1 צפייה בגלריה
 בית משפט
 בית משפט
( אילוסטרציה: Shutterstock)
בית משפט השלום בתל אביב קבע לאחרונה כי חברת הביטוח "מנורה" תפצה ביותר ממיליון שקל אימא של בן 20 שנדרס למוות בכביש בינעירוני ליד בית שמש. אף שנסיבות חייו כללו בין השאר צריכת סמים ואלכוהול, שחרור מצה"ל על סעיף נפשי והוא היה במצב פסיכוטי ביום האירוע, דחה השופט אמיר צ'כנוביץ את טענת הביטוח שלפיה הוא התאבד.
התאונה הקטלנית אירעה ביוני 2017 על כביש 3835 ונסיבותיה היו שנויות במחלוקת בין הצדדים. בתביעה שהגישו אימו של המנוח ואחיו התאום נטען שהוא נפצע באורח אנוש ממשאית בעת שניסה לחצות את הכביש, ומת כעבור שמונה ימים. לדבריהם מדובר היה בתאונת דרכים כהגדרתה בחוק, ומכאן שעל "מנורה", כמבטחת המשאית, לפצות אותם.
חברת הביטוח טענה מנגד שמדובר בהתאבדות מכוונת המוחרגת מהגדרת "תאונת דרכים", כך שהיא פטורה מאחריות. לגרסתה, המנוח המתין על מעקה בטון שנמצא על הגשר שמעל נחל שורק, וכשראה שהמשאית מתקרבת – קפץ אל הכביש הבינעירוני הסואן על מנת לשים קץ לחייו.
לטענת "מנורה", ההתאבדות נעשתה על רקע מצבו הנפשי הקשה של המנוח, שהגיע לשיאו ביום התאונה. היא ציינה כי בנעוריו השתמש בסמים ואלכוהול ובהמשך קב"ן שחרר אותו מצה"ל עם פרופיל 21, ואף ביום הדריסה נרשמה לגביו הפרעה פסיכוטית.
תחילה דחה השופט צ'כנוביץ את גרסת הקפיצה לכביש. הוא ציין כי בהודעה שמסר נהג המשאית למשטרה בסמוך למועד התאונה, הוא אישר שהמנוח עבר גדר בטיחות בצדי הכביש ואז נפגע ממנו. נקבע שגרסת הנהג בהליך הנוכחי, שלפיה המנוח לא חצה את הכביש אלא קפץ אל תוכו, היא "עדות כבושה" העומדת בסתירה לגרסתו הראשונית במשטרה והשופט לא נתן בה אמון.
הוא הוסיף כי הסתירות שעלו בעדות הנהג, לעומת דו"ח בוחן התנועה שהינו ממצא אובייקטיבי אשר לא רומז במאומה על התאבדות – אינה מאפשרת לקבל את תזת ההגנה. בפרט הדברים אמורים כשהבוחן לא זומן לעדות.
בפסק הדין נדחה ניסיון ההגנה להיבנות ממצבו הנפשי המעורער של המנוח, שכן התיעוד הרפואי בעניינו לאורך השנים שולל נטיות אובדניות. הפסיכיאטר שבדק אותו שעות ספורות לפני התאונה אמנם אישר שהוא נמצא במצב פסיכוטי, אולם באותה נשימה הוא גם שלל מסוכנות עצמית.
לדברי השופט גם יתר הנסיבות מלמדות שהמנוח נדרס שלא ברצונו. כך למשל, אימו העידה כי הוא שוחח עמה בטלפון כשעתיים לפני שנדרס, נשמע במצב רוח טוב וביקש ממנה שתספר אותו כשיגיע הביתה. גם העובדה שלא "הבטיח את מותו" באמצעות קפיצה מהגשר לוואדי, הנמצא כ-20 מטר מתחתיו, ובמקום זאת בחר (לטענת ההגנה) לקפוץ ממעקה בטון בגובה חצי מטר בלבד – אינה מתיישבת עם השכל הישר וניסיון החיים.
לפיכך נקבע שמדובר בתאונת דרכים וכי על "מנורה" לשלם לאימו של המנוח, כיורשתו היחידה, פיצוי בסך 1,017,751 שקל עבור הפסד השתכרות בשנים האבודות, הוצאות קבורה ומצבה, אובדן שירותי תמיכה וכאב וסבל. בנוסף נפסקו לטובת האם שכר טרחת עו"ד בסך 132,307 שקל וכן הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד צביקה שכטר עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין