ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, הודיעו הערב (שני) כי לאחר מספר דיונים סיכמו על עלייה מתונה יותר והדרגתית במחיר הלחם.
מחיר הלחם האחיד הפרוס יעלה ב-5.5% במקום ב-11% כפי שתוכנן קודם לכן. מחיר החלה יעלה ב-8% במקום ב-21% ומחיר הלחם האחיד יעלה ב-5% במקום ב-36%.
2 צפייה בגלריה
לחם אחיד לבן
לחם אחיד לבן
לחם אחיד לבן
(צילום: Shutterstock)
התייקרות נוספת תתקיים בחודש דצמבר, כאשר מחיר הלחם האחיד פרוס ומחיר החלה יעלו לפי קביעת ועדת המחירים, ואילו מחיר הלחם האחיד ישלים עלייה של 21% סך הכל (במקום 36%), וזאת לשלושה חודשים.
בנוסף, הודיעו ראש הממשלה ושרת הכלכלה כי הסרת כלל סוגי הלחם מפיקוח מלא תיכנס לתוקפה באפריל 2023.
עוה"ד ירון קוסטליץ, שמייצג את מאפיות אנג'ל וברמן והגיש את העתירה לבג"ץ בשמן, מסר כי "המאפיות מברכות על כך שעמדתן התקבלה, ולפיה אין הצדקה להותרת מוצרי לחם בפיקוח מחירים, בשוק תחרותי. המאפיות נעתרו לבקשת ראש הממשלה למתן את העלייה שהגיעה למאפיות לפי הדין, מתוך רצון להתגייס בשעה זו של עליית יוקר המחיה".

ההתייקרות מושפעת מעליית מחירי הקמח

כזכור, לפני עשרה ימים הודיעה ועדת המחירים המשותפת של משרד הכלכלה והאוצר על העלאת מחירים של לא פחות מ-36% של הלחמים שנמצאים תחת פיקוח, זאת לאחר שברביבאי הודיעה יום קודם לכן כי מחירי הלחם המפוקח צפויים לעלות בכ-20%.
לפי הודעת ועדת המחירים, עליית המחירים נובעת מעדכון של סל התשומות והינה מושפעת בעיקר מעלייה מצטברת של מחירי הקמח.
מיד לאחר החלטת הוועדה הודיעה לפיד כי הוא פועל לעצירת העלייה במחירי הלחם, ופנה ליועצת המשפטית לקראת דיון דחוף של כל הגורמים המעורבים. בדיון שנערך ביום ראשון הועלו ארבע הצעות: לתת תמיכה כספית מהממשלה למאפיות ולקמעונאים, להוריד את המע"מ בחקיקה של הוראת שעה, להוריד את מחירי הלחם בפיקוח, להיות במו"מ מול המאפיות לתקופה ארוכה, ולבדוק מה האחוז קניית לחם של מוסדות ממשלתיים, ולראות אם אפשר לסבסד רכישת לחם בכמויות. באוצר התנגדו להצעות, ואותו דיון הסתיים ללא בשורות חדשות.
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. פתרון זמני
(צילום: יואב דודקביץ')
בהמשך להנחיית ראש הממשלה יאיר לפיד, למציאת פתרון לעליית מחירי הלחם המפוקח, פנתה שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, לרשתות המזון כדי לעכב זמנית את עליית מחירי הלחם המפוקח. רמי לוי, שופרסל, ויקטורי, יינות ביתן, יוחננוף, מחסני השוק וחצי חינם הסכימו להשהות את עליית מחירי הלחם המפוקח בשבועיים הקרובים וזאת למרות החלטת ועדת המחירים באוצר לעדכון שצפוי החל מיום ראשון הקרוב.
ברקע ההתייקרויות, שתי המאפיות הגדולות בישראל, אנג'ל וברמן, עתרו בשבוע שעבר לבג"ץ נגד כוונתה של שרת הכלכלה להותיר את הפיקוח על מוצרי הלחם המפוקח, וזאת בניגוד להמלצת ועדת המחירים.
כזכור, הוועדה המפקחת על מחירי הלחם האחיד, הלחם הלבן וחלה, המליצה לפני כחודשיים להוציאם מפיקוח המדינה ומעבר לדיווח יצרנים על מחירים ורווחיות. כבר אז היה ידוע כי גם אם שרי הכלכלה והאוצר לא יקבלו את ההחלטה, מחירי הלחם יעלו עד 28% לפי תחשיב מרץ כשמאז המדד עלה.
לאחרונה הודיעו המאפיות ברמן ואנג'ל לרשתות שהמחירים של סוגי הלחם המיוחד שלא בפיקוח יעלו. ברמן שלחה בשבוע שעבר מחירון לפיו מ-12 ביולי המחירים יעלו, ואנג'ל, ששולטת בשוק, כבר העלתה את משקלו של לחם אחיד מפוקח מ-750 גרם ל-900 גרם. אומנם המחיר ל-100 גרם הוא בהתאם לפיקוח, אבל צרכנים נאלצים לשלם יותר פר כיכר. המותג הפרטי והמתחרות ברמן ודגנית עין בר עדיין מוכרות את הגודל "הרגיל".