1 צפייה בגלריה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
צוואה ירושה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
הטבח השטני שביצע החמאס בעוטף עזה והמלחמה בעקבותיו כופים עלינו מטבע הדברים מחשבות על החיים ועל המוות, על דאגה ליקרים לנו ביום שאחרי ועל צוואות שישקפו את רצוננו ויוציאו אותו אל הפועל. חשוב להבין שאם ברצוננו לחלק את העיזבון שלנו באופן שונה מהקבוע בחוק הירושה, נדרשת לשם כך צוואה. כך לדוגמה, כשרוצים לחלק את העיזבון באופן לא שוויוני, או כשרוצים לצוות נכס מסוים לאחד היורשים או לצד ג' כלשהו, או כאשר אדם שיש לו ילדים מבקש להבטיח שבן או בת הזוג שלו ימשיכו להתגורר בדירת המגורים השייכת לו גם לאחר פטירת, מבלי שיהיה נתון לחסדים של הילדים.
במקרה זה, חוק הירושה קובע כי בהיעדר צוואה, רק מחצית מחלקו של המנוח בדירת המגורים תעבור בירושה אל בן או בת הזוג שנותרו בחיים, ואילו המחצית השנייה תחולק בין הילדים בחלקים שווים. למעשה, כאשר העיזבון כולל דירת מגורים, הילדים הופכים להיות השותפים של בן או בת הזוג בחלקו של המוריש בדירת המגורים. מצב זה עלול לעורר בעיה קשה וכואבת אם אחד הילדים דורש לממש את חלקו בדירת המגורים ולקבל תמורה כספית מיידית, ולבן או בת הזוג של המנוח אין יכולת כלכלית לרכוש ממנו את חלקו. ילדו של המנוח יכול להגיש תביעה לפירוק השיתוף בדירה, התביעה תתקבל בוודאות והדירה תימכר בשוק החופשי לכל המרבה במחיר.
במקרה זה, עריכת צוואה היא הכרחית משום שהיא יכולה לקבע את זכותו של בן או בת הזוג להמשיך להתגורר בדירה למשך כל ימי חייהם. לחלופין, ניתן לקבוע כי הדירה תעבור ראשית לבן או בת הזוג שנותרו בחיים, ורק לאחר פטירתם תעבור בירושה לילדים.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאבי חן
בנוסף, באמצעות צוואה ניתן לקיים "צדק חלוקתי" בירושה. למשל, במשפחה שבה יש ילד נזקק או בעל מגבלות רפואיות, ניתן להעניק לו נתח גדול יותר מהעיזבון לעומת שאר הילדים. כך גם במשפחה שבה אחד הילדים הקריב את עצמו ואת התפתחותו המקצועית כדי לסעוד את המוריש ניתן לפצות אותו בנתח גדול יותר בירושה לעומת שאר היורשים. ניתן גם לצוות כספים לעמותות צדקה או מוסדות אחרים, וכך גם לאנשים שאינם קרובי משפחה של המוריש, ואינם יורשיו הטבעיים, אך הם קרובים ללבו והוא מבקש לדאוג גם להם.
למרבה הצער, הרושם הוא שאנו נמצאים רק בתחילתה של מלחמה מול אויב אכזר, ולא מן הנמנע שיהיו מגבלות שונות על חופש התנועה שיקשו על עריכת צוואה. במקרים כאלה, ניתן לכתוב "צוואה בכתב יד". צוואה זו תקפה לחלוטין במידה ותיעשה בהתאם להוראות החוק. עליה להיכתב במלואה בכתב ידו של המצווה, ועליו לציין בה תאריך וחתימה – גם הם בכתב ידו. בני זוג שמבקשים לערוך צוואה הדדית, יידרשו לעשות זאת בשני מסמכים נפרדים, כאשר כל אחד מהם יכתוב את צוואתו בכתב ידו שלו, יחתום ויציין תאריך בכתב ידו.
בתקופת חירום, כאשר קיימת מגבלה המונעת מהמצווה להגיע למשרדו של עורך הדין, עורך הדין יכול לערוך צוואה עבור הלקוח ולהנחות את הלקוח להעתיק אותה בכתב ידו, לחתום עליה ולציין את מועד החתימה. לאחר שהלקוח יבצע את הדברים יוכל עורך הדין לבדוק את תקינות הצוואה.
אין ספק כי צוואה מוקפדת יכולה למנוע סכסוכי משפחה רבים והתדיינויות משפטיות יקרות ומיותרות, ובעיקר להגשים את רצונו של הלקוח לאחר אריכות ימים בכל הנוגע לדאגה ליקיריו, לרווחתם ולאופן שבו ייראה עתידם ביום שאחרי לכתו מן העולם בכל מה שיכול היה להיות קשור בשליטתו ויכולתו.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדיןעו"ד עדי חן עוסקת בדיני משפחה, ירושות, צוואות ועיזבונות בינלאומיים, ומרצה למשפטים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין