משרד האוצר הודיע הערב (ה') כי בהמשך להנחיית שר האוצר, אביגדור ליברמן, הועברה מקדמה בסכום של למעלה מ-100 מיליון שקל על חשבון כספי הסיוע שהובטחו לבתי החולים לשם "פיתרון המשבר בבתי החולים הציבוריים", על אף שמבחני התמיכות לא הושלמו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אולם, עם פרסום ההודעה מנהלי בתי החולים מיהרו להגיב: "העבודה במתכונת חירום תימשך ללא הגבלת זמן עד שיגיעו איתנו להסכמות מלאות".
2 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה עין כרם במתכונת שבת במחאה על היעדר התקצוב
בית חולים הדסה עין כרם במתכונת שבת במחאה על היעדר התקצוב
בית חולים הדסה עין כרם. עובדים במתכונת חירום
משרד האוצר סיכם עם הרופאים לפני חודשים אחדים על תוספת תקציבית של 960 מיליון שקל לשנה כולה אך העביר עד כה רק כשני שליש מהתוספת. 100 מיליון השקלים הם מקדמה על חשבון התוספת שהובטחה ולא סיוע חדש. לפי שעה, אין כוונה במשרד האוצר להעביר סכומים חדשים לבצע החולים.
השר ליברמן התבטא בתדריך אתמול כי אי-אפשר ולמעשה אסור למשרד האוצר להעביר לבתי החולים הציבוריים כספים מתקציב המדינה ויש לנסות ולמצוא פיתרון באמצעות סיוע דרך משרד הבריאות.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
קורא למצוא פיתרון באמצעות משרד הבריאות. שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
באוצר ציינו כי המקדמה מועברת בהמשך לפגישה שנערכה אתמול בין מנכ״ל משרד האוצר, רם בלינקוב, לשר הבריאות, ניצן הורביץ, ומנכ״ל משרדו, פרופ׳ נחמן אש, וכחלק מהתקצוב שהובטח למערכת הבריאות בעבור הנושא. יתר הכספים יועברו עם השלמת מבחני התמיכות וכחלק מהתקדמות לוחות הזמנים.
בבתי החולים תקפו: "מטרת 'שיטת הסלמי' של האוצר והבריאות - להרעיב את בתי החולים בשיא משבר הקורונה. ראשי משרד האוצר והבריאות רוצים לחנוק אותנו ולא לאפשר לנו להתפתח ולתכנן את השנה הבאה. בלי תקציב מוגדר וברור אי-אפשר לרכוש ציוד, לגייס רופאים ואחיות, או לנהל בית חולים. העבודה במתכונת חירום תימשך ללא הגבלת זמן עד למילוי מלוא ההסכם".
בתוך כך, בתי החולים לא מתכוונים לגייס בשלב הזה רופאים ורופאות, אחיות ואחים וצוותים רפואיים, למרות הבטחת ראש הממשלה שיינתן לבתי החולים סיוע. גורם בכיר באחד מבתי החולים אמר ל-ynet: "אין לנו שום אפשרות לגייס כוח אדם כל זמן שאין מועבר לנו סיוע נוסף. לתת לנו מקדמה זה סיוע דחוף להיום. ומה יהיה מחר?"
מנכ״ל שערי צדק, פרופ' עפר מרין: "המקדמה שמשרד האוצר מציע - לא תאפשר לנו לעבור את החגים. מלאו את ההסכם במלואו, בלי זה לא נוכל לחזור לעבודה מלאה".

בתי החולים במתכונת חירום: "לא מסוגלים לתפקד"

בהקשר ישיר לכך, בשיאו של גל הקורונה הרביעי, שבעה בתי חולים ציבוריים ברחבי הארץ החלו אמש בשביתה חלקית - ועובדים במתכונת חירום. המחלקות השונות, שעמוסות בדרך כלל, שוממות היום לחלוטין - ולא מתקבל בהן קהל למעט מקרים דחופים. השביתה החלה בעקבות המחאה שבה פתחו השבוע, לטענתם בשל "אי-קיום ההסכם שנחתם בינואר עם משרדי הבריאות והאוצר, והיעדר תקציב". בתי החולים הציבוריים לא מקבלים מימון מלא מהמדינה, בניגוד לבתי החולים הממשלתיים.
שבעת המרכזים הרפואיים ששובתים הם שערי צדק והדסה בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושת בתי החולים בנצרת. הם מוחים על עיכוב תקציב של יותר מ-600 מיליון שקלים. במסגרת צמצום הפעילות, אמבולנסים של מד"א לא יתקבלו למעט במקרים של הצלת חיים, ולא יתקיימו ניתוחים שאינם דחופים, אף שנקבעו להיערך אתמול והיום.
מנהלי בתי החולים הללו הודיעו שלשום על הצמצום בפעילות במסגרת השביתה. במכתב מטעמם שנשלח לשר הבריאות הורביץ ולמגן דוד אדום, נכתב: "בעקבות אי-קיום ההסכם עם בתי החולים הציבוריים, שבעת בתי החולים לא מסוגלים לתפקד באופן מלא ולתת טיפול נאות למטופלים בשל היעדר תקצוב. אנחנו לא יכולים לשלם לספקים, ודורשים לפתוח איתנו במשא ומתן ישיר לפתרון המשבר".
"בשל הגרעון המבני שכופה עלינו המדינה, ובעקבות אי קיום ההסכם עם בתי החולים הציבוריים, שבעת בתי החולים לא מסוגלים לתפקד באופן מלא ולתת טיפול נאות למטופלים", צוין עוד, "לאור זאת, הם יפעלו במתכונת שבת ויבצעו רק פעילות מצילת חיים. לא יתקבלו פינויים ממד"א שאינם מצילי חיים ויש להפנותם לבתי חולים אחרים".