ארבעה שבועות לאחר הקמת הממשלה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם הערב (יום ג') צו לביטול המס על משקאות ממותקים. בכך מקיים השר את הבטחתו מיומו הראשון במשרד האוצר, שהעלאת המס שביצע מטעמי בריאות האוכלוסייה קודמו אביגדור ליברמן - תבוטל. בשעתו טענו במפלגות החרדיות כי הטלת המס על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים נעשתה "מתוך רדיפה ורצון לפגוע באוכלוסייה החרדית הצורכת אותם בשיעורים גבוהים", טענה שהוכחשה נמרצות על ידי השר ליברמן ובכירי משרד האוצר, שטענו כי המיסים הוטלו רק מטעמי בריאות ושמירה על איכות הסביבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משקאות קלים
משקאות קלים
משקאות קלים
(עמית שעל)
סמוטריץ' פרסם הערב את הצו להערות הציבור. הצו מבטל לחלוטין את מס הקנייה הגבוה שהוטל על משקאות ממותקים, אשר נכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2022. המס הוטל בהתאם להחלטת הממשלה מיום 1 באוגוסט 2021 בנושא "קידום אורח חיים בריא".
כיום מוטל על משקאות עם 5 גרם סוכר, ל-100 מ"ל ומעלה, מס קנייה של 1.07 שקלים לליטר משקה, 6.46 שקלים לליטר תרכיז, ו- 6.46 שקלים לק"ג אבקה. על משקאות עם פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל, מיצי פירות ומשקאות עם ממתיק שאינו סוכר - מוטל מס קנייה של 0.76 שקלים לליטר משקה, 4.53 שקלים לליטר תרכיז ו- 4.53 שקלים לק"ג אבקה.
במסגרת הצו שפורסם היום מוצע לבטל כליל את מס הקנייה על משקאות מתוקים, וזאת בציפייה שביטול המס יוריד את מחירם של המוצרים לצרכן בעשרות אחוזים, מה שכלל לא ברור לפי שעה. העלות של ביטול המס לקופת המדינה תעמוד על כ-870 מיליון שקל, ואם יבוטל גם המס שהוטל על הכלים החד-פעמיים, כפי שההובטח, העלות תעלה ל-1.3 מיליארד שקלים לקופת המדינה.