1 צפייה בגלריה
מורה מעבירה שיעור
מורה מעבירה שיעור
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מורה לחינוך מיוחד שנפגעה בידה כתוצאה מהשתוללות של תלמיד כיתתה לפני חמש שנים תפוצה בכ-127 אלף שקל – כך פסק לאחרונה בית משפט השלום בבאר שבע. השופטת רחלי טיקטין עדולם קבעה שהמורה פעלה כנדרש כשאחזה בידו של התלמיד כדי להוציאו מהכיתה, וכי האחריות לנזקיה מוטלת על משרד החינוך ומועצה אזורית הגלבוע.
המורה (43), אז מחנכת כיתה א' בבית ספר המשלב גם כיתות חינוך מיוחד, ניהלה פעילות קבוצתית. לטענתה, בשלב מסוים אחד התלמידים התרגז מפני שלא קיבל את מה שרצה והחל לצעוק, לדחוף חפצים וזרק כיסא לעבר שאר הילדים. לדבריה היא וסייעת שנכחה עמה בכיתה הרגישו שעליהן לפעול במהירות כדי למנוע סכנה מהתלמידים. הן תפסו את התלמיד בשתי ידיו והוציאו אותו מהכיתה.
בעקבות זאת היא החלה להרגיש ביד כאבים שהלכו והתחזקו לאחר שחזרה לביתה. בהמשך ידה גובסה והיא נעדרה מעבודתה למשך כארבעה חודשים. בתביעה שהגישה היא טענה שעל משרד החינוך לפצות אותה בשל נזקיה.
משרד החינוך מצדו התכחש לאירוע ואף הגיש הודעת צד ג' נגד המועצה האזורית, שהיא לטענתו הגורם שאמור לשאת באחריות אם וכאשר תתקבל התביעה. המועצה, לעומת זאת, טענה שהמורה פעלה באופן פסול כשהעזה לגעת בתלמיד, ומכאן שאין מקום לפצות אותה.
עו"ד אליהו קייקובעו"ד אליהו קייקוביקיר עמוס
תחילה קבעה השופטת טיקטין עדולם כי עצם האירוע הוכח. גרסת המורה, עדויות של סייעת ומנהלת בית הספר, ומסמכי תביעה לביטוח הלאומי שהכיר באירוע כתאונת עבודה – אישרו כולם שהתלמיד השתולל ושהמורה נאלצה להפעיל כוח כדי להתמודד עם הסכנה שהטיל על חבריו לכיתה.
היא דחתה את טענת המועצה האזורית שלפיה היה אסור למורה לגעת בתלמיד. על רקע דברי מנהלת בית הספר, שלפיהם היא מצפה מהמורים לעשות הכול למען שמירת שלומם וביטחונם של התלמידים – לרבות מגע פיזי בילדים משתוללים – נקבע שהמורה פעלה כנדרש.
השופטת נימקה ששיבוץ התלמיד המשתולל במוסד חינוכי "רגיל" היה בעייתי מלכתחילה, שכן גורמים שמעורבים בעניינו ציינו שהוא מועד להתפרצויות ואלימות וצריך מסגרת ייעודית. היא הוסיפה כי גם בהנחה שלא היה מנוס מהצבת התלמיד בבית הספר הזה, ניתן היה למצוא פתרונות יצירתיים להתמודדות עם פוטנציאל הסיכון שנשקף מהתנהגותו, כמו למשל הימצאות של סייעת נוספת בכיתה.
לפיכך נקבע שעל משרד החינוך והמועצה האזורית לשאת יחד באחריות לנזקי המורה, כגורמים שהיו אמונים על החלטת השיבוץ הבעייתית אשר הביאה לאירוע. הם חויבו לשלם למורה פיצוי בסך 100 אלף שקל בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 27,625 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המורה: עו"ד אהרון בארי • ב"כ משרד החינוך: עו"ד בייניש ו/או עו"ד שרה כלפון ארביב • ב"כ מועצה אזורית גלבוע: עו"ד אילן מירון • עו"ד אליהו קייקוב עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין