הישראלים המשיכו לקנות יותר בסופרמרקט גם בנובמבר: לפי נתוני חברת סטורנקסט (StoreNext) החודש החולף הציג צמיחה של 6.2% במכר הכספי של מוצרי הצריכה ברשתות הסופרמרקטים, מינימרקטים, חנויות הנוחות והמכולות, בהשוואה לתקופה המצטברת (ינואר-נובמבר) אשתקד.
סך הכל מדובר בעלייה במכר של 276 מיליון שקל ל-4.7 מיליארד שקל מכר כספי בחודש. בנטרול ההבדל בימי המכירה ב-2023 לעומת 2022, השינוי בשיעור הצמיחה החודשית עומד על 4.9%.
2 צפייה בגלריה
סניף שופרסל
סניף שופרסל
הישראלים המשיכו לקנות יותר בסופרמרקט גם בנובמבר
(צילום: יריב כץ)

השינוי הריאלי (צמיחה כספית בניכוי השינוי בין התקופות במדד המחירים המנוכה מהשפעות תמהיל) עומד על 1.4%. במגזר החרדי העלייה גבוהה יותר.
יש עלייה ריאלית במכירות של 2.4% במשקאות, 1.8% במוצרים לבית, 1.1% בטיפוח הפרט ו-1.2% במזון. השינוי הכספי במזון הוא הגדול ביותר: צמיחה של 7.7%.
יחד עם זאת, בשבועיים האחרונים של נובמבר ותחילת דצמבר יש דווקא ירידה במכר של כחצי אחוז.

נרות וגפרורים התייקרו לפני חנוכה

נתוני סטורנקסט מתבססים על קהילה של כ-2,800 חנויות המורכבת מרשתות ארציות, רשתות פארם, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות המשדרות נתוני מכר אמת מן הקופות לסטורנקסט והמהוות למעלה מ-85% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה השוטפים המבורקד בישראל. הנתונים אינם כוללים נתוני קצבייה, מאפייה, פירות וירקות וסיגריות (על בסיסן נערכת אקסטרפולציה סטטיסטית לכלל 100% המכר בשוק הקמעונאי המבורקד בישראל, לא כולל שווקים פתוחים, פיצוציות ומגזר ערבי).
לפי סטורנקסט, אנחנו ממשיכים לשלם ביוקר: יש עלייה של 5.2 נקודות במדד המחירים בשוק, בהשוואה של ינואר-נובמבר 2023 לעומת ינואר-נובמבר 2022. מהשוואה של חודש מול חודש, יש עלייה של 4.9 נקודות מדד לעומת נובמבר 2022. לעומת אוקטובר אין בנובמבר עלייה במחירים.
מלבד תחום המשקאות שמציג ירידת מחירים בשל ביטול הרפורמה, כל התחומים רושמים עלייה במדד, שבולטת בעיקר בתחומי המזון וטיפוח הפרט. חודש נובמבר מציג עליות מחיר חדות במכר הכספי בעולם השוקולד, עזרי אפיה ובישול, עזרי מזון חד פעמיים לעומת החודש המקביל אשתקד. בנוסף לעולמות אלו שמציגים צמיחה גם בתקופה המצטברת, בולטת הצמיחה הכספית של מוצרים לשטיפת כלים, היגיינה וטיפוח הגוף ועולם החלב.
הצמיחה בתחומים האלה לעיתים קרובות קשורה גם בעליות מחירים. בין היתר: נרות וגפרורים התייקרו לפני חנוכה ב-4.5%, חטיפים אפויים התייקרו ב-3.5% ועלי חסה שטופים ב-3.1%. הוזלו: כלים חד פעמיים ב-35.4% בזכות ביטול המס, שוקולד לילדים שהוזל ב-4.5% (אשתקד שטראוס הייתה חסרה על המדף) ומוצרי מים בבקבוק שהוזלו ב-1.4%.
החברות הגדולות ממשיכות לשלוט במדפים: תנובה מציגה עלייה של 8.6% בנתח השוק, מ-11.1% ל-11.3%. שטראוס עולה ב-13.8%, מ-9.1% ל-9.8%. אסם בירידה של 0.4% בנתח השוק, אולי בגלל המלחמה ומיקום מפעליה בשדרות - מ-6.5% ל-6.1%. החברה המרכזית יורדת בנתח השוק ב-0.5%, מ-5.6% ל-5.3%. יוניליוור צומחת ב-2.5% ל-3.8% מ-3.7%, דיפלומט בצמיחה של 3.2% בנתח השוק, מ-3.7% ל-3.8%. גם סנו, קימברלי קלארק, נטו, שסטוביץ, טמפו, סוגת, ויליפוד, מ.לסר, מחלבות גד, ויסוצקי וזוגלובק צומחות. חלקן העלו מחירים בשנה האחרונה. את הירידה הגדולה ביותר בנתח השוק רושמת יקבי כרמל עם 5% הצטמקות בנתח השוק, שירד מ-0.8% ל-0.7%.

קונים קרוב לבית בגלל המלחמה, פחות בחנויות נוחות

מלחמת חרבות ברזל משפיעה על התנהגות הצרכנים גם בנובמבר. המכר הממוצע לשבוע בנובמבר צומח ב-7.6% עם מכר של 1.059 מיליארד שקל, לעומת הממוצע השבועי ב-2023 – 1.050 מיליארד שקל לשבוע. זוהי צמיחה מתונה יחסית לצמיחה שהוצגה באוקטובר, שעמדה על 14.4% עם 1.02 מיליארד שקל בשבוע.
בשבועות 47 ו-48 (השבוע האחרון של נובמבר ותחילת דצמבר) מוצגת מגמה הפוכה מהמגמה שהוצגה בשבועות הראשונים ללחימה, הצמיחה לא רק מתמתנת אלא גם הופכת לירידה קלה במכר השבועי בהשוואה לממוצע: בשבוע 41 של השנה, אז דובר צה"ל ביקש בטעות מאזרחים להצטייד במוצרים לשהייה ממושכת במרחב המוגן, אירע זינוק במכירות של 47.4% שבשבועות הבאים התמתן ל-2%-4%. בשבועות 47 ו-48 יש ירידה של 0.6% ו-0.4% במכר בהתאמה.
2 צפייה בגלריה
הסתערות על סופרים בראשון לציון
הסתערות על סופרים בראשון לציון
מסתערים על המדפים בעקבות הבקשה המוטעית של דובר צה"ל
(צילום: אופיר שמיר)

תחום המזון מציג את הצמיחה החדה ביותר – 2.8%, אחריו מוצרים לבית – 0.5%. בעוד שבתחום המשקאות וטיפוח הפרט ניכר שינוי מגמה (ירידה של 5.2% בטיפוח ו-6.9% במשקאות לעומת שבוע רגיל). בנוסף, בהמשך למגמה שראינו בכלל השוק גם בבחינה לפי פורמט (סוגי חנויות שונים) - נרשמת בנובמבר חזרה להיקפי מכר ממוצעים. בולטת במיוחד ירידה של 17% בהיקפי המכר בחנויות הנוחות בתחנות הדלק והצמיחה המשמעותית של רשתות הסופרמרקטים העירוניות, שמציגות צמיחה של 8% לעומת הממוצע – ייתכן על רקע העדפה לקנייה קרובה לבית לאור המצב הביטחוני.
מבחינת מוצרים מוטי מלחמה: יש ירידה בהצטיידות בסוללות שהגיעה בשיא ל-154% מעל הממוצע השנתי, אם כי עדיין קונים 30% יותר מהרגיל. ברשתות מדווחים על ירידה בקניית משקאות אלכוהול, במיוחד יינות, אך יש מעל ל-90% צמיחה בקוקטיילים מוכנים לשתייה ובריזרים. חלק מהקטגוריות שמציגות ירידה במכר בנובמבר קשורות לפחות הצטיידות חד פעמית וירידה בתרומות לחיילים: סכיני גילוח חד פעמיים, שימורי בשר, סוכריות וחטיפים.