שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אישר הבוקר (רביעי) להגדיר את העיר אשקלון כיישוב ספר, אולם כרגע רק לתקופת המלחמה. העלות המשוערת המיידית של ההחלטה היא של מיליארד שקלים, רטרואקטיבית מתחילת המלחמה לפני 12 ימים. משמעות ההחלטה היא השוואת כל התנאים של התושבים והעסקים באשקלון ליישובים שבמרחק 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה לעניין פיצויים בגין נזקי המלחמה.
סמוטריץ' הורה להביא את התקנון בעניין זה לאישור ועדת הכספים בהקדם האפשרי, והדיון ככל הנראה יתקיים כבר מחר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
בית כנסת שנפגע באשקלון
בית כנסת שנפגע באשקלון
בית כנסת שנפגע באשקלון
(צילום: REUTERS/Amir Cohen)
בכך תהיה אשקלון ליישוב ה-31 שיזכה בהכרה בנזקים לעסקים, במימון שיכון המפונים מהעיר ובמתן כל הטבות המס לתושבי אשקלון בגין ההחלטה.
גורמים באוצר אמרו כי צעקותיו של ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, בדיון הסוער בוועדת הכספים של הכנסת גרמו לשר האוצר לצער והבנה למצב התושבים, ובעקבות זאת התייעץ השר עם מנכ"ל משרדו, מנהל רשות המסים וראש אגף התקציבים, והתקבלה ההחלטה שנמנעה כשני עשורים בשל מחירה הגבוה לצרף את העיר לרשימת היישובים שיוכרו כזכאים לפיצוי מוגדל בגין הפגיעה בעסקים ובתמיכה כספית כולל כל הנחות המס מרשות המסים.


בינתיים נודע כי באוצר מתקיימים דיונים מתקדמים לגיבוש תכנית כלכלית רחבת היקף, בעלות של מיליארדי שקלים, שתפורסם כנראה מחר בערב לאחר אישורה על ידי ראש הממשלה. כל סעיפי התוכנית יחייבו חקיקה בכנסת, לרוב לא רק בוועדות הכספים והכלכלה אלא גם בשלוש קריאות במליאת הכנסת.
אחת ההצעות שנבחנת היא להעניק פיצויים ומענקים מוגדלים בתקופת המלחמה בלבד ליישובים ותושבים המתגוררים עד 50 ק"מ מהרצועה (כולל באר שבע וקריית גת) ו-15-10 ק"מ מגבול לבנון (כולל קריית שמונה וצפת). ההחלטה טרם גובשה סופית ויש לה מתנגדים מתוך אגפים אחדים באוצר בשל עלותה הרבה, שמוערכת במיליארדי שקלים כבר בחודש המלחמה הראשון.
בינתיים מצפים במשרדי רה"מ והאוצר לקבלת סיוע בהיקף של 40 מיליארד שקלים (10 מיליארד דולר) מארה"ב, וייתכן שיובטח סיוע מיוחד גם על ידי גרמניה.
בינתיים מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לדחיית מועדי תשלום עבור המשרתים במלחמה, המתגוררים ביישובים שפונו וחטופים או נעדרים.