בעלי עסקים ועצמאים צפויים לקבל מענקי סיוע חדשים בשל פגיעה כספית שספגו כתוצאה מהתפשטות זן האומיקרון בשבועות האחרונים. ראש הממשלה נפתלי בנט החליט לתמוך בסיוע למי שאכן נפגעו באופן משמעותי בעסקיהם בשבועות האחרונים, והוא צפוי לסכם את התוואי הסופי של הסיוע בראשית השבוע הבא עם שרי האוצר והכלכלה, אביגדור ליברמן ואורה ברביבאי, ועם ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד.
ראש הממשלה נועד בצהרים (חמישי) עם ראשי ונציגי ארגוני העצמאים, ושמע מהם על דרישותיהם. הם טענו כי עסקים רבים נפגעו באופן קשה מההדבקה ההמונית בקורונה וכי הן העובדים והן הלקוחות לא יכולים היו להגיע למקומות העבודה במשך ימים אחדים, ולעתים גם שבועות, בשל הידבקות שלהם, של ילדיהם ובני משפחה אחרים בנגיף האומיקרון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
נפתלי בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה וסגן השר אביר קארה ציינו בפגישה כי הם בהחלט מודעים לכך שלחלק מבעלי העסקים נגרמו נזקים בשבועות האחרונים, אולם גם אם יהיה פיצוי הוא לא יהיה גורף הפעם. הם הסבירו כי על פי נתוני משרד האוצר, בנק ישראל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המשק צמח מאוד בחודשים האחרונים והפגיעה בו כעת היא קטנה יחסית ולא צפויה להימשך, על פי הערכות הגופים הכלכליים, עוד זמן רב.
צוות מיוחד, שבראשו מונה לעמוד נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, הציג במהלך הדיון לראש הממשלה בנט את המלצותיו למתן סיוע לעסקים ולעצמאים, ובראשם הומלץ לאמץ את מתווה הסיוע בעת מבצע "צוק איתן" ולפצות כל עסק בארץ, מכל תחום שהוא, לא רק בתעופה, בתיירות ובתרבות.
הסיוע יינתן לעסקים לפי ההצעה, אם המחזור שלהם פחת בחודשים ינואר-פברואר ב-25% לפחות. אם משבר האומיקרון יגלוש גם לחודשים הבאים, מוצע להמשיך במתווה הסיוע עד שהזן המדבק ידעך והבידודים ההמוניים ייפסקו.
2 צפייה בגלריה
ירון גינדי
ירון גינדי
ירון גינדי
(צילום: איריס מזור)
ראש הממשלה הודיע בסיום הפגישה כי הוא מבין את הקשיים, וכי הוא בעד סיוע לעסקים שנפגעו ממשית בשבועות האחרונים וזה יינתן עד לירידה בהתפשטות הקורונה, וכי ידון כבר בתחילת השבוע בחיוב בהמלצה לאמץ את מתווה "צוק איתן" לתקופת האומיקרון עם השרים לפיד, ליברמן וברביבאי.
ההערכות בקרב הגורמים הכלכליים במשק, בהם ארגוני העצמאים ומרכז מאקרו למדיניות כלכלית, הן שעשרות אלפי עסקים נפגעו בתקופת האומיקרון בירידת מחזוריהם ביותר מ-25% ויהיו זכאים לפיצוי.
בעקבות הפגישה, ראש הממשלה מינה את נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, לשמש מעתה כחבר וכיועץ הכלכלי בצוות המיוחד המייעץ לו בנושא הקורונה.