הסרת המכס על ייבוא שום לישראל והשתלטות שום סיני על השוק הצמיח משבר שהגיע לפתחו של בית המשפט. בית המשפט המחוזי בחיפה הוציא בשבוע שעבר צו הקפאת הליכים ל"שום ישראלי אגודה שיתופית חקלאית". זאת לאחר שנקלעה לחוב של כ-10 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
האגודה טענה בפני השופטת בטינה טאובר כי מצבה הוא תוצאה ישירה "מביטול חד צדדי, ברוטלי ופזיז מהיום למחר של כל המכס המוטל על ייבוא שום לישראל, כביכול במסגרת 'רפורמה' בחקלאות". אולם, לטענת האגודה, "בעקבות הקמתה של הממשלה החדשה ורוחות אחרות המנשבות מכיוונה בכל הנוגע לרפורמה בחקלאות ואפשרות להשבת המכסים על הייבוא, קיים תרחיש ריאלי כי האגודה תוכל להמשיך לקיים את פעילות גידול ושיווק השום בישראל במלוא עוזה, תוך הגשמת החזון הציוני שהביא להקמתה מלכתחילה".
השופטת טאובר הורתה להוציא לבקשת האגודה, המיוצגת על ידי עו"ד יצחק פינק ועו"ד אוהד הראל ממשרד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות' צו הקפאת הליכים למשך 90 יום וכן למנות לאגודה את עו"ד בועז נאור כנאמן לאגודה בתקופה הקפאת ההליכים, וכן הסמיכה אותו לנהל את עסקי האגודה ולהמשיך בהפעלתה במהלך תקופת הקפאת ההליכים. בספטמבר האחרון פורסם כי המכס על השום הוסר והשום הסיני השתלט על השוק. על פי הכתבה, המחיר אכן ירד בעקבות הורדת המכס, אך בעיקר של השום הישראלי ובינתיים המגדלים בארץ מחסלים 80 אחוז משטח הגידול.
1 צפייה בגלריה
שום
שום
שום ישראלי
(צילום: אורי גלר)
במסגרת הבקשה טענה האגודה שהוקמה בתחילת שנת 2022, כי "מתוך חזון ציוני של גידול, ייצור, שיווק ומכירה של שום בישראל נקלעה למשבר כלכלי בגין מצב אבסורדי, לפיו עלות הגידול והשיווק של השום על ידי האגודה הייתה גבוהה מהסכום שבו נמכר השום המיובא מסין ללקוחות בארץ. במצב דברים זה, פעילותה של האגודה נהפכה לגירעונית. בידי האגודה מלאי שום בהיקף גדול ובשווי של כמה מיליוני שקלים".
האגודה מציינת כי מטרת הקמתה היא שיתוף פעולה בין חברות האגודה בתחום המחקר, הפיתוח והטיפוח של זרעי שום, גידול השום וכן שיווק יבול השום. עוד נטען כי לצורך התנעת פעילות האגודה וההשקעות הניכרות שהיו כרוכות בכך, השקיעו החברות באגודה סך מצרפי של כ-14 מיליון שקל בתקופת זמן קצרה של מספר חודשים. עוד נטען כי את המוצרים המוגמרים משווקת האגודה בשוק הסיטונאי בעיקר לרשתות שיווק כגון שופרסל, יוחננוף, רמי לוי ועוד. חובות האגודה הם בסך כ-10 מיליון שקל כאשר מתוכם סך של כ-5.8 מיליון שקל למגדלים, כ-2.3 מיליון שקל לספקים אחרים ועוד.
האגודה מציינת כי בהפתעה גמורה במרץ 2022 פורסם צו תעריף המכס במסגרתו התברר כי בוטל כליל המכס על שיני שום ושום טרי או מצונן. "המשמעות המיידית מבחינת האגודה הייתה כי הגידולים שהיא מבצעת ומקורם בנעיצת זרעי שום בחודש ספטמבר 2021 (שנעשתה על ידי שום עין חרוד אשר האגודה רכשה את פעילותה) הם גירעוניים על פניהם כאשר עלותם עולה בהרבה על מחיר השום המיובא אשר נמכר. וכך, ברגע אחד, הפכה פעילותה השוטפת של האגודה לגירעונית".
עו"ד רמי צידון הגיב מטעם האגודה כי "בוודאות ברור היום שהרפורמה תביא לחיסול ענף השום היבש בישראל. אין סיכוי להתחרות בשום הסיני. גם אם מחליטים לחסל את השום בישראל, שאנשי הממשל יגידו את זה ולא יתכסו במילים יפות שאין מאחוריהן דבר.
"לפי הנתונים שבידינו המחיר לצרכן לא ירד. התוצאה היא שמעט יבואנים גרפו מיליונים רבים. הציבור לא הרוויח דבר. זו 'הרפורמה'. כואב לנו על הספקים והמגדלים, אבל המדינה 'זורקת לנו פצצת מצרר' בבית האריזה, אנחנו לא יכולים לקחת אחריות על התנהגות כה אגרסיבית וחד צדדית של המדינה".