חצי שנה אחרי שהצהירה ש"הגז הטבעי יחכה", שרת האנרגיה, קארין אלהרר, הנחתה את אנשי משרדה להיערך ליציאה להליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של מדינת ישראל. כך הודיעה במסיבת עיתונאים שערכה היום (ב') במשרד האנרגיה.
השרה ציינה כי ההנחיה החדשה נובעת לנוכח המלחמה באוקראינה והשפעותיה על אספקת הגז הטבעי ליבשת אירופה. היא עדכנה כי הנחתה את מנכ"ל משרדה, ליאור שילת, להוציא לדרך את ההליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של מדינת ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר
שרת האנרגיה קארין אלהרר
(צילום: דולב ארן)
כידוע, הגז הטבעי נחשב למזהם פחות מדלקי מאובנים אחרים, אולם מחקרים רבים מעידים כי הוא תורם יותר מהם להתחממות הגלובלית. מהסיבה הזאת, שרת האנרגיה הודיעה בדצמבר 2021 שתחדול את חיפושי הגז הטבעי, ותתמקד באנרגיות מתחדשות שנחשבות לידידותיות יותר לסביבה. "בעתיד נתמקד בחשמל הירוק, בהתייעלות האנרגטית ובאנרגיות המתחדשות ובזמן שנעשה את זה נשים בצד את העיסוק בהרחבת פיתוח הגז הטבעי, שהוא, כידוע, דלק מעבר. בשנה הקרובה משרד האנרגיה לא יאמץ את מסקנות דו"ח בחינת מדיניות הגז הטבעי ולא יצא להליך הרביעי למתן רישיונות לחיפושי גז טבעי", הצהירה השרה לפני כחצי שנה.
היום, היא הסבירה כי "מלחמת רוסיה-אוקראינה המחישה בחודשים האחרונים את הסיכונים והסיכויים של זמינות ומחירי האנרגיה, בתקופת המעבר משימוש בדלקים פוסיליים לאנרגיה ירוקה: מצד אחד את התלות הבעייתית של אירופה באספקת נפט וגז מרוסיה, ומנגד, חוסר יכולת לספק את צרכי משקי האנרגיה בהישענות בלעדית על אנרגיות מתחדשות בהסתמך על הטכנולוגיה הקיימת. לצד הדאגה הכנה והאמיתית למתחולל באירופה, משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות עצומה למדינת ישראל לייצוא גז טבעי.
"לכן הנחיתי אז את אנשי המשרד להאיץ את ההיערכות האסטרטגית ליציאה להליך רביעי של חיפושי גז טבעי. והבוקר, כפי שאתם כבר יודעים, הנחיתי להוציא לדרך את ההליך התחרותי הרביעי לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של מדינת ישראל".
עוד הוסיפה השרה כי "צרכי המשק הישראלי יקבלו תמיד עדיפות, גם בראיית העתודות הנדרשות לשנים קדימה. כעת, עם היציאה לקראת הליך נוסף, רביעי, של חיפושי גז טבעי ובתקווה שיצליח, נוכל להגדיל את היקפי ההפקה ולייצא גז טבעי כחול-לבן גם לאירופה".
מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת: "האירועים הגיאו פוליטיים בעולם, ומשבר האנרגיה העולמי שנגרם כתוצאה מהם, שינו לחלוטין את מצב שוק האנרגיה. בעקבותיו התחלנו בשיחות עם המקבילים הבין לאומיים שלנו, בעיקר באירופה, ארצות הברית ומצריים, בניסיון להבין את האסטרטגיה שלהם אל מול המשבר.
"חשוב להדגיש כי אנחנו והאירופאים תמימי דעים שהמהלך האסטרטגי החשוב ביותר כדי להתגבר על המשבר הוא בהאצה של פיתוח האנרגיות המתחדשות, עם כל זאת, לא ניתן להתעלם מהצורך העולמי בגז טבעי גם בטווח המידי וגם בטווח הבינוני. האירופאים היו מאוד ברורים באמירה כי אם לא יאתרו די מקורות חלופיים לגז הטבעי שהם נזקקים לו, חלק מהמדינות החברות באיחוד ייאלצו לחזור ולהשתמש בפחם לייצור חשמל. בנוסף, קשה להפריז בחשיבותו של הגז הטבעי בחיזוק הקשרים בין ישראל למצרים והשפעתו על המעמד הגיאופוליטי של ישראל במזרח התיכון".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, בירך על ההחלטה של שרת האנרגיה, קארין אלהרר לצאת למכרז לחיפוש מקורות חדשים של גז טבעי מול חופי ישראל, ומסר כי "זוהי החלטה נכונה ושקולה לאור ההתפתחויות באירופה ובשוק האנרגיה העולמי. מקור גז טבעי נוסף, במידה ויימצא בעקבות המכרז, יתרום ליציבות משק האנרגיה והכלכלה הישראלית. יגדיל את העצמאות האנרגטית של ישראל, יגביר את הוודאות של היזמים בתחום האנרגיה ויחזק את מעמדה הגיאופוליטי של מדינת ישראל כגורם משפיע".