הודעת פיקוד העורף מאתמול (שני), שבינתיים חזר בו, הטריפה את הישראלים. לפי ההודעה, יש להצטייד במזון יבש, מים, מקלט רדיו, ערכת עזרה ראשונה, סוללת גיבוי לסלולרי, ציוד לתינוקות, תרופות וסוללות לשהות של 72 שעות. זה הזניק ישראלים לרשתות השיווק להצטייד. התוצאה, גם הבוקר, מדפים ריקים באגף השימורים ומים. במדפי הפסטה נותרו רק פסטה מקמח מלא או דפי לזניה. "לא היה מעולם כדבר הזה", אמרו לנו ברשתות בשיווק.
על מנת לעמוד בביקוש, קבוצת שופרסל הודיעה הבוקר על הגבלת רכישה של מוצרי מזון בסיסיים: מים - עד 2 שישיות של ליטר וחצי, ביצים - תבנית של 30 יחידות או 2 תבניות של 12 יחידות, חלב מפוקח - עד 3 יחידות, לחם מפוקח - עד 2 יחידות. "מתוך אחריות כלפי כלל הלקוחות, ובשל עומסים כבדים, קשיי אספקה ומחסור חלקי במוצרים בסניפים, החלטנו להגביל רכישה של מוצרי מזון בסיסיים", אמר מנכ"ל הקבוצה, אורי וטרמן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
לחם, ביצים, חלב, מים מינרליים
לחם, ביצים, חלב, מים מינרליים
לחם, ביצים, חלב, מים מינרליים. בשופרסל מגבילים את הרכישה
במקביל, ברשתות הפארם יש מחסורים בחיתולים וסוללות. "כל הסחורה תושלם. יש מספיק סחורה רק אין מספיק נהגים", אמר לנו עובד בשופרסל. "כולם גויסו. זה בסדר. קודם כל ההגנה על המדינה. זה הכי חשוב".
עוד קודם לכן, הסופרים התרוקנו בשל יוזמות תרומה לחיילים ולתושבי העוטף. במקביל, יש מחסור בעוף בגלל היעדר שחיטה בחג, אם כי הכמויות עלו וכן מחסור בחלב שהחל עוד טרם המלחמה. כן יש מחסור בחלק מהפירות והירקות.
ברשת מחסני חשמל דיווחו הבוקר כי "במהלך הלילה (תוך 12 שעות) נרכשו באתר הסחר של מחסני חשמל כמות של טרנזיסטורים, סוללות ופנסים שנמכרת בדרך כלל לאורך שנה שלמה".
איתן יוחננוף מנכ"ל ובעלים של רשת יוחננוף, אמר ב-ynet Live הבוקר: "אני חושב שהטעות הקטנה הזו של פיקוד העורף מצד אחד מעלה את המודעות לכך שאנחנו במלחמה ומצד שני יצרה אולי קצת צריכה לא מאוזנת, אבל אין בזה שום דבר רע שאנשים יתארגנו ויהיו מוכנים בבתים שלהם. שיחזיקו באמת את המים המינרליים לא לשימוש מיידי, כי יש מים בברז, אבל באמת לאחסן אותם באזורי חירום כדי שיהיה אותם בעת הצורך אם וכאשר.
"בסופו של דבר אנחנו מספקים סחורה ומקבלים סחורה, והמפעלים גם מייצרים סחורה. למרות כל התקלות הקטנות שיש עדיין אנחנו מתפקדים בצורה מיטבית קרובה מאוד ל100% ומספקים סחורה. הבעיה העיקרית היא שיש חוסר של כוח אדם. רבים קיבלו צווי 8, וגם אוכלוסיית המיעוטים לא מגיעה לעבודה כרגע, וזו הבעיה העיקרית. מלאים יש, סחורה זורמת, גם אם לפעמים קצת במשורה, ואכן קצת חוסר איזון של צריכה כמו הסיפור של המים. מומלץ קודם כל לאנשים לעבור לשתות קצת מים מהברז כרגע".
2 צפייה בגלריה
מדפים ריקים למחצה בסופר בחדרה, היום
מדפים ריקים למחצה בסופר בחדרה, היום
חוסרים בסופרים (אתמול). חדרה
לפי יוחננוף, "אחד האיזורים החזקים ביותר לאספקת ירקות הוא אזור העוטף, אז די ברור למה ומה קורה, ואני אתמול בעצמי הייתי בקו הגבול בין עזה למצרים, באיזור ניצנה, ומשתדלים להשיג סחורות כמה שאפשר אבל העוטף די תקוע, אבל אני מאמין שזה גם ישתחרר בימים הקרובים, אנחנו למודי ניסיון ויודעים להתמודד עם מצבים כאלה".


נציג פיקוד העורף, תא"ל חיליק סופר, התייחס להודעה המבהילה של הפיקוד אתמול בערב, בראיון ב-ynet Live: "יכול להיות שאולי הטיימינג, או המילה 'אגירה', נתפסה בעיני הציבור, אבל לא המצאנו את הגלגל. המודלים האלה קיימים בהרבה מדינות בעולם, גם בארה"ב, לפי האיומים אם זה רעידת אדמה או הוריקן, וזה לקח של מלחמת לבנון השנייה. הדברים לא השתנו. יכול להיות שהיינו צריכים להודיע על כך אתמול בבוקר".
אתה מבין אבל את הלחץ שגרמתם לציבור? "הופתענו בשבת בבוקר, וקרו גם כמה דברים אתמול, כמו למשל האירועים בצפון. לכן החלטנו לחדד את ההנחיה. היערכות לחירום היא דבר חשוב מאוד, מאוד מאוד חשוב. בייחוד בימים אלה".