1 צפייה בגלריה
בית הדין הרבני
בית הדין הרבני
ארכיון
(צילום: משה גלנץ)
בית הדין הרבני בירושלים קבע לאחרונה כי אב לשתי תלמידות תיכון לא ישלם מזונות מאחר שהן מסרבות לכל קשר עמו. האם טענה שהוא פגע בהן מינית ונפשית, אך הדיינים קבעו שהטענה לא הוכחה באופן חד משמעית.
לבני הזוג לשעבר חמישה ילדים, בהם שתי הקטינות שאינן בקשר עם האב. בתביעת מזונות שהגישה האם בפני הרכב הדיינים הרב מאיר פרימן, הרב דוד בירדוגו והרב יצחק רבינוביץ היא טענה שהוא אשם בריחוק הקיים מאחר שפגע בהן. האב טען מנגד כי הבנות מורדות, מרוחקות ממנו, ולפיכך אין לפסוק להן מזונות.
הדיינים שכתבו את דעת הרוב ציינו כי לא ברור מהי הסיבה המדויקת לטינה של הבנות. ביחס לשאלה אם אכן בוצעה פגיעה מינית הם כתבו שאין בידי בית הדין את היכולת להכריע בהיעדר ממצאים ברורים מבירור של הרשויות המוסמכות, ומחוסר הוכחות קבילות. לפיכך נקבע שלא ניתן לחייב את האב במזונות.
"מכח הספק לא ניתן לסתור את טענות האב על כך שלבנות דין של 'בנות מרדניות' שאינן זכאיות לתשלום מזונות", נכתב. "העובדה שהבנות מסרבות לכל קשר עם האב הוכחה בבית הדין, מנגד לא ברור האם קיימת הצדקה לעמדת הבנות הנובעת מהתנהגות שלילית של האב. במצב האמור לא ניתן לחייב את האב במזונות הבנות".
עו"ד אלינור ליבוביץ'עו"ד אלינור ליבוביץ'
במקביל אישרו הדיינים את המלצות תסקיר הרווחה שלפיהן הקשר בין האב לבנות יושהה לצורך אבחונים וטיפול. נקבע שבשלב הנוכחי לא יתקיימו הסדרי שהייה של הילדות עם האב ושהבנות יעברו אבחון פסיכו-דיאגנוסטי באמצעות מחלקת הרווחה. כמו כן הם מינו מומחית לטיפול במשפחה ולבחינת אפשרות חידוש הקשר בין הבנות לבין האב. "ככל ויחודש הקשר של הבנות עם האב, האם תהיה רשאית להגיש בקשה לפסיקת מזונות", סיכמו.
הדיין שהיה בדעת מיעוט כתב כי בבית הדין התקבל תסקיר שבו נכתב כי הבנות סיפרו למטפלות שלהן על פגיעה מינית. אחת מהן אף אושפזה למשך חודש וחצי במחלקה פסיכיאטרית. נצפו אצלן התנהגויות סיכוניות ומחשבות אובדניות ברמה גבוהה, והן עברו טיפול פסיכולוגי. הן הביעו חרדות מהמחשבה על מפגש עם האב, ולאור זאת הומלץ שלא ייפגשו עם האב אפילו במרכז קשר.
הדיין כתב שנראה כי הבנות משדרות עמדות אותנטיות והרושם הוא שהאב אשם בחוסר מסוגלותן לפגוש אותו. בנסיבות אלה, לדבריו, נהוג לחייב את האב במזונות. זאת ועוד, גם אם האב התנהג כלפי הבנות כראוי, מדובר בבנות שעוברות משבר נפשי כמפורט בתסקיר כך שלא ניתן לומר שהן נוהגות שלא כראוי כלפי האב.
בנסיבות אלה סבר הדיין כי יש לחייב את האב במזונות מינימליים. בסופו של דבר נפסק כדעת הרוב כי האב לא יחויב במזונות והמשפחה תופנה לטיפול.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האישה: עו"ד חני נידם • ב"כ האיש: עו"ד אלעד זמיר • עו"ד אלינור ליבוביץ' עוסקת בניכור הורי • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין