שר האוצר, אביגדור ליברמן, מתנגד בתקיפות להטלת עוד מגבלות על המשק. לדבריו, "כשאנחנו מסתכלים על מצב התחלואה יש התייצבות בנתונים ויש סיבה לאופטימיות. צריך להפסיק לדבר על מגבלות חדשות ולתת למשק לעבוד".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר האוצר אמר בתדריך שקיים היום (ד') לעיתונות, כי "צריך לחכות עוד עשרה ימים כדי לדעת אם המגבלות עובדות או לא. זה פשוט לא יהיה נכון להטיל עוד מגבלות".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר האוצר תקף את הטענה שיש ענפים שבהם כאילו יש כבר סגר. "האטרקציות מלאות. אין שם פגיעה. תלכו לגני השעשועים בתל אביב ותנסו לתפוס מקום. הנכדים שלי היו שם אתמול. היה מלא לגמרי. גם בתיאטרון מלא. תנסו להשיג כרטיסים להבימה, לקאמרי, גם במסעדות בירושלים היה מלא אתמול. צריך להתייחס לעובדות".
שר האוצר הודיע בתדריך, כי אושרו עוד מהתקציב 500 מיליון שקל עבור בדיקות PCR בחודשים יולי ואוגוסט. בנוסף, הוקצבו 300 מיליון שקל עד סוף חודש ספטמבר לבדיקות מהירות לתו ירוק לילדים כדי לאפשר לכל ילד עד גיל 12 לקבל את הבדיקות בחינם. כמו כן, הוקצבו 66 מיליון שקל לבדיקות בבתי הספר.
לדברי ליברמן, אין מקום כעת להגבלות של התקהלויות של 500-400 איש ולא להגביל את הציבור בבריכות ובמסעדות בישיבה בחוץ. "אנחנו מתמודדים טוב עם המצב. המשק הישראלי השתקם יותר מהר ממה שציפו מאז חודש מרץ. הגבלות נוספות יפגעו בשיקום הכלכלי של המדינה". ברקע, שר הבריאות, ניצן הורוביץ, הבהיר כי ללא מנגנון פיצוי, לא תצא לפועל המגבלה של 500 אנשים בחוץ ו-400 בפנים.
שר האוצר טען עוד כי הפסקת דמי החל"ת מתחת לגיל 45 תורם לצמיחה ולתעסוקה וכבר חוסך 800 מיליון שקל לחודש למדינה.
באשר לסוגיית משבר התעופה, ליברמן אמר כי "לא ייתכן שרק המדינה תסייע עוד ועוד". השר דרש מהחברות להתייעל בכוח האדם ובפעילותן, אולם לא יכתיב לחברות מה לעשות. "אנחנו עוזרים להן ומצפים שהן יתייעלו כעת", אמר ליברמן.
בתשובה לשאלת ynet, ליברמן התייחס לשתי רפורמות בחוק ההסדרים - החקלאות והעלאת גיל הפרישה לנשים, להן יש התנגדות רבה, וציין כי "הרפורמה בחקלאות היא לטובת החקלאים ואין לנו שום סיבה לבטל אותה ולכן היא לא תבוטל". לדבריו, "חבל שחברי כנסת לא מדברים איתי ועם שר החקלאות ולא יודעים בכלל מה יש בתוך הרפורמה בחקלאות". השר הדגיש, כי גם הרפורמה בגיל הפרישה תישאר בחוק ובכך "ישראל תתיישר גם עם מדינות רבות אחרות".
עוד אמר ליברמן כי הכספים שהובטחו הועברו כבר לבתי החולים ו"לא ניתן להעביר להם עוד ועוד כספים. ובכל מקרה, זה חייב להתבצע דרך משרד הבריאות. עם זאת, ישולמו עוד מקדמות לבתי החולים".
ד"ר אופיר מילר, יו"ר הנהלת התאחדות האטרקציות מסר בתגובה לדברים של ליברמן כי "למשפחה, שמגיעה לבילוי של יום שלם, משתלם לטרוח ולעשות בדיקות מהירות, אבל משפחה ששוקלת להגיע לאטרקציה קטנה, שזמן השהות בה קצר, כמו פארק חבלים, קירות טיפוס, פארק טרמפולינות, סינמקס וכדומה, תימנע לרוב מעריכת בדיקות.
"אם שר האוצר כל כך משוכנע, שאין שום פגיעה באטרקציות - אז אדרבה - הוא אמור דווקא לתמוך בתכנון מודל פיצויים, שממילא יינתן רק לעסקים שנפגעו, יחסית לתקופות מקבילות קודמות. מבין כל ענפי התו הירוק, רק לאטרקציות קהל לקוחות של ילדים נטו, ובזמן שהממשלה מנתבת אותם לקניונים ולפארקים שבבעלות המדינה, נותרות אטרקציות עם מאפיינים זהים לגמרי, עם מגבלות מחמירות ופגיעה כלכלית חמורה, ואין לכך שום הצדקה. רוב האטרקציות נמצאות בפריפריה ומעסיקות עשרות אלפי עובדים. פארק שעשועים אחד מלא הוא לא דוגמא מייצגת, למה שקורה בפועל, בשטח".