המאבק בין המאפיות למדינה בעניין הסרת הפיקוח על מחיר הלחם עולה שלב: בג"ץ הוציא אמש (יום שלישי) צו על תנאי והורה לשרי האוצר והכלכלה לנמק מדוע לא לבטל את הפיקוח ההיסטורי על מחיר הלחם הפרוס והחלות, ומדוע הם לא מקבלים את ההמלצה המקצועית של הוועדה הבין-משרדית ממאי 2022, שלפיה יש להסיר את הפיקוח על מחירי מוצרי הלחם המעטים שעוד נותרו בפיקוח.
המאפיות טוענות כי המחיר המפוקח שהמדינה נמנעת פעמים רבות לעדכנו מטעמים אלקטורלים, גורם להן להפסדים. כזכור, בשנת 2017 פנו מאפיות אנג'ל וברמן באמצעות עורכי הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות', לשר האוצר דאז משה כחלון ולשר הכלכלה דאז אלי כהן, בטענה כי התנאים שנקבעו בחוק להטלת פיקוח על מחיר הלחם - היעדר תחרות - אינם מתקיימים עוד, ולפיכך יש לבטל את הפיקוח ההיסטורי על מחיר מוצרי הלחם המועטים שנותרו בפיקוח (לחם פרוס, לחם אחיד וחלה).
1 צפייה בגלריה
לחם פרוס במחיר מפוקח
לחם פרוס במחיר מפוקח
לחם פרוס במחיר מפוקח
לאחר חמש שנים של בחינה, בשנת 2022 פרסמה ועדת המחירים הבין-משרדית את המלצתה לשרי האוצר והכלכלה, לפיה ההצדקות ההיסטוריות להטלת פיקוח על מחירי מוצרי הלחם המועטים שנותרו בפיקוח - אינן קיימות עוד, ומשכך יש לבטל את הפיקוח על מחיר הלחם, ולהסתפק בבחינת רווחיות המאפיות בלבד.
עוד קבעה הוועדה כי שוק הלחם הינו שוק תחרותי, וכי צריכת הלחם המפוקח ירדה במהלך השנים בצורה דרסטית, גם בקרב האוכלוסיות החלשות, וכי האוכלוסיות החלשות צורכות בעיק פיתות, לחמניות ולחמים שונים אשר אינם מפוקחים כלל. בנוסף נבדק ונמצא כי ההוצאה החודשית הממוצעת למשפחה ביחס למוצרי הלחם שבפיקוח עומדת על 13 שקלים בלבד (כשתי כיכרות לחם בחודש).
שרת הכלכלה דאז אורנה ברביבאי דחתה את ההמלצות ללא כל נימוק. בעקבות כך הגישו מאפיות אנג'ל וברמן עתירה לבית המשפט העליון בחודש יולי 2022. לאחר החלפת הממשלה נדרשו השרים הנוכחיים - סמוטריץ' וברקת - להמלצות ועדת המחירים, אך גם הם דחו אותן, בטענה שהסרת הפיקוח עלולה לגרום ל"אי-ודאות" במחירי הלחם המפוקח.
אתמול התקיים דיון בבית המשפט העליון בעתירת מאפיות אנג'ל וברמן ובעתירת מאפיית דגנית, שבמהלכם ניתן היה להבין מדברי פרקליטות המדינה כי ההצדקות החוקיות שעמדו בעבר בבסיס הטלת הפיקוח על הלחם בעבר, אינן מתקיימות עוד. בעקבות כך, ניתן היום הצו, ועל המדינה להגיש את תשובתה בעניין בתוך 45 ימים.
השרים יוצגו על-ידי מחלקת הבג"צים, מאפיות אנג'ל וברמן יוצגו על-ידי עוה"ד ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות', ומאפיית דגנית עין בר יוצגה על-ידי עוה"ד אוהד יאראק ועופר הר מלך ממשרד מ. פירון ושות'.