומי טען מנגד שמדובר במדרגות שיש לראותן כאילו היו בתוך שטח ביתה של התובעת והמשמשות אותה באופן בלעדי, כך שהיא אחראית לסיכונים הטמונים בהן. את טענתו הוא ביסס על הודעת התובעת לחוקר מטעמו, שבה ציינה כי "המדרגות שנפלתי בהן זה שייך רק לבית שלי, אני גרה כאן בשכירות. אני נפלתי בשטח הפרטי של הבית".
השופטת מיכל נעים דיבנר הבהירה כי ההגדרה החוקית לתאונת עבודה כוללת תאונות שמתרחשות תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה ממעונו. בפסיקה נקבע כי הגדרה מורחבת זו מוגבלת לתאונות שקשורות בקשר סיבתי עם סיכוני הדרך וזמן הדרך.
תאונה שאירעה שלא ברשות הרבים, אלא ברשות הפרט של המבוטח, מקום שבו עליו לשאת באחריות לנטרול סיכוני הדרך, לא תוכר כתאונת עבודה. היא הוסיפה כי ככלל, על פי "מבחן דלת המעון" נקבע הגבול החוצץ בין רשות היחיד של המבוטח לבין רשות הרבים.
בפסק הדין הובהר כי במקרים שבהם התאונה קרתה מחוץ לדלת מעונו של המבוטח, על ביטוח לאומי הנטל להוכיח שמדובר עדיין בשטח פרטי ושלמבוטח הייתה שליטה מלאה על סיכוני הדרך.
במקרה זה קבעה השופטת שביטוח לאומי לא עמד בנטל. היא ציינה שהתובעת הציגה צילום של גרם המדרגות ובעדותה הסבירה שיש שלושה דיירים נוספים שמשתמשים בו. התובעת גם הסבירה שחתמה על ההודעה לחוקר המוסד מבלי להבין מה כתוב בה. נקבע שאין ראיה ממשית לסתור את עדות התובעת שהתאונה התרחשה ברשות הרבים.
היא סיכמה שלאור העובדה שהתאונה אירעה מחוץ לביתה של התובעת, ולאחר שביטוח לאומי לא הוכיח שמדובר במדרגות המשויכות באופן פרטי לדירה שבה התגוררה, הרי שהתאונה הנדונה אירעה כאשר התובעת יצאה משטח בית הפרטי ומהווה תאונת עבודה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד אילנה אליכיס • ב"כ הנתבע: הלשכה המשפטית ביטוח לאומי תל אביב • עו"ד תמיר סבאן עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין