1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב ויכוח אילוס אילוסטרציה
גירושים גירושין ריב ויכוח אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון דחה לאחרונה בקשה של אב לילד להפחתת מזונות זמניים עקב מצב החירום במדינה. השופט עובד אליאס קבע שאת הטענות על אובדן הכנסות במלחמה יש לבחון במסגרת הליך הוכחות מסודר, ושילד עולה כסף גם במצב חירום.
ההורים פרודים ויש להם ילד אחד. ביולי האחרון קבע בית המשפט למשפחה שהאב ישלם מזונות זמניים בסך של 3,700 שקל, סכום שכולל גם דמי מדור ומחצית התשלום עבור הגן והצהרון. בפנייה דחופה שהגיש לאחרונה באמצעות עו"ד דויד לייזר ביקש האב להורות על הפחתה משמעותית של הסכום, ולהעמיד אותו על 800 שקל מזונות ו-850 שקל מדור בלבד.
הנימוק העיקרי לבקשתו היה שבשל מצב החירום השורר במדינה בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", הוא אינו עובד כלל ואין לו הכנסות. לדבריו, הוא עובד כעצמאי לפי קריאות של חברת ביטוח, אלא שמאז פרוץ המלחמה קיבל קריאות בודדות בלבד. הוא הוסיף שמלכתחילה סכום המזונות שנקבע עמד על יותר ממחצית מהכנסתו החודשית באופן שלא הותיר לו כסף לממן את יתר הוצאותיו, וכעת בשל המצב אין לו גם את היכולת לשלם את המזונות השוטפים.
מעבר לכך טען האב כי גם טרם המלחמה לא היה מוצדק לחייבו במלוא מזונות הקטין, שכן לשני ההורים רמת הכנסה דומה והם חולקים זמני שהות שווים. הוא גם התלונן שהאישה בחרה לגור בדירה חדשה בשכונה יוקרתית תמורת 5,000 שקל בחודש, אף שהייתה יכולה לשכור יחידת דיור ב-2,800 שקל באותה עיר.
מנגד טענה האם באמצעות עו"ד רעות שדה שהבקשה הוגשה בחוסר ניקיון כפיים תוך ניצול ההליך המשפטי לרעה. היא ציינה שזו בקשתו השנייה של האב להפחתת המזונות שנפסקו אך לפני חודשים אחדים, כשהבקשה הראשונה הוגשה הרבה לפני המלחמה מבלי שהיה שום שינוי נסיבות.
עו"ד רעות שדהעו"ד רעות שדה
לגופו של עניין טענה האם כי גרסת האב שלפיה אינו עובד במלחמה היא שקרית, ולא בכדי הוא לא צירף אסמכתאות שמעידות על כך. היא גם צירפה תמלול הקלטה שבה הוא מבקש ממנה לכאורה שתשהה עם בנם מעבר לזמני השהות שלה כדי שיתאפשר לו לעבוד.
יתרה מכך, הדגישה האם, מדובר במזונות זמניים. המשמעות היא שהם נועדו לתת מענה זמני לתקופה קצרה, מבלי שבית המשפט נכנס עדיין לעובי הקורה, וניתן לשנותם רק במקרה של שינוי נסיבות חריג וקיצוני ביותר – וזה לא המצב.
השופט עובד אליאס קיבל את עמדת האם והבהיר: "מזונות זמניים - כשמם כן הם". הוא הוסיף כי לא ראה לנכון להיעתר לבקשת האב לשינוי סכום המזונות הזמניים מהסיבה שהפסיק לעבוד כעצמאי בשל מצב החירום השורר עתה בישראל: "מדובר בטענה שיש להוכיחה, וזאת יעשה במסגרת דיון ההוכחות שייקבע".
בפסק הדין צוין שמדובר במצב חירום זמני בלבד, וסביר להניח שתינתן בהמשך תוכנית פיצוי לעצמאים שנפגעו כתוצאה ממנו. מה גם שסכום המזונות שנפסק אינו גבוה, והקטין ממשיך לצרוך חרף מצב החירום. לפיכך הוא דחה את בקשת האב תוך שהדגיש כי במידת הצורך, השינוי בסכום המזונות ייעשה רטרואקטיבית בפסק הדין.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד דויד לייזר • ב"כ האם: עו"ד רעות שדה • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין