רבים לא נשמעו ממילא לחובה הזו, אבל עכשיו זה רשמי: החל מאמש (מוצאי שבת) הישראלים לא נדרשים עוד לעטות מסכות בחללים סגורים, מלבד במקומות מסוימים שבהם סכנת ההדבקה בנגיף הקורונה גבוהה, כמו בתי חולים או מטוסים בטיסות בינלאומיות. עם כניסת ההקלה הזו לתוקף בשעה 20:00 שוחחנו עם כמה ישראלים, שסיפרו על "תחושת השחרור" שהם חשים כעת. עם זאת, חלקם דיברו גם על החשש שנותר, לנוכח העובדה שהקורונה עדיין לא חלפה – וכך גם הסכנה שווריאנט חדש של הנגיף יופיע בעתיד.
"בעלי פשוט תלש לי את המסכה מהפנים", סיפרה סוזי בסר מפתח תקווה, שיצאה לבילוי עם בעלה וילדיה ב"סינמה סיטי" בראשון לציון. לדבריה, אחר כך גם בנותיה תלשו את המסכות מפניהן: "ממש היה פה טקס להיפטר מהמסכות. אני אישית חושבת שעדיין צריכים את המסכות ולשים אותן לפי שיקול הדעת, אם המקום הומה אדם אז כן, כך גם במרפאות למשל". אלין, בתה הבכורה, סיפרה בהלצה כי עכשיו לא תצטרך עוד להישמע להנחיות המורה שלה לעטות מסכה: "היא כל הזמן הייתה אומרת לנו לשים את המסכות, גם על האף, ועכשיו אגיד לה שלא צריך".
9 צפייה בגלריה
מסירים את המסכות, אבל לא בכל מקום
מסירים את המסכות, אבל לא בכל מקום
מסירים את המסכות, אבל לא בכל מקום
(צילום: shutterstock)
9 צפייה בגלריה
סוזי, יהלי ואלין בסר
סוזי, יהלי ואלין בסר
סוזי, יהלי ואלין בסר ב"סינמה סיטי" בראשון לציון. עשו טקס
(צילום: נדב אבס)
9 צפייה בגלריה
כרמית טל ומרב ננוס
כרמית טל ומרב ננוס
כרמית טל ומירב ננוס. "היה קשה לעבוד ככה, עכשיו אפשר לחזור לעבוד עם הפה"
(צילום: נדב אבס)
כרמית טל, תושבת תל אביב שיצאה לבלות בסרט יחד עם חברה, אמרה לפני שנכנסה לאולם הקולנוע כי מדובר ברגע מרגש עבורה: "אבל עדיין לפני שבאנו שוחחנו על זה שאולי במצבים מסוימים כן נעדיף להשתמש במסכות, כי יש עוד הרבה וירוסים מסביב. אבל כן, זה כיף, זו תחושת שחרור וכמובן שאנחנו בעד".
חברתה, מירב ננוס מראשון לציון, היא קלינאית תקשורת במקצועה, וסיפרה כי עבודתה תהיה מעתה קלה יותר: "היה קשה מאוד לעבוד ככה ואנחנו שמחות שאפשר לחזור לעבוד עם הפה. איום הקורונה עדיין קיים וזו תקופה שצריך לבחון את זה ובמקומות כמו אוטובוס ומטוס – נשים".
אלי מזוז, תושב חולון, סבור גם הוא שמדובר במהלך מצוין: "עכשיו אנחנו יכולים לנשום. זה לא היה פשוט לנשום ככה עם המסכות. אין חששות, חלינו, החלמנו והתחסנו – ואנחנו עם הפנים קדימה". מארק זוסמן, אחמ"ש במקום, אמר בבדיחות: "עכשיו הלקוחות יירקו עליי בפנים, כמו שצריך".
גם ברכבת היו רבים שהביעו אנחת רווחה לאחר הסרת החובה לעטות מסכות בתחבורה הציבורית. "אחרי שנתיים של סגרים ומסכות זה מאוד טוב להשתחרר ולהראות את הפנים שלנו, לצאת החוצה עם חיוך ולא להיות סגורים", סיפר יהונתן אסידו שהגיע לתחנת ראשון לציון מאשדוד. "אנשים התחילו להוריד את המסכות, אנשים רוצים לצאת. פתאום אתה רואה פנים של אנשים מחייכים. זהו, נגמר".
9 צפייה בגלריה
יונתן אסידו, נוסע ברכבת
יונתן אסידו, נוסע ברכבת
יהונתן אסידו, בתחנת הרכבת בראשון לציון. "פתאום אתה רואה חיוכים"
(צילום: נדב אבס)
9 צפייה בגלריה
מארק זוסמן
מארק זוסמן
מארק זוסמן, אחמ"ש ב"סינמה סיטי"
(צילום: נדב אבס)
רועי קוטר, שתפס את הרכבת מראשון לציון לנתיבות, טען שממילא המונים כבר לא הקפידו על המסכות: "גם ככה רוב האנשים לא הקפידו, אז אולי כדאי ככה עכשיו – שזה יהיה רשמי".
גם בשדרות חשו תחושה של שחרור. ליד סופרמרקט בעיר שוחחנו עם שוהם אביטבול, שסיפרה כי למרות שהיא שמחה על ביטול החובה – יש לה עדיין חששות: "אני חושבת שהגענו לרגע מיוחל שחיכינו לו תקופה ארוכה. הגיע הזמן לחזור לחיים רגילים, אבל לא להיות שאננים ועדיין לא להיות עם ביטחון גבוה. אפשר להיות בלי מסכות, אבל הקורונה עדיין נמצאת ויש עוד זנים. זה לא מקום להרים את הדגל ולחגוג. אני מקפידה להסתובב עם מסכה בגלל שאני רוב היום עם אוכלוסייה בסיכון, ההורים שלי".
תושב אחר, אליהו, הביע גם הוא חשש: "הייתי רוצה להיות יותר בטוח ולשים יותר את המסכה. אין ספק. יכול להיות שבגלל שכולם הורידו מסכות תהיה הדבקה. אפשר להוריד באזורים שפחות מסוכנים, אבל לא באזורים בהם יש הדבקה. במקרה תפסת אותי בלי מסכה. אצלנו במשפחה ילכו לפחות עוד שבוע-שבועיים עם מסכה".
9 צפייה בגלריה
שוהם אביטבול
שוהם אביטבול
"הגיע הזמן לחזור לחיים רגילים, אבל לא להיות שאננים". שוהם אביטבול משדרות
(צילום: רועי עידן)
9 צפייה בגלריה
זיו זוהר
זיו זוהר
זיו זוהר משדרות. "התחושה משחררת. אבל יש ספקות"
(צילום: רועי עידן)
זיו זוהר אמרה: "מצד אחד זה משחרר, מצד שני הקורונה עדיין קיימת. קצת דיסוננס כזה בין החופש לבין השמירה. זה טוב שבבית חולים עדיין צריך ובאוכלוסייה בסיכון. היום פעם ראשונה אני בלי מסכה. התחושה משחררת, אבל יש ספקות. אני מבינה את מי שכן נכנס עם מסכה. אבל העזתי היום".
החובה לעטות מסכות, נזכיר, בוטלה גם בשנה שעברה, בחודש יוני – אז הממשלה הקודמת בשלהי כהונתה החליטה על הסרת כלל הגבלות הקורונה. אבל פחות משבועיים לאחר מכן הממשלה החדשה הודיעה על חזרת המסכות, עקב העלייה במספר המאומתים בתחילת הגל הרביעי.
במשרד הבריאות הדגישו כי עדיין יש לעטות מסכות במקומות בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה – בתי חולים, מרפאות וקופות חולים, ארגונים המעניקים שירותי רפואת חירום, מוסדות "מגן אבות ואימהות" כבתי אבות ומוסדות גריאטריים וטיסות בינלאומיות. בנוסף, גם אדם הנמצא בדרכו למקום הבידוד נדרש עדיין לעטות מסכה. ‏במשרד הבריאות המליצו לאוכלוסיות בסיכון להמשיך ולעטות מסכה בחללים סגורים.
9 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
בנט והורוביץ, עם מסכות במהלך מסיבת עיתונאים בדצמבר אשתקד. עוד הגבלות יוסרו בהמשך?
(צילום: מוטי מילרוד)
9 צפייה בגלריה
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מאהל בדיקות קורונה נתב"ג
מתחם בדיקות הקורונה בנתב"ג, ארכיון
(צילום: טל שחר)
שתי ההגבלות האחרונות שנותרו הן חובת הבדיקות בנחיתה ארצה בנתב"ג ובמעברי הגבול, וחובת הבידוד לכלל המאומתים שנדבקו ובהם גם מחוסנים. באשר למגבלה הראשונה, כפי שכבר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", גוברים הקולות במערכת הבריאות שקוראים למשרד הבריאות לבטל את החובה, שכן ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם שכל מי שנכנס בשעריה מחויב בבדיקה. שיעור המאומתים שנמצאים חיוביים עומד על כאחוז בלבד, והעלות יכולה להגיע למאות שקלים למשפחה.
במשרד הבריאות צפויים לקיים דיונים בנושא. כמו בעניין המסכות, הלחץ הציבורי והעובדה כי מיום ליום הבדיקות הללו הופכות לפחות ופחות נחוצות, עשויים להאיץ את תהליך הפירוק של מתחם הבדיקות בנתב"ג. באשר לביטול חובת הבידוד, זו למעשה צפויה להיות ההחלטה הדרמטית והמשמעותית ביותר במעבר ל"שפעתיזציה" של נגיף הקורונה: במילים אחרות – היעדר אבחנה בין הקורונה למחלות זיהומיות אחרות בכל הנוגע לבידוד, יהווה את החותמת הרשמית לכך שהאירוע, כפי שאנו מכירים אותו, משתנה באופן משמעותי. משרד הבריאות עוד לא שם, אבל גם במקרה הזה לחץ ציבורי והיעדר לגיטימציה לאותה אבחנה – יאיצו את התהליכים הללו.
פורסם לראשונה: 23:49, 23.04.22