1 צפייה בגלריה
ילדה הולכת לבית הספר
ילדה הולכת לבית הספר
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין הרבני בתל אביב קבע לאחרונה כי בתם של בני זוג גרושים – האב חרדי ואילו האם יוצאת בשאלה – תלמד בבית ספר ממלכתי דתי כפשרה בין אורח החיים של ההורים. הדיינים ציינו שההחלטה מתבססת על טובת הילדה ולא על העדפה של חינוך דתי על פני חילוני.
בני הזוג נישאו ב-2015 ובאותה שנה נולדה בתם המשותפת. הם ניהלו אורח חיים חרדי עד שהתגרשו לאחר כשנתיים. במסגרת הליך הגירושים הסכימו שהילדה תלמד בחינוך דתי, אלא שבשנת 2020 העבירה האם את הילדה לגן חילוני ובהמשך ביקשה לרשום אותה לכיתה א' בבית ספר חילוני.
לדבריה, בזמנו היא חשבה שמתאים לילדה חינוך דתי אך כיום חייה השתנו והיא עברה לגור במושב חילוני. היא הוסיפה שהילדה מרוצה במסגרת החינוך החילונית והיא לא מעוניינת לנתק אותה מהסביבה המוכרת לה כיום.
האב התנגד וציין שמלכתחילה האם העבירה את הבת לגן חילוני ללא הסכמתו ובניגוד להסכמות ביניהם. לטענתו, הוא התפשר על חינוך דתי ולא חרדי ולכן גם האם צריכה להתפשר. הוא הוסיף שגרושתו עברה על דעת עצמה להתגורר עם הבת במושב מרוחק והדבר מקשה עליו לקיים את זמני השהות מכיוון שהוא כבד ראייה ומתקשה להתנייד.
הדיין צבי בירנבאום שכתב את פסק הדין הורה על רישום הילדה לבית ספר דתי. הוא הסביר כי שאלת הזרם שבו יתחנך ילד היא מהותית ודורשת את הסכמת שני ההורים. בהעדר הסכמה, השיקול היחיד שעל פיו צריך בית הדין לפסוק הוא טובת הילדה ולא טובת ההורים.
בפסק הדין צוין כי העתקת מקום המגורים ורישום הילדה לגן חילוני הם פעולות חד-צדדיות שעשתה האם לטובתה האישית לאחר שהחליטה לנהל אורח חיים חילוני, לאו דווקא מתוך התחשבות בטובת הילדה. נכתב כי טובת הילדה לגדול לצד שני הוריה ולקיים קשר טוב עם שניהם על אף הגירושים ואורח החיים השונה של כל אחד מההורים.
"בית ספר ממלכתי-דתי מהווה פשרה בין אורח החיים של ההורים", כתב. "בית ספר כזה מקבל ילדים גם מבתים שאינם דתיים, בית הספר אינו כופה על התלמידים אורח חיים דתי ואינו מתערב באורח החיים שלהם לאחר שעות הלימוד. בית ספר זה מעשיר את הילדים במורשת ישראל ומעניק להם ידע על מסורת ישראל".
עוד צוין בהחלטה כי לכל אחד מההורים יש ילדים נוספים מנישואים קודמים המתחנכים במוסדות לימוד דתיים, כך שחינוך דתי עשוי לחזק את הקשר של הבת עם אחיה למחצה ועם משפחתו של האב.
לשיטת הדיין, לימוד בבית ספר ממלכתי דתי לא יפריע לבת להמשיך לגור במושב חילוני, ועם זאת, יתרום לקיום הסדרי שהות טובים ומעשירים עם האב החיוניים להתפתחותה ולבריאותה הנפשית. הדיינים אריה אוריאל ונפתלי הייזלר הצטרפו להחלטה.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד חיה גרשוני • ב"כ האב: לא אוזכר בפסק הדין • עו"ד דניאל לוין עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין