הממשלה החליטה שמורידים את המסכות ויבואני מסכות נתקעו עם מלאי. "פתאום קיבלו החלטה לפני שבועיים להוריד את המסכות במוצ"ש וכעת אני תקוע עם מלאים מפה עד להודעה חדשה", אמר יבואן מסכות ל-ynet. "אם כל מדינת ישראל הייתה צורכת ביום מעל לעשרה מיליון מסכות ויבוא מסכות מסין לוקח 60 יום, אז ליבואנים יש מעל ל-600 מיליון מסכות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, לא ברור ליבואנים למה החליטו על זה עכשיו. "בפסח יצאו מיליון וחצי אזרחים לטייל בעולם. למה לבטל כשכולם חוזרים? נניח שרק 100 אלף מתוכם חוזרים עם קורונה. אם כל אחד ידביק עוד שניים נגיע ל-300 אלף בשבוע-שבועיים הראשונים. זה פשוט מטומטם להוריד את המסכות. מה היה מזיק אם היו מחכים עוד שבועיים, היו מודיעים ליבואנים שלושה חודשים מראש. הודעה בטווח קצר זאת התעללות באנשים. קם מישהו בבוקר ואומר: 'תורידו מסכות, תשימו מסכות'. כאילו זה שאלטר של חשמל. אחר כך כשמחיר המסכות יגיע ל-100-50 שקל למסכה יתחילו לבכות, יאמרו 'היבואנים עושים כסף'".
1 צפייה בגלריה
אכיפת מסיכות בשוק מחנה יהודה, ירושלים
אכיפת מסיכות בשוק מחנה יהודה, ירושלים
שוק מחנה יהודה. הממשלה החליטה שמורידים את המסכות ויבואני מסכות נתקעו עם מלאי
(צילום: יואב דודקביץ' )
אנשים עדיין משתמשים במסכות, אז שווה לכם להמשיך לייבא. "נכון. קונים. אז במקום לגמור את המלאי שיש לי בשבועיים-שלושה, אגמור אותו בחודשיים, אבל אם יהיה אם יהיה עוד גל אחד קטן? אנחנו כבר לא נהיה ערוכים, פשוט לא יהיו מסכות בארץ, ממילא נשארו בתחום רק שני יבואנים גדולים".
כמה זמן היו צריכים לתת התראה? "אם היו אומרים לנו שבסוף חודש יוני לא יהיו יותר מסכות, אז הייתי מתכונן יותר טוב".
יבואן נוסף אמר ל-ynet: "זאת כפיות טובה של המדינה שחושבת ששמירת מלאי המסכות היא על היבואנים ולא עליה. המדינה מקבלת החלטות בחיפזון ולא מבינים שבשביל שיהיה לי מלאי אני לא יכול לתכנן את זה תוך שבוע. עליי להזמין סחורה מסין שלוקח לה להגיע לארץ 60 יום. ואני צריך שכל שבוע תגיע לי סחורה חדשה. ברגע שהמצב יתהפך ויצטרכו מסכות יתחילו לצעוק: 'המחירים גבוהים' וייצאו כתבות בעיתונות שהנה היבואנים עושים כסף על הגב שלנו. מצד שני, כולם רוצים שאיזה פראייר יחזיק להם מלאי למתי שהם צריכים את המסכה בזול".
יש מלאים ברשתות השיווק? "ברור, אבל אני שידע שהמדינה שלנו הפכפכה, לכן אני עובד בצורה חכמה ומביא במשורה. ויודע למי למכור ולמי לא למכור. עדיין יש לי סיכון ואני חשוף עם מלאי לא קטן של 100 מיליון מסכות אבל אני לא ערוך לגל נוסף".
באחת מהרשתות אמרו ל-ynet: "יש מלאים אצלנו ויש גם מלאים בבתי צרכנים. וזה מוצר שנמכר במאות אלפי יחידות בחודש בארץ במיליוני שקלים. לכן הוא לא יכול להיעלם ביום אחד מהמדפים. זה מלאי שיתגלגל, הוא לא ייעלם. לגבי יבואנים גם להם יש מי שיקנה מהם: בתי חולים ועוד. בנוסף, מספיק שיהיה עוד פעם גל אנשים יסתערו ויקנו את זה ביוקר.
"מי שאין לו מסכות בבית יקנה אותן עכשיו, כי כולם יודעים שיבוא גל מתישהו ויהיה לזה שימוש. אם הצרכן לא יקנה היום בעשרה שקלים הוא יקנה עוד חודשיים-שלושה ב-50 שקלים כמו בעבר".