עצוב מאד בימים אלה. לכולם. אולם, לצד העצב הבלתי נגמר בשל מעשי הרצח הנוראיים והחטיפה הזוועתית של ילדים וקשישות, עצוב גם להיווכח - באלף אלפי הבדלות - מה מתרחש בזירה הכלכלית. מתברר שגם שם מתחוללת מלחמה - ולא עם אוייבים.
ביום ה-17 למלחמת "חרבות הברזל" נשלפו היום (שני) החרבות. בוועדת הכספים כולם רבו עם כולם. בממשלה, שר הכלכלה במקום לשוחח עם שר האוצר, תוקף אותו ואת בכירי האוצר במילים לא קלות במסיבת עיתונאים מיוחדת. ובינתיים הג'נטלמן בחבורה, נגיד בנק ישראל, עושה שימוש במילות נימוסין, כדי להבהיר כמה הוא לא מרוצה מהשימושים שעשתה הממשלה בכספי משלמי המיסים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים המוגזמים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
גפני, סמוטריץ' וברקת
גפני, סמוטריץ' וברקת
גפני, סמוטריץ' וברקת
(צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ברקע כל אלה נשמעו דברי הזעם של בכירי המגזר הפרטי, שהתייאשו כבר מהממשלה הלא מתפקדת והחליטו על דעת עצמם שאם אין הוראות להנהגת חל"ת - הם בעצמם ייצרו את החל"ת.
אוזלת ידה של הממשלה בתחום הכלכלי היא פשוט מדהימה. לצד המחדל הצבאי הנוראי בחזית הדרום, דומה שמתפתח לנגד עינינו המחדל הכלכלי: התוכנית הכלכלית, שהציגו בסוף השבוע ראשי משרד האוצר, מחוררת יותר מגבינה צהובה. 125 אלף אזרחים מפונים מבתיהם ותוך ימים מתברר שהממשלה לא האריכה להם מעבר לשבוע את השהייה בבתי המלון. 120 אלף עובדים נשלחים הביתה - ואין תוכנית להבטיח את שכרם ודמי מחייתם.
בעסקים המצב חמור עד חמור מאוד, אולם ראשי משרד האוצר מתהדרים ב"תוכנית מצויינת", בדיוק כפי ששר האוצר הצהיר רק לפני שבועות אחדים כי "המצב הכלכלי כאן מצויין". כך מבהיר מהו מצב כלכלי מצויין בעצם ימי המלחמה הללו בעל חנות בגדים בירושלים, ששלח אתמול את ארבע הזבניות שלו הביתה: "כל היום נכנס קונה בודד לחנות ואפילו הוא לא קנה בסוף כלום. לא פתחתי את הקופה היום".
בוועדת הכספים התחוללה מהומה רבתי. כולם נגד כולם. מעידה סגנית נשיא לשכת רו"ח, רעיה קידר: "ציפיתי לישיבה עניינית על המודלים לפיצוי העסקים וקבלת החלטות. נקלעתי לאחת הישיבות הסוערות אי פעם. חוסר הסכמות, צעקות, בלגן. הכל, חוץ מקבלת החלטות. והלב נשבר לשמוע את זעקת ראשי המועצות. כאב התושבים קרעו את ליבי. רק דבר אחד לא היה בישיבה הזאת: פיתרון אמיתי לתושבים ולעסקים שזקוקים לפיצוי ולמימון בדחיפות".

הנה רק אחת הדוגמאות לממשלה האטומה שמנהלת גם את הכלכלה בבלגן אחד גדול: באמצע ישיבת ועדת הכספים נודע ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני - שבמשך שבועיים הוא עצמו לא מצא מקום לקיים ישיבות יום-יומיות כדי לאשר חוקים ותקנות לימי מלחמה - שהממשלה מזלזלת במצב המלחמה אף יותר ממנו.
גפני: "פתאום אני שומע את ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, מספר שקיבל עכשיו פתק שכל התושבים שלו במלונות באילת קיבלו הודעה שהם צרכים לצאת מיד ולפנות את החדרים. יצאתי לשוחח עם אנשי האוצר וההודעה עכשיו היא שאף אחד לא יוצא מאף בית מלון. הם יסדירו את העניין".
הבנתם את זה? פתאום, ביום ה-17, התברר לאנשי האוצר שיש מלחמה, שעשרות אלפי תושבים פונו מישובים שנהרסו וקרסו, ושאולי כדאי שיישארו יותר משבוע על חשבון המדינה בבית מלון, באין להם מקום אחר לחזור אליו.
אחר הצהריים התברר עוד עניין: שר הכלכלה ניר ברקת מרוגז מאוד על משרד האוצר. האיש שכמעט מונה לשר אוצר בעבר, אך הפך לשר הכלכלה והתעשייה, לא מרים חלילה טלפון דחוף לבצלאל סמוטריץ' בעניין מתווה הפיצויים. הוא לא שותף בה לפני גיבוש המתווה, כי מי הוא בכלל? בסך הכל שר הכלכלה והתעשייה. והוא גם לא מרים טלפון לשר האוצר אחרי פרסום המתווה. הרבה יותר מועיל, לדעתו, לכנס את העיתונאים הכלכליים ולהוציא את הכביסה המלוכלכת לכביסה בפרהסיה.
ברקת מכנס מסיבת עיתונאים ודורש שעתידם הכלכלי של 360 אלף חיילי המילואים שגוייסו ומאות אלפי בעלי העסקים שלפתע נותרו כמעט ללא פרנסה - יעסיק את הממשלה. "אסור שחיילי המילואים יידרשו להתעסק בענייני פרנסה ויוכלו להתרכז במשימת הלחימה".
ברקת סיפר כי דווקא דן עם בכירי האוצר עד השעות הקטנות של הלילה על המתווה הכלכלי לסיוע לעסקים בעת מלחמה, "אך לצערי האוצר החליט להציג מתווה שאינו בשל, תוך התעלמות מנציגי המגזר העסקי, העצמאים והעובדים ותוך התעלמות מעמדת משרד הכלכלה והתעשייה".
וברקת אף מרחיק לכת וקובע כי "מדובר במתווה שייצור במדינת ישראל פוסט טראומה כלכלית. מתווה האוצר יביא לגל ענק של מובטלים ולעשרות אלפי עסקים שיפשטו את הרגל. זו טעות ענקית".
ואז מגיעה מסיבת העיתונאים של נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, שהודיע כי הריבית לא תשנה בשלב הזה. מי שכבר מזמן נחשב למבוגר האחראי במשק, לצד הגנון נטולת הגננת שמציגה הממשלה, עונה בנימוס לשאלתי אם ראש הממשלה דן איתו בעניינים הכלכליים.
ירון אינו נוהג לומר, כדבריו, על מה ועם מי הוא משוחח. אולם, הנגיד המנומס תמיד מגונן על ראש הממשלה ואומר כי הוא ודאי עסוק כעת בעניינים רבים וחשובים. אז אני אגלה לכם מפי גורמים בכירים מאוד: ראש הממשלה ממש לא מגלה עניין בענייני הכלכלה בימים האלה, למרות שמשק בצרות עלול לגרום גם להקשות על מימוש הסיסמא "ביחד ננצח", כי ניצחון צבאי קשור קשר הדוק למתרחש במשק ולמצב רוחם של הלוחמים.
"ביחד ננצח" חייבת להיות הסיסמא גם בכלכלה. וה"ביחד" פירושו ששרי האוצר והכלכלה ילכו ב-י-ח-ד וחברי ועדת הכספים ואנש האוצר ילכו ב-י-ח-ד והממשלה ובעלי העסקים והעובדים השכירים שנשלחים הביתה ילכו ב-י-ח-ד. כי רק ביחד ננצח גם בכלכלה.