1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שופט בית משפט השלום, אריאל צימרמן, חייב לאחרונה את משרד הביטחון לפצות בכ-70 אלף שקל את הצלם ישראל ברדוגו בגין הפרת זכויות היוצרים בשתי תמונות שלו - האחת פורסמה באתר הרבנות הצבאית והשנייה במצגת ששימשה לצורכי הצבא.
התמונה הראשונה שאליה התייחסה התביעה שהגיש ברדוגו נגד משרד הביטחון היא צילום אמנותי מ-2006 של ידו של סופר סת"ם העמל על מלאכתו. השנייה היא צילום של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי בביקורו בכותל ב-2007.
לדבריו, צה"ל עשה שימוש בתמונות ללא ידיעתו, ולפי חוות דעת מומחה שצירף, בשתיהן נעשתה מניפולציה גרפית כדי להסיר זיקה שלהן אליו. יצירת הסת"ם הופצה בעשרות אתרים כשער לחומר תורני בעניין פרשת השבוע, וצילום הרמטכ"ל נכלל במצגת שערך משרד הביטחון.
לעניין צילום הרמטכ"ל טען משרד הביטחון שהוא לא עומד בדרישת היצירתיות המינימלית שבחוק, שכן זה לא קשה לצלם את הרמטכ"ל אם התובע נקרה למקום. לטענתו, גם אם מדובר בצילום מוגן, מדובר ב"שימוש הוגן" של גזירת תמונה מתוך אתר חדשותי ושילובה במצגת לצורכי הצבא.
באשר ליצירת הסת"ם טען משרד הביטחון כי הפרת הזכויות בה כבר זיכתה את התובע בפיצוי בהליך שפתח נגד משרד החינוך, ושהתמונה הועלתה תוך טעות וחוסר שיקול דעת של חיילים חובבנים שלא פעלו לפי ההנחיות.
אבל השופט צימרמן דחה את טענות משרד הביטחון בדבר ההפרה. הוא קבע ששני הצילומים עונים על דרישת היצירתיות המינימלית ושאין מדובר בשימושים הוגנים בהן, ולכן אין הסבר להפרות.
לאחר מכן פנה לשאלת הפיצוי ללא הוכחת נזק, לפי אמות המידה שקבועות בחוק זכויות יוצרים. בנוגע ליצירת הסת"ם צוין שלפי חוות הדעת שצירף ברדוגו, אין ספק שהיא עברה מניפולציה גרפית ונעשה בה שימוש בעמוד "פרשת השבוע" באתר הרבנות הצבאית ובעשרות עמודי אינטרנט נפרדים. אף שמשרד הביטחון לא ידע להעריך כמה זמן התרחשה ההפרה, כלומר במשך כמה זמן התמונה פורסמה וניתן היה להיחשף אליה, נקבע שמדובר בהפרה של שנים אחדות וכי אין חולק שהיא אינה זמינה עוד ברשת.
באשר לצילום הרמטכ"ל, גם כאן נקבע שהתמונה עברה מניפולציה גרפית ושנעשה בה שימוש לצורכי הצבא ללימוד על אודות ט' באב במצגת באתר הרבנות הראשית טעמי, ומשכה של ההפרה דומה להפרה של היצירה הראשונה.
נקבע שמדובר בהפרת זכויות יוצרים והזכות המוסרית בשתי התמונות. בנוגע ליצירת הסת"ם נקבע שמדובר במסכת אחת של הפרה.
בסוגיית הפיצוי, ציין השופט שלא ניתן לקבל את טענת משרד הביטחון שלפיה מדובר בהפרה שנעשתה בשגגה ובתום לב, ויש לתת חשיבות לכך שהנתבע בעצם היותו "המדינה", יכול היה למנוע בקלות את ההפרות.
הוא הוסיף כי ראוי שמשרד הביטחון ייקח את נושא הפרת זכויות היוצרים מעט יותר ברצינות. הוא חויב לשלם לברדוגו פיצוי של 25 אלף שקל עבור כל אחת מהתמונות, בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 19,645 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד אריאל דובינסקי • ב"כ הנתבע: עו"ד גינת אריאל קצ'קו • עו"ד דן צימרבליט עוסק בקניין רוחני • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין