איציק בנבנישתי עוזב את NSO פחות משבועיים לאחר כניסתו לתפקיד המנכ"ל. באוגוסט מונה בנבנישתי לנשיא משותף בחברה.
>> >> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לכלכליסט נודע כי בנבנישתי הודיע הבוקר ליו"ר דירקטוריון NSO, אשר לוי, כי לאור הנסיבות המיוחדות שנוצרו בחברה, החליט שלא יוכל להכנס לתפקיד המנכ"ל.
1 צפייה בגלריה
איציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר לשעבר
איציק בנבנישתי מנכ"ל פרטנר לשעבר
איציק בנבנישתי
(עמית שעל)
כזכור, ארה"ב הודיעה כי החברה נכנסת לרשימה השחורה שלה והאשימה אותה בפגיעה באינטרס הלאומי. ההחלטה הגיעה לאחר תחקיר נרחב של אמנסטי וקונסורציום העיתונאים פורבידן סטוריז, שבמרכזו רשימה מודלפת של 50 אלף מספרי טלפון שעוררו עניין בקרב לקוחות NSO, בהם עיתונאים, פוליטיקאים בכירים ואנשי עסקים, כאשר בחלק ניכר מהמקרים התברר שרוגלת פגסוס של החברה הותקנה על מכשירי אותן מטרות.
הממשל האמריקני עדכן את ישראל זמן קצר לפני שההכרזה פורסמה, ובמערכת הביטחון לומדים כעת את משמעותה. גורם ישראלי אמר כי הכרזה מצד משרד המסחר האמריקני חמורה פחות מהכרזה מצד מחלקת המדינה, אולם לדבריו יש למהלך משמעויות מסחריות - שכעת לומדים אותן.
מדובר במהלך חסר תקדים בנוגע לחברות ישראליות. לרשימה השחורה נתווספו גם שתי חברות מסינגפור ורוסיה. ההחלטה, נמסר, התקבלה על בסיס ראיות שלפיהן "הישויות הללו פיתחו וסיפקו תוכנות ריגול עבור ממשלות זרות ששימשו ככלי לפגיעה בצורה זדונית בפקידי ממשל, עיתונאים, אנשי עסקים, פעילים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירויות".
לפי ההודעה הכלים הללו - שהמרכזי בהם הוא תוכנת "פגסוס" של NSO - "שימשו גם על מנת לאפשר לממשלות זרות להפעיל דיכוי טרנס-לאומי, שיטה שבמסגרתה ממשלות אוטוריטריות פוגעות במתנגדי משטר, בעיתונאים ובפעילים מחוץ לגבולותיהן הריבוניים - על מנת להשתיק התנגדות. פעולות שכאלו מאיימות על סדר בינלאומי המבוסס על דין וחוק".
ההחלטה צפויה להגביל את יכולת הייצוא של החברות הנכללות ברשימה השחורה. קיבלה אותה "הוועדה לביקורת משתמשי קצה" (ERC), שאותה מוביל משרד המסחר האמריקני. הוועדה קבעה כי התנהלותן של ארבע הישויות הללו - שתי החברות הישראליות והחברות מסינגפור ומרוסיה - מעוררת חששות מספקים כדי להציב אותן ברשימה השחורה. רשימת הישויות היא כלי המשמש על ידי הממשל כדי להגביל כאמור את הייצוא של פריטים שונים, שישנו חשד שמעורבים בפעילויות המנוגדות לאינטרסים של הביטחון הלאומי או מדיניות החוץ של ארה"ב.
בעקבות כך, פורש בנבנישתי מיידית מעיסוקיו בחברה כולל מתפקיד הנשיא המשותף. במכתב ששלח הבוקר (ה') איחל בנבנישתי הצלחה רבה לעובדי החברה ולמנהליה.