מניית דיפלומט עולה היום (א') בכ-4.5% במסחר לאחר שהסעיף שנועד להגביל את פעילות היבואנים הגדולים שסטוביץ' ודיפלומט הוסר מחוק ההסדרים. הסעיף שהוסר כלל איסור על שתי החברות לייצג בישראל יותר מיצרן בינלאומי גדול אחד, אולם הוא אינו עמד במבחן המשפטי ובמבחן הכלכלי הדרוש להכנסתו לחוק ההסדרים: שאכן ניתן להוכיח כי יביא להורדת מחירים וכי אין חלופה אחרת שתביא לתוצאה הרצויה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
יחד עם זאת, מהאוצר נמסר כי הנושא לא ירד מהפרק, אלא "לשם טיוב המודל, הוחלט להכניס את החלק של פירוק מקטע ההפצה לתוך עבודת צוות ממשלתי שיוקם וייבחן צעדים למצמצום הריכזויות ולהפחתת יוקר המחיה בנוגע לכלל ספקי המזון והטואלטיקה במשק".
3 צפייה בגלריה
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
מנכ"ל דיפלומט נעם וימן על רקע מארזים של טונה סטארקיסט
(קרן בן ציון, מירב קריסטל)
כזכור, האוצר דרש משסטוביץ' ומדיפלומט לוותר על מחצית מפעילות ההפצה של המותגים הבינלאומיים הגדולים שהם מייצגים לטובת מפיצים חדשים, מה שהיה כרוך גם בהסכמת היצרנים הבינלאומיים לפיצול היצוג שלהם בארץ ולמרות שלא ניתן לאכוף על החברות הבינלאומיות את הסעיף.
הפרסום הראשוני של האוצר בדבר כוונותיו גרר הודעה לבורסה של דיפלומט, בה נטען כי "אם תוכנית האוצר תעבור ללא שינויים, צפויה השפעה מהותית לרעה על תוצאות החברה". בהתאם, מניית החברה ירדה בשלושת החודשים האחרונים בלמעלה מ-12%.
האוצר ערך שימוע בנושא, בו הופיעו באי כוחם של הצדדים ושל איגוד לשכות המסחר - המייצג היבואנים, בו טענו בין השאר כי "מדובר בהפקעת רכוש. בדרך לגיטימית ועל פי חוק היבואנים זכו בייצוג של יצרנים מחו"ל. זה הושג בתנאי תחרות חופשית. על פי חוקי היסוד אי-אפשר לפגוע בזכות קנייינית בחוק בלי לעבור מסננות משפטיות כבדות משקל שלא התקיימו בהקשר הזה".

בעלי דיפלומט: "הריכוזיות - אצל יצרנים מקומיים"

בתוך כך, בדיון בנושא "יוקר המחיה - מקטע הספקים הגדולים", שנערך היום בוועדת הכלכלה בראשות היו"ר דוד ביטן, אמר מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, כי "יש יתרון ביעילות של מפיץ גדול ואנחנו לא רוצים לפגוע ביעילות זו. מצד שני, הקונגלומרטים הגדולים שמחזיקים מספר יצרנים פוגעים בתחרות.
"אנחנו נטפל בנושא, זה לא יהיה בחוק ההסדרים, אבל לא נוותר ונביא בשבועות הקרובים את הנושא לחקיקה תוך כדי שיח עם היבואנים. כדי להגביר תחרות המשימה שלנו גם לעלות כמה שיותר של יצרנים וספקים קטנים על המדפים חוסר הנגישות שלהם לשטחי מדף פוגע בתחרות".
נעם וימן, בעלי דיפלומט, אמר מצידו כי "האוצר טען שהרווחיות הגולמית הממוצעת 12.5% והרווחיות שלנו עומדת על 5% בלבד. מזינים אותכם בנתונים לא נכונים. ריכוזיות היא אצל יצרנים מקומיים ודווקא היבוא הוא מחולל התחרות. פתיחת השוק ליבוא חופשי ויבוא מקביל בפרט - שאנחנו בעדו - הוא הדרך הנכונה לתחרות".
לדבריו, "המחירים בארץ של מוצרים מיובאים נקבעים על ידי היצרן העולמי, שבשבילו ישראל היא שוק קטן. הם יקרים גם מפני שאני, לדוגמה, חייב לעמוד בתקן ישראלי שלא מאפשר להביא אבקת כביסה אריאל ישירות מהמדף של היצרן, אלא בהתאם לתקן ישראלי, וזה מייקר את המוצר. גם אנחנו רוצים מחירים זולים. אם תאפשרו יבוא מקביל זה יאפשר לנו לבקש מהיצרן הנחות בדומה למחיר של המקביל".
גם נציג שסטוביץ' טען כי "20%-30% מהעלות שלנו היא התאמת המוצרים לדרישות ישראליות. מעבר לדרישה תווית בעברית, יש דרישות יחודיות גם של הגנת הצרכן וגם ממשרד הבריאות. אם הייתה עוברת רפורמה תמרוקים ויכלנו לקחת מוצרים מהמדף המחיר היה מוזל בכ-20%".
3 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
השינוי לא יהיה בחוק ההסדרים, אך באוצר טוענים: "לא נוותר". השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
על כך השיב לו מרחב כי "אתם מונעים יבוא מקביל. אתם צריכים לבטל על הזכות הבלעדית שלכם". אולם, נציג שסטוביץ' הכחיש ואמר: "אין לנו סעיף בלעדית בהסכם עם קולגייט. אנחנו בעד יבוא מקביל והשיח שלנו בנושא זה עם היצרן הוא תחרותי. ביקשנו מהיצרן לתת הצעת ערך דומה ליבוא מקביל ולא למנוע אותו".
נציג האוצר שנכח בדיון הוסיף כי "כפתרון נוסף ליוקר המחיה, אנחנו עובדים חזק מאוד על כניסת רשתות זרות נוספות שיחוללו תחרות. אנחנו מנהלים מגעים עם קמיסט וורהאוס (Chemist Warehouse) - רשת אוסטרלית בתחום הפארמה, ועם קוסטקו.
"הבעיה של קרפור היא שהיצרנים בחו"ל לא מאפשרים לה לבצע יבוא מקביל לישראל. אנחנו נאפשר להם הגנת ינוקא מפני תביעות בנושא". עוד לדבריו, בנתיים קרפור העולמית לא מאפשרת לפתוח כאן סניפים עד שלא יתאפשר יבוא של אלפי מוצרים של המותג הפרטי שלה, שמתעכב עקב רגולציה.
אולם, היו"ר ביטן הדגיש כי "זה לא סניפים של קרפור. הם לא פתחו סניפים אלא פועלים באמצעות יינות ביתן ומדובר רק ביבוא של מוצרים מתוצרת קרפור".

ביטן לאוצר: "חייבו את כל המחלבות לייצר חלב מפוקח"

בתוך כך, רמי לוי יצא נגד האוצר ואמר: "אני בודק את המותגים הפרטים של רשתות מחו"ל - אולי 3% מהמוצרים אפשר להביא יותר בזול, השאר יהיה יותר יקר. הפתרון ליוקר המחיה זה הורדת מכסים".
3 צפייה בגלריה
דוד ביטן
דוד ביטן
דוד ביטן
(צילום: יואב דודקביץ')
גם היו"ר ביטן עצמו תקף את האוצר ואת רשות התחרות ואמר: "גם לכם יש חלק בעליות המחירים. קוקה קולה העידו שלא העלו מחיר כבר חמש שנים ובמקביל הם נותנים הנחות לקמעונאי. צריך לאפשר ליצרן לדרוש מהקמעונאי שאת ההנחה שקיבל, יגלגל לצרכן. אתם - רשות התחרות - מונעים זאת בחוק המזון שאוסר על היצרן להתערב במחיר של הקמעונאי. המחירים לא ירדו בחיים בצורה הזאת. במציאות המחירים עולים כל הזמן. בחוק ההסדרים אתם מביאים פתרונות שחלים בעוד ארבע שנים. אני רוצה פתרונות עכשיו. למצבים חריגים צריך פתרונות חריגים".
עוד אמר ביטן, כי "אני רוצה נתונים לגבי מה הועילה רפורמת הקורנפלקס. כל האוצר הלך עליה כאילו זה 'הפתרון' ואחרי הכל המחירים קופצים. האוצר מפיל הכל לטיפול רשות התחרות וזה לא עובד. אני מבקש מקוקה קולה להעביר לרשות התחרות כמה הנחות הם נתנו בחמש שנים לקמעונאים.
"בנושא החלב ומוצריו שעומד לעלות בעוד 16% בקרוב, האוצר צריך לדאוג שמחיר הגרעינים שמהווים 70% מעלות מחיר החלב וגידול העופות - יירד. אז טפלו בזה. בדברים שאתם האוצר צריכים לטפל אתם זזים הצידה ומחכים לרשות התחרות", אמר היו"ר.
בנוסף, התייחס ביטן לחוסר בחלב מפוקח ברשתות השיווק ואמר: "נציג קוקה קולה העיד כאן שטרה מפסידה מהפעילות. למה אתם לא מחייבים את כל המחלבות לייצר חלב מפוקח? למה שרק טרה ותנובה יפסידו? צריך לתת ליצרנים מענק על החלב שלא יפסידו ושלא יעלו מחיר. תעשו תקנה במסגרת חוק ההסדרים שיחייב את המחלבות לייצר חלב מפוקח. תנו להם מענק שלא יפסידו וכדי שגם שטראוס ייצרו".
לכך, השיב רמי לוי: "אפשר להביא חלב מפולין יותר בזול".