דווקא לפני החגים: אלפי עובדי תעשייה לא קיבלו את התוספת לנטו לה הם זכאים בסך של כ-2,000 שקל עבור יולי-אוגוסט (1,000 שקל עבור כל חודש) בגלל תקלה טכנית של האוצר.
במשך שנים, זכו העובדים שעבדו במשמרות בתעשייה להטבת מס בשיעור של 15% על הכנסה מעבודה במשמרת שנייה ושלישית הניתנת לעובדים במפעלי תעשייה, אשר פועלים 24 שעות ביממה.
1 צפייה בגלריה
יספגו את הירידה בשכר גם בספטמבר?
יספגו את הירידה בשכר גם בספטמבר?
יספגו את הירידה בשכר גם בספטמבר?
(צילום: shutterstock)
התקנה, המעוגנת בהוראת שעה, פגה ב-16 ביוני, ורק בשבוע שעבר הפיץ משרד האוצר את התקנות להערות הציבור בנוהל מקוצר. המשמעות היא שאלפי עובדים לא זכו ערב החגים השנה להטבת המס הקבועה והיא לא נכללה בתלוש השכר של חודשים יולי-אוגוסט. כך לא קיבלו העובדים בזמן 1,500 עד 2,000 שקל תוספת לנטו שלהם ערב ראש השנה.
לדברי בעלי מפעלים, כעת חלק מהעובדים אינם מעוניינים לעבוד במשמרות כי הם לא קיבלו על כך את התמורה בזמן. נוסף על כך, הענף כולו מצוי בשחיקה הדרגתית בעקבות מצוקה קשה של עובדים כיוון שאין הגדלת הקצאות לעובדים הפלסטינים שמהווים נתח גדול מסך כל העובדים.
נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, התרעם על המצב שנוצר ואמר כי "לא ברור אם זו תקלה או רשלנות, אבל העובדה היא שאלפי עובדים ספגו את מחיר התקלה בשכר אוגוסט, דווקא לפני ערב החג, זה פשוט מקומם. אני קורא לאוצר לעשות הכל כדי לחדש את הוראת השעה ולאפשר לעובדים לקבל את ההחזר ואת השכר המלא עוד לפני סוף חודש ספטמבר, כדי שיוכלו לקבל על חודש זה שכר מלא".
אלקובי הוסיף, כי "אין לי ספק שהדבר נעשה בתום לב, אך לא יתכן שכולם יצאו לחג ולחופשים שלהם ולעובדי התעשייה יחסר".
כאמור, רק בשבוע שעבר הפיץ משרד האוצר את התקנות בנוהל מקוצר, אך עדיין יש צורך לקבל לתשלום את אישור ועדת הכספים. החשש בהתאחדות הוא שבשל פגרת החגים, הוועדה לא תאשר מיידית את הארכת ההוראה והעובדים ייאלצו לספוג את הירידה הזמנית גם בשכר חודש ספטמבר.
במשרד האוצר אישרו כי מדובר בתקלה וציינו כי "העובדים יקבלו את התשלום במלואו רטרואקטיבית. הנושא טופל מיד כאשר התברר האיחור והעובדים יקבלו בקרוב את כל המגיע להם".
בוועדת הכספים מסרו כי הבקשה להארכת הוראת השעה תוגש מחר.