התאחדות התעשיינים עתרה היום (ה') לבג"ץ נגד דרישת משרד הכלכלה לחשוף את הדוחות הכספיים של 15 חברות פרטיות וציבוריות. בתגובה בית המשפט הורה על צו ארעי לעיכוב מסירת נתונים ועל המשיב לתת את תגובתו לעתירה תוך 14 יום. במקביל, המפקח על המחירים הודיע לחברות על דחיית מסירת הנתונים עד 13.7.2023.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
העתירה הוגשה באמצעות פירמת עורכי הדין פישר (FBC), ויחד איתה הוגשה בקשה למתן צו ביניים על תנאי עד להכרעה בנתונים וקיום דיון דחוף בעקבות דרישת המפקח על המחירים, בהנחיית שר הכלכלה והתעשייה, למתן נתונים כספיים ומסחריים מ-15 החברות. "דרישות הנתונים מהחברות בוצעה בחוסר סמכות, הנעדרות תשתית עובדתית מינימלית, אשר מנוגדות לחוק הפיקוח ולמדיניותה של הממשלה בעניין ואינן מתיישבות עם החלטות הממשלה אשר התקבלו בימים אלה ממש", נטען.
2 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
שר הכלכלה ברקת
(צילום: יריב כץ, נחום סגל)
בעתירה נכתב, כי התאחדות התעשיינים "עומדת על כך כי המפקח יחזור בו מדרישות הנתונים" ומציעה במקום, "לקיים שיח מקצועי וענייני בנושא ללא כל דיחוי".
הפרשה החלה לפני חודש, כאשר המפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה שיגר מכתבים ליצרנים ויבואנים מהגדולים במשק בהם דרישה לקבלת נתונים מקיפים על עלויות הייצור שלהם לרבות דרישה להצגת דוחות כספיים ותמחור. בין החברות שדווח כי הדרישה נשלחה אליהן: דיפלומט, יוניליוור, אסם, שסטוביץ, סוגת, חוגלה קימברלי, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד, סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט וחברת גורי
השר השתמש לצורך הדרישה בחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים שבסמכותו של המפקח על המחירים במשרד הכלכלה - ד"ר יונתן בצאלאל, ומיועד למוצרים שבפיקוח מחירים ממשלתי. הסעיף בחוק שמותיר לדרוש את הנתונים מהחברות הפרטיות קובע כי לצורך בחינת הכנסת מוצריהם לפיקוח, בסמכות המפקח לדרוש את הנתונים הכספיים של החברות כדי להכריע האם ייכנסו לפיקוח או לא. עד כה לא נעשה שימוש בסעיף זה על ידי מפקחים לשעבר לחברות שלא בפיקוח מחירים, כחלק מתפיסה של שוק חופשי.
בתגובה, הוציא נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, מכתב למשרד הכלכלה בשם חברות המזון שמתנגדות למהלך וטען כי "הדרישה לחשוף נתונים - לא חוקית".
לדברי תומר, "לא יכול להיות שהממשלה תחליט מחר לפעול בדרכים שלא עולות בקנה אחד עם החוק. מדובר בדרישות שתפקידן לייצר אווירה או להיות תעלול תקשורתי על חשבון חברות יצרניות. אין לממשלה סמכות לבקש דוחות של חבורת פרטיות. ממשלת ימין כלכלי צריכה להתנהל לפי עקרונות כלכלה חופשית ולא גישות של מפלגה סוציאליסטית קומוניסטית שחושבת שתוכל לנהל את הרווח של החברות. זו הדרך להרוס את הכלכלה".
תומר טוען בנוסף, כי המהלך לא מבוסס על עובדות לפיהן שיעור ההתייקרויות במזון בישראל בשנה האחרונה דווקא נמוך משמעותית בהשוואה לאירופה. "אנחנו מגישים את העתירה לבג"ץ כדי שהתעלול התקשורתי הזה, שאין בו תועלת לציבור אלא רק נזק לכלכלת ישראל ותדמיתנו בעיני משקיעים בעולם, ייעצר".
2 צפייה בגלריה
 רון תומר
 רון תומר
רון תומר
(צילום: דנה קופל)
בתוך כך, אתמול הודיעה הרשות להגנת הצרכן על כוונתה להוציא צו מינהלי להפסקת הפרה של שלוש חברות המשקאות הקלים הגדולות, החברה המרכזית, טמפו ויפאורה, ששולטות בקטגוריה, בדרישה לעצור את העלאות המחירים עליהן הודיעו. הנימוק הי כי "החלטת החברות להעלות את מחירי מוצריהן במקביל, כאשר שלושתן שולטות ברובו המכריע של שוק זה, פוגעת בחופש הבחירה של הצרכנים, והצרכנים נאלצים לרכוש את המוצרים על אף ההעלאה במחיר, דבר זה מהווה הפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן הישראלי".
תומר התייחס לכך וטען: "זה תעלול חדש של הרשות להגנת הצרכן שהחליטה בחוסר סמכות לתבוע להרשיע ולהחליט חברות שהעלו מחיר. מוזר שהרשות לא הגישה מכתב דומה לתאגיד המשקאות הגדול במדינה, חברת מקורות, שלא רק שכבר ייקרה את המים לשתייה ולמשקאות שלנו אלא מייקרת אותם שוב בחודש הבא".
פורסם לראשונה: 14:11, 22.06.23