הדיון בוועדת הכספים אמש (שני) היה מופת של התנהלות ממשלתית ביזיונית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נעדר מהדיון ובמשרד האוצר שלחו נציג זוטר, שלא ממש הצליח לתת פתרונות לרשויות הקורסות בעוטף עזה. גזבר המועצה האיזורית שער הנגב, אלעד שניר, התחנן לדבר. לבסוף התפרץ ואמר בקול חנוק: "אני נמצא כאן לא כי אני רוצה להיות כאן אלא כי ראש המועצה שלי נהרג (אופיר ליבשטיין ז"ל, שנרצח על ידי מחבלים בכפר עזה כשיצא להגן על הקיבוץ, א.ק) ואין לי מישהו שיבוא לדפוק על השולחן בשביל שער הנגב. אז תכבדו את אופיר ליבשטיין ותנו לי שתי דקות לדבר.
"לפני שבועיים התעוררנו לסיוט מטורף. לצערי המועצה שלנו רגילה לסבבים. רק שהפעם גילינו שכמעט הראשון שנהרג הוא ראש המועצה. היינו צריכים להקים את עצמנו נפשית ופיזית, ולהתחיל לתפעל את כל המועצה. אין לנו משרדי מועצה כי יש שם מחבלים מסתובבים. עובדים מרחוק. מנהל המחשוב נהרג. ובתוך כל הדבר הזה, בחמישה-שישה ימים הראשונים גילינו שאנחנו לבד במערכה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
אלעד שניר, גזבר מועצה אזורית שער הנגב
אלעד שניר, גזבר מועצה אזורית שער הנגב
אלעד שניר, גזבר מועצה אזורית שער הנגב
(צילום: דוברות הכנסת)
"אף אחד לא בא. אף אחד לא דיבר איתנו. הבעיה הגדולה היא הכספים. יש בתי מלון, אנחנו מפנים את התושבים אוטומטית, אבל יש בתי מלון שכבר מבקשים מקדמות. הבטיחו באוצר סיוע מיידי של חמישה מיליון שקלים שעד עכשיו לא ראיתי אותם בחשבון".
שניר הבהיר בדיון שלא יגבה ארנונה מתושבים שביתם הוא שטח צבאי סגור. "הבקשה שלי שייתנו לנו באוצר שיפוי על הארנונה. זה אוויר לנשימה".

"איך אתם מציגים שני מתווים שונים? אתם הממשלה!"

ובעוד שהגזבר מבקש אוויר לנשימה, בממשלה לא ממהרים לשלוח בלון חמצן. הדבר נכון לא רק לגבי שער הנגב, אלא גם למועצה האזורית אשכול, לערים שדרות, אשקלון ונתיבות, וגם לרשויות אחרות שמארחות את המפונים מאזורי המלחמה.
בראיון הבוקר ל-ynet אמר שניר כי "יש הרבה בלגן. אין תיאום בין המשרדים השונים. הגיעו לוועדת הכספים בלי מתווה ממשלתי. משרד האוצר לא טרח להביא את שר האוצר, הסגנית או הממונה על התקציבים. הגיע בחור מאוד נחמד שפרס מתווה, וכולם קפצו עליו ורצו לאכול אותו. שר הכלכלה ניר ברקת אמר שהמתווה לא רציני והציג מתווה משלו ואז החלו צעקות. אתם הממשלה! איך אתם מציגים שני מתווים שונים? אתם לא יושבים אחד עם השני. הוועדה הזו הייתה ועדת קישוט עם צעקות בלי מתווה מסודר. המשרדים החלו לריב אחד עם השני. זה מביך. אין הרגשה שיש גורם אחד מתכלל שדואג שכולם יישבו ביחד. כרגע אנחנו חיים בעיקר על הבטחות. אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות בעוד יומיים עם התושבים שלנו בנוגע להתחייבויות לבתי המלון".
בשער הנגב שוכנים כ- 8,500 תושבים במלונות. "הבעיה הגדולה היא שלתושב לא משנה אם משרד הכלכלה, האוצר, הפנים או התיירות ישלמו את עלויות השיכון. הם אומרים שלא נדאג ושבסוף זה ייפתר, הם לא מבינים שלמטה נמצא תושב. תושב שגם ככה נקרעו לו החיים לא צריך לקבל הודעה מבית המלון שעוד יומיים הוא בחוץ. כל הודעה כזו היא עוד ערעור של נפשם של התושבים. את המלחמות, הפוליטיקה והקרדיטים בין המשרדים - לא הבנתי".
2 צפייה בגלריה
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"משרדים שבקושי עובדים בשגרה - פשוט קרסו"

לפני שבוע הציפו את סוגיית הארנונה. לפי המתווה שהציג משרד הפנים התושבים יקבלו דחייה של התשלום. אלא שבמועצה הבהירו שהם לא מתכוונים לגבות ארנונה מהתושבים, וצריכים שיפוי ממשרד האוצר. "אתמול עירבתי את חיים ביבס, שהבטיח שמרכז השלטון המקומי ינסה לעזור לנו בזה. אני מקווה שיתעוררו. ההיגיון אומר שבסוף זה ייפתר. אז למה לעכב הכל?".
עוד אמר שניר כי "התעוררנו למלחמה. המועצה יודעת לעבוד ולהריץ דברים ולהקל על ביורוקרטיה. יש הרגשה שהממשלה לא הבינה את גודל השעה. קיבלנו הרשאה לפינויים, ונכתב כי המועצה תעשה זאת לפי הנהלים והחוקים. כדי לשלם 100 אלף שקל ליום לבית מלון, לפי החוק, אני חייב להוציא מכרז פומבי, לחכות שבוע לשאלות הבהרה. כלומר, במקרה הטוב בעוד חודש יהיה לי זוכה. איך המדינה יכולה לדרוש ממני לעמוד בחוק חובת המכרזים כשאני צריך היום לשים תושבים במלון? לכאורה הממשלה יכולה לומר שלא עמדנו בדרישות החוק והם לא משלמים לנו. יש עת חירום. תתקינו תקנות חירום. תתנו לנו לעבוד ותפסיקו לכבול לנו את הידיים".
"עוד דוגמא לכך שהממשלה עדיין לא נכנסה לאירוע - שבועיים אחרי, הגיעה הישיבה המזעזעת על הפיצויים בוועדת הכספים", אומר ראש המועצה האיזורית רמת נגב ערן דורון, שקלט אליו מעל ל-2,000 מפונים. "מאות מהמפונים אינם נמצאים בתוכניות הפינוי של המדינה, דוגמת תושבי אשקלון וניצולי אופקים שהמדינה פשוט הסירה מהם אחריות ואנחנו מארחים אותם על חשבוננו עד שמישהו בירושלים יתעורר.
"קברנו לצערי הרב אצלנו במועצה, בקברים זמניים, חברים רבים מקיבוץ בארי. המדינה אפילו לא שלחה זר להניח על הקברים. והממשלה? רק אתמול, מעל לשבועיים ימים, הגיע לכאן נציג שלה. הם שם בירושלים עוד חושבים שאפשר לנהל מדינה דרך טבלאות אקסל ולא לרדת לשטח. משרדים שבשגרה בקושי הצליחו לעבוד בצורה יעילה, בחירום פשוט קרסו. אני שואל, מתי הדיסקט ישתנה כבר?".