1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה באילת דחה לאחרונה תביעה שהגישה אישה נגד ילדיו ונכדיו של בן זוגה המנוח, שבמסגרתה דרשה חצי מדירה שרשומה על שמו מכוח חזקת השיתוף. היא טענה שלא הייתה מודעת לתוכן הסכם הממון שעליו חתמה, אבל השופט מרדכי (מוטי) לוי קבע שההסכם תקף.
המנוח הותיר צוואה מ-2018 בה הוריש את הדירה נשואת המחלוקת בחלקים שווים לשלושת ילדיו, לילדיה של בתו שנפטרה ולבת זוגו (20% לכל אחד). בכתב התביעה סיפרה האישה כי הייתה בת זוגו מ-1992 ועד למותו ב-2017. היא ציינה שלשניהם לא הייתה זו מערכת זוגית ראשונה.
לדבריה, דירה שרשומה על שם המנוח באילת ובה גרה עמו, היא נכס משותף בהתאם להלכת השיתוף. בנוסף היא טענה כי הצוואה נערכה כשהמנוח היה חולה מאוד ונתון להשפעת ילדיו.
הילדים טענו מנגד שהתביעה היא ניסיון מצד התובעת לגזול מהם חלק נכבד מהנכסים שהמנוח צבר בחייו והותיר להם בצוואתו האחרונה. לדבריהם, היא לא מסתפקת בחלק שהעניק לה בעיזבונו, מטעמי חמדנות. הם הגישו תביעה נגדית שבה דרשו ממנה להתפנות מהנכס ולשלם להם דמי שימוש ראויים.
בכתב הגנתה לתביעה שכנגד צירפה בת הזוג שני מסמכים שלא צורפו לכתב התביעה: תצהיר חיים משותפים, והסכם ממון. שני המסמכים נחתמו בפני עורכת דין במרץ 2017, כתשעה חודשים לפני פטירת המנוח. אלא שהסכם הממון יצר הפרדה רכושית בין הצדדים וקבע במפורש כי הזכויות בדירה שבמחלוקת הן של בן הזוג בלבד, על אף המגורים המשותפים בה.
עו"ד תמרה רפאלובעו"ד תמרה רפאלוב
בהקשר לכך טענה האישה כי לא הסכימה לחתום על הסכם הממון, אלא הוטעתה על ידי עורכת הדין לחשוב שהיא חותמת רק על מסמכים לצורך הסדרת מעמדה כידועה בציבור. בשלב זה, על בסיס ההסכם, ביקשו הילדים לדחות את התביעה על הסף.
השופט מרדכי (מוטי) לוי הבהיר שבחקירתה הנגדית אישרה האישה כי חתמה על הסכם הממון. הוא הוסיף כי לו היה ממש בטענתה שמדובר בדירה משותפת, הגיוני היה שהדירה הייתה נרשמת כך בעת רכישתה.
עוד הודגש בפסק הדין כי מלבד טענתה בדיעבד, אין כל ראיה לכך שהתובעת לא הסכימה לחתום על הסכם הממון בזמן אמת. מחומר הראיות עלה שהיא ידעה על הסכם הממון, חתמה עליו בידיעה וחזרה בה מהחתימה.
השופט הוסיף כי התובעת לא הציפה את דבר קיומו של ההסכם מלכתחילה מתוך כוונה להרחיב את זכויותיה מעבר למה שציווה לה המנוח. לפיכך הוא דחה את התביעה על הסף. התובעת חויבה בהוצאות בסך 20 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד טל לייזרוביץ • ב"כ הנתבעים: עו"ד גיל מדואל • עו"ד תמרה רפאלוב עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין