הסדרת ענף קבוצות הרכישה: ל-ynet נודע כי הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, חתם בחודשים האחרונים על מתווה עם קבוצת גולדשטיין יזמות ונכסים (92) בע"מ ועם חברת נעם מרכזים מסחריים בע"מ, שהיו מארגנות של קבוצת הרכישה "סקיי סנטר" ביהוד-מונסון, להפחתת עיצום כספי בהיקף של 1.7 מיליון שקל – לסכום של 223 אלף שקל.
מדובר בקבוצת רכישה להקמת משרדים, שב-2021 הוטל עליה עיצום כספי רחב היקף בגין הפרת חוק המכר. בספטמבר 2020 פתח גריידי בהליך מינהלי מול החברות, לאחר שעלה החשד כי הן הפרו את הוראות סעיף 2 לחוק המכר, בכך שגבו כספים מרוכשי משרדים מבלי לספק להם בטוחות חוק מכר. החשד התמקד במאפיינים היזמיים בפרויקט, ובין היתר נמצא כי במערך ההסכמים הכולל מול הרוכשים, נקבע שהמארגנות יהיו הגורם היחיד בנציגות הקבוצה, וכל הסמכויות הרלוונטיות לקידום הפרויקט ניתנו להן. כך לדוגמא, חתמו החברות על הסכם קבלן מבצע, קבעו את גורמי המקצוע המלווים ואף קבעו מחיר מקסימום לחברי קבוצת הרוכשים.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בשיחה עם ynet הסביר גריידי: "מטרת האכיפה שלנו היא להגן על רוכשי הדירות, ובמקרה הזה הצלחנו והאינטרס הציבורי מומש במלואו. ניהלנו הליך מנהלי מול החברה, הטלנו בזמנו עיצום כספי גדול, אנחנו אומרים לחברות – או שתתקנו את הפרות החוק, או שתשלמו את העיצום. אז החברות עמדו בתנאים, מכרו את הפרויקט לחברה שנתנה את כל הבטוחות לרוכשים בהתאם לחוק המכר, וחתמו על מתווה שבו הן מתחייבות, בין היתר, שלא לעסוק יותר בעולם קבוצות הרכישה. חשוב להבין שהעיצום הופחת כי החברות עמדו בתנאים וגם כי הרוכשים לא נפגעו ולא איבדו את כספם, אם היו מאבדים את כספם – הקנס לא היה מופחת".
המתווה נוסח בספטמבר 2022, לאחר שבשלב מסוים העיצום הכספי שהוטל על החברות הופחת ואז טיפס שוב לאחר שטרם התקיימו התנאים להפחתתו. בפועל, המתווה הסופי נחתם ב-19 באוקטובר 2023, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל. במתווה התחייבו החברות, בין היתר, שלא לעסוק בעתיד בתחום קבוצת הרכישה ולא להפר את הוראות חוק המכר. בעקבות פניית ynet פרסם היום (ג') משרד השיכון הודעה בנושא והמתווה יפורסם בימים הקרובים באתר הממונה על חוק המכר.
על פי הודעת משרד השיכון מהיום, "בעבר הוטלו על החברות עיצומים כספיים מצטברים העולים על 5 מיליון שקל. עיצומים אלה הוטלו אחרי הליך מנהלי שבו עלה כי הן פעלו כמוכרי דירות ולא כפי שהציגו עצמן - כמארגנות קבוצת רכישה. לאחר תיקון הפרות החוק, באופן זה שהרוכשים בפרויקט קיבלו בטוחות בהתאם להוראות חוק המכר, התחייבותן שלא לקיים יותר פעילות עסקית בתחום קבוצות הרכישה והצהרתן כי לא יהיו להן כל טענות אל מול הרוכשים אשר התארגנו במקור כקבוצת רכישה, הופחת העיצום הכספי לסך של 223 אלף שקל".
עוד נכתב בהודעה כי "חשוב לציין כי מארגני קבוצות רכישה אינם כפופים לחוק המכר ובהתאם, אינם נדרשים לספק בטוחות לחברי הקבוצה ו/או לעמוד ביתר החובות הקבועות בחוק המכר. אך לצד זאת, לא כל פרויקט אשר מציג את עצמו כקבוצת רכישה, הוא אכן כזה, על פי מהותו. המבחן לעניין זה איננו אופן הצגת הפרויקט וכותרות המסמכים, כי אם מערכת היחסים המשפטית שבין כלל הצדדים לפרויקט. מטרת ההליך המנהלי הינה לתקן את הפרות החוק אשר התגלו ולהרתיע מביצוע הפרות חוק דומות. מקום בו המוכרת מתקנת את ההפרה כך שבסופו של דבר הנזק לרוכשים תוקן או צומצם, תוך חתימה על מתווה רשמי מול ממונה חוק המכר, הדבר עשוי להביא, כפי שקרה באירוע זה, להפחתה של העיצום הכספי".
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מסר עם פרסום המתווה היום כי "מתווה התיקון שפורסם מאפשר את המשך קיומו של הפרויקט עם ההגנות על כספם של הרוכשים באופן מלא. מדיניות המשרד לקיום פעילות שוטפת, יציבה וחזקה של השוק, תוך שמירה על הרוכשים מיושמת במתווה הזה בצורה איכותית, ונמשיך לקדמה".
יצוין כי לאחר שהפרויקט נעצר במתכונתו כקבוצת רכישה, בסוף 2021 דיווחה קבוצת גבאי לבורסה כי רכשה מידי החברות חלק מהפרויקט, הכולל 11 קומות משרדים בשטח של כ-14 אלף מ"ר ועוד כ-7,000 מ"ר לשטחי מסחר, תמורת כ-58 מיליון שקל במטרה להשלים אותו. החלק שנותר היה בידי חברי קבוצת הרכישה, שעל פי ההסכם תושלם עבורם הבנייה על ידי החברה. במאי 2023 דיווחה הקבוצה לבורסה על התקשרות בהסכם מימון וליווי בנייה לפרויקט. נדגיש כי קבוצת גבאי אינה צד במקרה של מארגנות קבוצת הרכישה, אלא רכשה מידיהן את הקרקע במטרה להשלים את הפרויקט ופועלת לפי חוק.