בית משפט השלום בירושלים קיבל לאחרונה תביעה שהגישה קשישה נגד עיריית ירושלים לאחר שנפצעה כשנפלה לערוגת עץ ריקה ברחוב מלכי ישראל ונפגעה בראשה ובכתפה. השופטת מיכל הירשפלד קבעה שהעירייה התרשלה בכך שלא גידרה את הערוגה, וחייבה אותה לפצות את האישה בכ-150 אלף שקל.
התובעת (86) צעדה לפני כארבע שנים בשעת צהרים על מדרכה לכיוון כיכר השבת. תוך כדי הליכה היא נפלה לערוגת עץ ריקה שקרקעיתה הייתה נמוכה בכשמונה ס"מ מהמדרכה. היא נחבלה בראשה וגידי הכתף שלה נקרעו. בבית החולים "שערי צדק" הועלה חשש לפריקה של הכתף. במהלך האשפוז הוחזרה הכתף למקומה תחת הרדמה, והיא שוחררה למחרת עם המלצה למתלה יד, מעקב ומשככי כאבים.
1 צפייה בגלריה
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
אלצהיימר דמנציה קשישה זקנה קשישים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בתביעה שהוגשה באוקטובר 2021 טענה האישה שנפילתה נגרמה כתוצאה מרשלנות העירייה. לטענת המומחה מטעמה, הפרש הגובה שנמצא בערוגה היה פי 35 מההפרש המקסימלי המותר – מה שהופך אותה למפגע בטיחותי חמור שאי-סילוקו נחשב לרשלנות הגוררת פיצוי.
מנגד טענה העירייה שההבדל בין הערוגה למדרכה בולט לעין, ומשכך היה על התובעת להבחין בה. העירייה הדגישה שמדובר היה באמצע היום, הראות הייתה טובה והקשישה הכירה היטב את המקום, כך שמוצדק להטיל עליה את מלוא האחריות לנפילתה.
מכל מקום, טענה העירייה, עצם העובדה שהעץ נעקר מהערוגה אינה מלמדת על רשלנות. היא הסבירה שבאותה תקופה עובדי העירייה ניסו לשתול בערוגה המדוברת עץ ולכן היא נותרה שוממה, אלא שמכאן ועד הגדרתה כמפגע – המרחק רב.
ואולם השופטת הירשפלד כתבה כי "יש לברך על ניסיונה של העירייה להרבות בשתילת עצים ברחבי העיר ירושלים. יש לברך גם על כך שהיא לא התייאשה מהר גם מערוגת עץ זו וניסתה שוב ושוב לשתול בה עץ... יחד עם זאת, בכל אותה עת של ניסיונות עמדה הערוגה מעת לעת כשהיא ריקה ועמוקה, ומסוכנת לציבור הולכי הרגל".
עו"ד טארק חוריעו"ד טארק חוריצילום: ואסים אבו חאדרה
בפסק הדין הובהר שמדובר למעשה בבור הממוקם על מדרכה ברחוב ראשי וסואן, ובנסיבות אלה היה על העירייה לצפות שהותרתו לא מגודר תוביל לפציעתם של אנשים, ובמקרה זה של התובעת.
לדברי השופטת, המינימום שהיה על העירייה לעשות בנסיבות העניין היה, בפשטות, לגדר את הערוגה. היא חידדה שלא מדובר בפעולה מסובכת, מורכבת או יקרה לביצוע, ומן העבר השני היא הייתה לבטח מונעת את נפילתה ופציעתה הכואבת של התובעת.
לצד זאת נקבע ש-20% מהאחריות לתאונה תוטל על הקשישה, מאחר שהיא הכירה היטב את המקום וצעדה שם ביום שמשי, כך שאם הייתה משקיעה יותר תשומת לב בהליכתה, היא הייתה מבחינה בערוגה ומונעת את נפילתה.
בניכוי אשמה התורם פסקה השופטת לתובעת פיצוי בסך 120 אלף שקל עבור הכאב והסבל שהיו מנת חלקה, עזרת צד שלישי והוצאות רפואיות. כמו כן חויבה העירייה לשלם לה שכר טרחת עו"ד בשיעור 20% וכן הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד יהונתן גוטליב • ב"כ הנתבעת: עו"ד רוני גנות • עו"ד טארק ח'ורי עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין