בשורה צרכנית וחברתית בתחום הפיננסי. החל מהיום (ד') מחויבים הבנקים לדווח ללקוח לפני כל כוונה להחזרת צ'ק שבאמצעותו שילם עבור מוצר או שרות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרפורמה שתמנע החזרת צ'קים ללא כיסוי יוצאת לפועל בהתאם לתיקון חוק "צ'קים ללא כיסוי" שיזם ח"כ יעקב אשר, לשעבר יו"ר ועדת החוקה, המחייב את הבנקים בישראל שלא להחזיר צ'ק מבלי שניתנה ללקוח התראה של יום עסקים, ובכך להעניק ללקוחות מרווח זמן להפקדת הכסף החסר בחשבון ולמנוע מעצמם את הרישום הכלכלי של לקוח מוגבל.
2 צפייה בגלריה
צ'ק
צ'ק
צ'ק
(צילום: עמת מגל)
בנוהל שהיה קיים עד היום, בטרם תיקון החוק, הבנקים לא היו מחוייבים לעדכן את בעלי החשבון על כך שצ'ק שלהם עלול להיות מסורב בשל העדר כיסוי. לבעל החשבון נודע על כך רק בדיעבד, לאחר שהצ'ק כבר סורב על ידי הבנק ונכנס למניין 10 הצ'קים הנספרים לפי החוק ושהופכים את הלקוח לבעל כתם כלכלי כ"לקוח מוגבל".
בנוהל הקיים ישנו עיוות מובנה מאחר וסירוב צ'ק חושף את הלקוח למגבלות שעלולות להיות מוטלות עליו ועל חשבונו, וכל זאת בשעה שאם היה יודע על כך מראש ייתכן שהיה יכול לנסות ולהפקיד כספים בחשבונו שיאפשרו את פירעון השיק כדי שלא יסורב. את העיוות הזה ביקש ח"כ אשר לתקן בהצעת החוק שלו, שאושרה בכנסת לפני שנה והיום התיקון המשמעותי הזה נכנס לתוקף.
הצעת החוק קובעת כי כדי למנוע עד כמה שניתן סירוב של שיקים, הבנק יידרש להודיע לבעל החשבון באמצעות הודעת sms או הודעה מוקלטת בטלפון, כי אין יתרה מספקת בחשבון שמאפשרת את פירעון הצ'ק שבו שילם ויעניק לו מרווח זמן של יום עסקים אחד לפחות שבו יוכל להפקיד את הכסף בחשבון.
2 צפייה בגלריה
יעקב אשר באולפן ynet
יעקב אשר באולפן ynet
יוזם הצעת החוק, ח"כ יעקב אשר
(צילום: הדר יואביאן)
כדי למנוע סירוב צ'ק לאחר קבלת התראה שכזו, על הלקוח להפקיד בחשבונו את הסכום החסר עד שעתיים וחצי לפני תום יום העסקים הבנקאי, דהיינו: עד השעה 16:00. ההודעה תישלח לבעל החשבון מוקדם ככל האפשר בתחילת היום, כדי לתת לו מספיק זמן לנסות ולדאוג להפקדת הכסף בחשבון.
ההודעה תיטיב הן עם בעל החשבון שנתן את הצ'ק שתהיה בידיו האפשרות למנוע את סירוב הצ'ק ואת ההשלכות שעלולות להיות לסירוב זה, והן עם מקבל הצ'ק שיוכל להפקיד את השיק לפירעון ולקבל את התמורה שמגיעה לו מבלי שהשיק יסורב.
ח"כ אשר אמר הערב כי "מדובר בחוק חברתי חשוב ממעלה ראשונה שיעשה מהפך גדול במערך הבנקאות ויתקן עיוות של שנים. אני מברך את בנק ישראל על התגייסותו ליישום המהפך במערכות הבנקים, זו בשורה שמטיבה עם כל הצדדים, גם הלקוחות וגם הבנקים".
מבנק ישראל נמסר הערב ל-ynet כי החוק נכנס לתוקף היום וכי הבנקים מודעים לחוק החדש.