לאחר הביקורת על כך שעסקים בישראל לא יקבלו מענקים בעיצומו של הגל הרביעי על אף הירידה בהכנסותיהם, ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן וסגן השר אביר קארה, סיכמו היום (ו') על קידום תוכנית שהם מכנים "פורצת דרך" למען העסקים הקטנים והבינוניים, על מנת לסייע להם בתקופה הכלכלית הקשה. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לצורך גיבוש התוכנית, הוחלט להקים צוות שיכלול את סגן השר קארה, מנכ"ל משרד רה"מ, יאיר פינס, והממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס. הצוות יסיים את עבודתו בתוך 60 ימים, כך שהמלצותיו ישולבו במסגרת התקציב ובתוכנית הכלכלית לשנים 2022-2021. התוכנית החדשה תובא לאישור בצמוד לתקציב המדינה בראשית חודש נובמבר, אולם טרם ידוע היקף תקציב הסיוע שייכלל בתקציב.
1 צפייה בגלריה
אביר קארה, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן
אביר קארה, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן
אביר קארה, נפתלי בנט ואביגדור ליברמן
(צילום: דנה קופל, מוטי קמחי והדר יואביאן)
ל-ynet עוד נודע כי התוכנית החדשה צפויה לכלול לראשונה הקמת רשת ביטחון לעצמאים וגיבוש תוכנית לפיצוי עצמאים במקרה של אבטלה, הבטחה שניתנה בשנים האחרונות ולא יושמה עד כה.
אמש, כמה שעות לפני שהתקציב וחוק ההסדרים עברו בקריאה ראשונה בכנסת, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, אמר באולפן ynet כי "מדובר בתקציב מאוד חברתי שדואג לבעיות חברתיות שנזנחו פה בשלוש השנים האחרונות כיוון שלא היה תקציב, ואני חושב שהוא עושה את זה בצורה מאוד טובה".
על הביקורת החריפה נגד הממשלה והאוצר בפרט בנוגע להיעדר סיוע מספק לעסקים בתקופה הזו, אמר גרדוס כי "אנחנו קשובים לביקורת ואנחנו גם מסייעים ונמשיך לסייע. אני חושב שהדבר שהכי חשוב זה לאפשר למשק לעבוד לצד הקורונה. אין מה לעשות, אנחנו כנראה נהיה עם הקורונה במשך תקופה ארוכה, ומה שהממשלה הזאת עושה ואני חושב עושה בהצלחה גדולה בדחיפה של שר האוצר, זה לאפשר לעסקים לעבוד.
בצל נתוני האבטלה הלא טובים שפירסמה אמש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיהם שיעור האבטלה עלה ל-8.1% במחצית הראשונה של אוגוסט, אמר כי "חשוב לאפשר גם לעובדים לעבוד. בסגרים הקודמים נפלטו מאות אלפי עובדים לאבטלה. החל"ת הוא תשלום חלקי ואנשים צריכים לעבוד, עסקים צריכים לפגוש את הלקוחות שלהם וזה מה שאנחנו מנסים לעשות".
ומה אתה אומר לאנשי התרבות שדורשים פיצוי על ההגבלות הנוכחיות שפוגעות בהם? "אנחנו בודקים את עצמנו כל הזמן, ואני חושב שאתם יכולים לראות, גם בתמונות, שאירועי התרבות מתקיימים גם מתקיימים עם אלפי אנשים וזה לא טריוויאלי בכלל. אנחנו כמדינה מממנים מעל חצי מיליארד שקל של בדיקות בחודש כדי שאנשים יוכלו להיבדק, להרגיש בטוחים ושלא נדבר על חיסונים שהשקענו מיליארדי שקלים ואנחנו ממשיכים להשקיע כדי שאנשים יוכלו לחיות בבטחה במדינה הזאת.
"גם אירועי התרבות מתקיימים, זה נכון שאנחנו במצב של הסתגלות לתו הירוק, אני מזכיר שהוא התחיל רק לפני כ-10 ימים. אבל עדיין, אנחנו רואים שגם עסקי התרבות ממשיכים לעבוד, אנחנו חושבים שזה דבר שגם הם יסתגלו אליו בצורה יותר קלה. אנחנו מנגישים יותר נקודות בדיקה וזה הסיוע המרכזי שאנחנו רוצים לספק למשק, את היכולת לעבוד ולהרגיש חיים נורמליים לצד הדבר הזה שנקרא מגפת הקורונה.
"יש כבר עכשיו סיוע גם לענפי התיירות, גם לענפי התעופה, ושוב, אנחנו מסבסדים בדיקות לילדים עד גיל 12 במעל 300 מיליון שקל בחודש, אנחנו מסבסדים בדיקות לאזרחים, אנחנו עוזרים במגוון של דברים, בהכשרות מקצועיות, בסיוע לעסקים פרטנית. אבל ברמת המשק מה שצריך לדאוג זה שהמשק יעבוד, שהזמרים יופיעו, שאירועי התרבות יהיו פתוחים וזה מה שאנחנו מנסים לעשות".
בנוגע לשאלה מה תהיה רמת הפיצוי במקרה של סגר, טען גרדוס כי מדובר בשאלה תיאורטית. "אני לא חושב שנגיע לסגר, אני חושב שהממשלה הוכיחה בצורה מעוררת הערצה לדעתי שאפשר להתמודד עם המגפה הזאת גם בלי סגר. תראו, המשק פתוח, בשלושת הגלים האחרונים המשק לא היה כל כך פתוח והחולים הקשים נמצאים עכשיו בחצי מכמות החולים הקשים מהגלים הקודמים ולכן אני חושב שזה המיקוד שלנו, זה מה שאנחנו צריכים לעשות, כמובן לצד קידום התקציב שבאמת יסייע גם למשק, גם לעסקים, גם לאזרחים, אלה הדברים שאנחנו כרגע ממוקדמים וזה מה שאנחנו עושים כרגע במשרד האוצר ובממשלה".