1 צפייה בגלריה
בדיקת ינשוף
בדיקת ינשוף
ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
בית משפט השלום בירושלים גזר לאחרונה עונש קל יחסית של ארבע שנות פסילת רישיון ו-350 שעות לתועלת הציבור על נהג שהורשע בסירוב לבדיקת שכרות, וזאת אף שלחובתו הרשעות קודמות רבות, שתיים מהן על נהיגה בשכרות. השופט ארנון איתן דחה את דרישת המדינה לעונש של תשעה חודשי מאסר, והתחשב בהליך הטיפולי שעבר הנהג ובנסיבות המשפחתיות המורכבות שלו.
ביוני 2019 נהג הנאשם במכוניתו בסמוך למושב תירוש בדרום כשהוא שיכור. זאת על סמך בדיקת מאפיינים שנערכה לו וסירובו לתת דגימת אוויר נשוף לדרישת שוטר. הוא הורשע על פי הודאתו בעבירה של סירוב לבדיקת שכרות לפי דרישת שוטר. הנהג מחזיק ברישיון משנת 1986 ולחובתו 62 הרשעות קודמות במגוון עבירות. ב-2017 הוא הורשע בנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים וב-2010 הורשע בעבירת שכרות.
מתסקירים שהוגשו בתיק עלה שהנאשם הוא כבן 52, נשוי ואב לשני ילדים בוגרים. אביו נפטר כמה חודשים קודם לכן. אחד מאחיו נפצע במהלך שירותו הצבאי ונותר משותק מהצוואר ומטה. הנהג סיפר שהאירוע הטראגי היווה טלטלה משמעותית למשפחה בכלל ועבורו בפרט, והוא נדרש לסייע בטיפול באחיו. כמו כן, אשתו נמצאת בעיצומו של הליך שיקומי בעקבות שבר בירך ואירוע מוחי שעברה.
הנהג נטל אחריות על מעשיו והסביר כי בשלוש השנים שקדמו למעצרו בתיק העמיק השימוש באלכוהול, בעקבות התמודדות ארוכת שנים עם פציעתו של אחיו וכן הידרדרות מצבו הבריאותי של אביו באותה תקופה.
שירות המבחן עדכן כי הנאשם שולב היטב במסגרת טיפולית והביע חרטה לצד תחושת בושה. עוד צוין כי מאז מעצרו בתיק ועד היום, הוא לא צרך אלכוהול והוא מבין שהתמכרותו דורשת המשך ליווי וטיפול.
במסגרת הטיעונים לעונש טענה המדינה כי זו פעם שלישית שבה הנאשם ביצע עבירה מסוג זה ולחובתו עבר הכולל 62 הרשעות קודמות. היא עתרה להטלת מאסר שלא יפחת מתשעה חודשים ולפסילה של 10 שנים לפחות.
הסנגור ציין כי הנאשם הוא אדם חולה, אשר במשך שנים חי עם האלכוהול מבלי שהוא מכיר בבעיה ומטפל בה. הוא הוסיף כי נוכח השיקום המוצלח שעבר אין מקום למאסר או לפסילה ממושכת.
עו"ד מוסא דקהעו"ד מוסא דקה
ואכן, השופט ארנון איתן קבע כי במקרה זה קיימת הצדקה לסטות ממתחם העונש לקולא לנוכח שיקום משמעותי שעבר הנהג. הוא ציין כי לאחר תקופת מעצר ממושכת של כארבעה חודשים שולב הנאשם במסגרת טיפולית סגורה שאותה סיים בהצלחה.
בהתאם לעמדת גורמי המקצוע נקבע ש"הנאשם חולל בתוכו שינויים משמעותיים" בתפיסת עולמו, ביכולת התבוננות שלו ובידיעה כי עליו להתמודד עם נטייתו להתמכרות משך כל חייו. הוא ממשיך להגיע למסגרות הטיפול, ומאז מעורבותו בתיק זה ומעצרו לא צרך אלכוהול.
השופט הביא בחשבון את חלוף הזמן מעת ביצוע העבירות - כשלוש שנים. משקל מהותי הוא נתן להתרשמות שירות המבחן וציין כי לנוכח מצבה הרפואי המורכב של אשתו, והידרדרות במצבה, יש להימנע מלכלול רכיב של מאסר בפועל.
בסיכומו של דבר גזר השופט על הנהג פסילה ל-48 חודשים, צו שירות לתועלת הציבור בהיקף 350 שעות, פסילה על תנאי, הארכת המאסר המותנה והתחייבות כספית להימנע מעבירה דומה.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בגזר הדין • עו"ד מוסא דקה עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין