תושבת בעלת מוגבלות מאצבע הגליל, שפונתה במהלך "חרבות ברזל", קיבלה לאחרונה בבית משפט השלום בנוף הגליל-נצרת צו שיקום מתחשב שבמסגרתו תשלם כ-22% בלבד מחובותיה כתנאי לקבלת הפטר. השופט עופר חיים שורק בחר לקצר את תקופת התשלומים בהשוואה לזו שהוצעה על ידי הממונה על חדלות פירעון, בשל ניתוקה של האישה מביתה.
הליכי חדלות הפירעון בעניינה החלו ביולי 2022 והתייחסו לחובות בסך 194,821 שקל. בשלב מסוים החליט הממונה על חדלות פירעון כי היא תישא בתשלום חודשי של 1,000 שקל, באופן רטרואקטיבי החל מתחילת ההליך.
1 צפייה בגלריה
אשה עצובה עם הראש על היד
אשה עצובה עם הראש על היד
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עם פרוץ המלחמה פונתה החייבת מביתה בשל האיום מצד חיזבאללה, אלא שדווקא אז ביקש הממונה להגדיל את התשלום החודשי ל-1,350 שקל. הוא נימק שהחייבת מקבלת פנסיית נכות, קצבת נכות מביטוח לאומי וסיוע בשכר דירה, המסתכמים לכ-6,800 שקל בחודש – כך שיש לה מקור לשלם. הוא עתר להתנות את ההפטר בכך שהיא תישא בסכום המבוקש למשך ארבע שנים ובחוב הפיגורים שנצבר לה, בסך כולל של כ-70 אלף שקל.
מנגד טענה החייבת שמצבה הרפואי המורכב לצד העובדה שפונתה מביתה, מצדיקים לתת לה הפטר לאלתר, או לפחות להטיל עליה צו תשלומים מתון ומתחשב בסך 300 שקל לחודש בלבד. היא סיפרה שלא כל הוצאותיה הרפואיות מכוסות ושפנסיית הנכות שהיא מקבלת מ"מנורה" עומדת להסתיים ביוני הקרוב.
השופט שורק קבע שצו התשלומים בעניינה יעמוד על 850 שקל בחודש למשך 45 חודשים, וכי חוב הפיגורים בסך 5,000 שקל ישולם בנפרד. במלים אחרות, היא תצטרך לשלם 43,250 שקל – סכום המהווה כ-22.2% בלבד מחובותיה הכוללים – בפריסה לשלוש שנים ותשעה חודשים, כתנאי למתן ההפטר.
עו"ד שמואל פזעו"ד שמואל פז
הוא הסביר את קיצור תקופת התשלומים ביחס לזו שביקש הממונה, בכך שהחייבת פונתה מביתה כך שנבצר ממנה לשתף פעולה באופן מלא עם ההליך ולהיענות לדרישת הממונה למסור לו מסמכים השופכים אור על מצבה הכלכלי – שכן המסמכים מצויים בביתה.
עוד צוין בפסק הדין שבקביעת תוכנית התשלומים המתחשבת הוא לקח בחשבון את גרסת החייבת שלפיה היא נושאת מדי חודש ב-1,800 שקל עבור הוצאות רפואיות חריגות וייצוג משפטי באמצעות עורך דין.
בהתחשב בהכנסות שלה כפי שהוכחו, כתב השופט כי היא תוכל לעמוד בתוכנית התשלומים "ככל ותפעל לחלוקת הכנסותיה באופן שאף נושיה הקודמים והמחזיקים בחובות פסוקים, יקבלו את חלקם מסך הכנסותיה".
בתוך כך הוא הורה לחייבת להמציא את המסמכים הדרושים תוך חודשיים. כמו כן, עליה להגיש לממונה דוחות על הכנסות והוצאות מדי חצי שנה. ככל שתעמוד בתנאים שנקבעו, נקבע, היא תקבל הפטר על חובותיה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שמואל פז עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין