1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה ביטל לאחרונה הליך חדלות פירעון שנפתח לפני כשנתיים: החייב ביקש להגיע להסדר עם הנושים אך ההליך בוטל, בין היתר לאחר שבעלי התפקיד גילו כי הוא הסתיר הליך פלילי שניהל נגדו מע"מ בגין העלמת ארבעה מיליון שקל שלא ברור מה עלה בגורלם.
החייב הגיש באוקטובר 2020 בקשה לפתיחת הליכים והצהיר על חובות של כ-560 אלף שקל. הצו ניתן ונקבע לו צו תשלומים בסך 150 שקל בחודש, שעלה בהמשך ל-300 שקל בחודש. בהליך הוגשה ואושרה תביעת חוב של מע"מ כנגד החייב, בסך 2.7 מיליון שקל, המהווה כ-84% מהנשייה בתיק.
החייב, יליד 1988, הוא נשוי ואב לשני ילדים קטינים. הוא הצהיר שהוא עובד בעבודות מזדמנות בתחום הבנייה, בהיקף משרה חלקי, ללא תלושי שכר. רעייתו עובדת כעוסקת מורשית בתחום הקוסמטיקה. במסגרת ההליך הוא הגיש הצעת הסדר שלפיה ישלם לנושיו 100 אלף שקל ב-60 תשלומים.
בינואר 2022 ביקש הממונה לבטל את ההליך. הוא מסר שהחייב לא עמד בתשלום החודשי שהוטל עליו וצבר ארבעה חובות פיגורים בסך 1,050 שקל. עוד נמסר כי החייב אינו מגיש דו"חות חודשיים באופן סדיר והדו"חות שהוגשו, הוגשו באיחור וללא כל האסמכתאות.
עו"ד שלמה כץעו"ד שלמה כץ
עוד טען הממונה כי החייב אינו ממצה את פוטנציאל השתכרותו ואינו מדווח כלל על הכנסות רעייתו, שגם היא הייתה בהליך חדלות פירעון. לדבריו, הצהרות החייב ביחס למקורות הכנסתו בדו"חותיו הראשונים אינן מהימנות והוא הסתיר שמתנהל כנגדו הליך פלילי בו הואשם בדיווח כוזב לרשויות המס והעלמת עסקאות בשווי של כ-4 מיליון שקל ולא ברור מה עלה בגורל הכספים. הוא ציין כי . החייב הודה בסעיפי כתב האישום שהוגש כנגדו על ידי מע"מ, הורשע ונגזר עליו עונש הכולל 12 חודשי מאסר בפועל.
החייב טען כי הגיש ערעור על ההרשעה ויש עיכוב ביצוע גזר הדין. הוא טען כי קיבל אישור הנאמן לנהל משא ומתן להחרגת חוב המע"מ ואף שולם על ידו למע"מ סף של 10,000 שקל, כך שיש להחריג את החוב ולאפשר לו לנהל משא ומתן עם שאר הנושים.
השופטת מירב קלמפנר נבון ציינה שהחייב לא עמד בדרישות ההליך, אף שהן ידועות לו היטב: "לכל אורך ההליך החייב נהג בהיעדר שקיפות כשלא הגיש דו"חות באופן סדיר, עד שחדל כליל מלהגיש אותם. הוא גם הסתיר את הכנסותיו והכנסות התא המשפחתי, לא עמד בצו התשלומים שהוטל עליו וצבר חובות פיגורים, לא הגיש מסמכים נדרשים ואף לא פעל למיצוי כושר השתכרותו והעדיף לעבוד בעבודות מזדמנות ללא תלושי שכר".
אם לא די באלה, הוסיפה, במהלך ההליך התברר כי כנגד החייב התנהל הליך פלילי בגין דיווח כוזב למע"מ. היא ציינה כי לחייב ניתנה אפשרות להציע הצעת הסדר מטעמו ולהחריג את חוב המע"מ, אולם לא הושגה הסכמת הנושים, רשות המע"מ התנגדה להחרגת החוב והחייב מצידו הוסיף לצבור מחדלים בהליך ולא פעל כלל להסרתם.
"התנהלותו היחיד כפי שתוארה ע"י בעלי התפקיד מעלה תמונה קשה של התנהלות חסרת תום לב באופן מובהק", סיכמה השופטת וביטלה את ההליך.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שלמה כץ עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין